بازار در حال باور اوپک

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۱۹
بازار در حال باور اوپک

گروه انرژی|

بهای نفت خام که نخستین روز 2019 را کاهشی آغاز کرده بود، در روز جمعه افزایشی قابل توجه از خود نشان داد. بسیاری بر این باور هستند که این افزایش نشان می‌دهد بازار طلای سیاه اثر کاهش تولید نفت خام اوپک را پذیرفته است اما موضوع جنگ تجاری چین و امریکا و اثر آن بر رشد اقتصادی، بازار را دست به عصا کرده است.

به گزارش «تعادل» به نقل از سی ان بی‌سی، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت. این اتفاق پس از آن رقم خورد که چین اعلام کرد گفت‌وگوهای تجاری با ایالات متحده امریکا را ادامه خواهد داد. از سوی دیگر آمارهایی که مبین وضعیت اقتصادی قوی این دو کشور بود، از جمله یک ارزیابی که نشان می‌داد بخش خدماتی اقتصاد چین در ماه دسامبر، گسترش یافته است منتشر شد تا قیمت را تقویت کند. این در حالی است که نشانه‌هایی از کاهش عرضه نفت خام نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

بررسی رویترز نشان می‌دهد که اوپک در ماه دسامبر تولید نفت خام خود را کاهش داده است. همچنین گزارش موسسه نفت امریکا (API) حاکی از افت ذخایر تجاری نفت خام این کشور بوده است. داده‌های دولتی در خصوص ذخایر، روز جمعه منتشر می‌شود.

نفت برنت، شاخص جهانی نفت، در ساعت 13 و 32 دقیقه به وقت گرینویچ، یک دلار و 23 سنت یا 2.2 درصد افزایش یافت و به 57 دلار و 18 سنت به ازای هر بشکه رسید. نفت خام امریکا نیز با 89 سنت یا 1.9 درصد افزایش به با 47 دلار و 98 سنت در هر بشکه معامله شد.

استفان برنوک، دلال نفتی PVM بیان کرد: احساس وحشت در خصوص سلامت اقتصاد جهان به نظر می‌رسد که همچنان در همان وضعیت سابق باقی مانده اما در مورد بازار نفت حداقل در حال حاضر در حال از دست رفتن است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که نمی‌توان با اطمینان گفت که دوره فعلی از قیمت‌ها تا چه اندازه پایدار خواهد بود.

افزایش قیمت نفت همچنین با آخرین گزارش گروه صنعتی API حمایت شد که روز پنج‌شنبه بیان کرد ذخایر نفت خام امریکا در هفته گذشته در حدود 4 و نیم میلیون بشکه افت کرده است.

با وجود افزایش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری چین و امریکا که می‌تواند اقتصاد جهان را به سمت رکود ببرد، برنت و دبلیو تی‌ای هر دو در مسیر کسب سود خالص در نخستین هفته تجاری سال 2019 هستند.

اما در راستای اقداماتی که به بالا بردن قیمت نفت کمک کرد، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که گفت‌وگوهای تجاری با همتایان امریکایی خود را در تاریخ 7 الی 8 ژانویه در پکن برگزار خواهد کرد.

هر دو کشور بیشتر سال گذشته را درگیر جنگ تجاری بوده‌اند که در گردش مالی کالاها به ارزش صدها هزار میلیارد دلار اختلال ایجاد کرده، نگرانی از کم شدن سرعت رشد اقتصادی را افزوده و بازارهای مالی را آشفته کرده است.

پژوهشی از موسسه مدیریت عرضه روز پنج‌شنبه نشان داد که در ماه دسامبر سرعت فعالیت تولیدی ایالات متحده امریکا بیش از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته است. اقتصادهای برتر آسیا و اروپا نیز از پایین آمدن فعالیت‌های تولیدی در کارخانه‌های اصلی این منطقه گزارش داده‌اند.

با وجود نگرانی‌های طرف تقاضا، نفت حمایت‌هایی را از طرف کاهش عرضه اعلام شده توسط ائتلاف جهانی تولیدکنندگان نفت، یعنی اوپک و غیراوپک دریافت کرد.

اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک در دسامبر توافق کردند که برای سال 2019 عرضه نفت را در حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک از کاهش تولید 800 هزار بشکه در روز است.

بررسی‌های رویترز در روز پنج‌شنبه نشان داد که در ماه دسامبر عرضه نفت توسط اوپک حدود 460 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. متعاقبأ ارزیابی‌های انجام شده توسط بلومبرگ و جی‌بی‌سی انرژی نیز نشان‌دهنده همین میزان کاهش عرضه بوده‌اند.

اکنون تمرکز بر این است که آیا در ماه ژانویه تولیدکنندگان محدودیت‌های اضافی برای پیاده‌سازی کامل اهدافشان ارایه خواهند کرد.

اول هانسن از ساکسو بانک می‌گوید: «به نظر می‌رسد بازار نفت خام کم کم در حال پذیرش این موضوع است که تولید نفت خام اوپک در مسیر کاهش قرار گرفته است.» او ادامه می‌دهد: «با وجود این، این باور در بازار و قدرت آن، در مقابل مانعی به نام جنگ تجاری ترامپ با چین، تضعیف می‌شود»

 

ارسال نظر