کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۲۷:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۴۳۵

بودجه ایمن‌سازی به نفت مربوط نیست

خانه ملت|  وزیر نفت معتقد است بودجه ایمن‌سازی سامانه گرمایشی مدارس از محل عوارض گاز باید از خزانه پرداخت شود و در حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان قصوری متوجه وزارت نفت نیست.

بیژن زنگنه با بی‌اساس خواندن برخی اظهارات مبنی بر اینکه پرداخت نشدن سهم آموزش و پرورش از محل عوارض قبوض گاز برای ایمن‌سازی سامانه گرمایشی مدارس یکی از دلایل وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه زاهدان بوده است، گفت: در این زمینه قانون هر چه بوده، انجام شده است. در واقع ما پولی به جایی نمی‌دهیم؛ پول به خزانه ریخته می‌شود و آنها بر اساس قانون پرداخت می‌کنند که حتما هم این کار شده است.

وی درباره نحوه این پرداخت توضیح داد: ما با وزارتخانه‌ها رابطه نداریم؛ پولی به خزانه واریز می‌کنیم که بر اساس قانون تقسیم می‌شود. این عضو هیات دولت تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم قصوری در این حادثه متوجه وزارت نفت باشد.

 ترکیه خواهان تمدید معافیت نفتی

ایرنا|  وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد که آنکارا انتظار دارد امریکا معافیت از تحریم‌هایش در خصوص واردات نفت ایران را تمدید کند. رخسار پکجان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی NTV در آنکارا با اشاره به معافیت موقتی که به ترکیه اجازه داده به خرید نفت ایران به مدت شش ماه ادامه دهد، گفت: ما انتظار داریم معافیت ترکیه از تحریم‌ها تمدید شود.

ترکیه برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات نفت ایران به‌شدت متکی است و ایران به دلیل همجواری، کیفیت نفت و قیمت مناسب آن، یکی از منابع اصلی نفت ترکیه است. این کشور پیش از این از تصمیم امریکا انتقاد و اعلام کرده بود که آنکارا روابط تجاری خود با ایران را به خواست کشورهای دیگر قطع نمی‌کند. طبق آخرین آمار، ترکیه حدود ۹۷ هزار بشکه در روز نفت ایران را در اوت و ۱۳۳ هزار بشکه در روز در سپتامبر در مقایسه با بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز در آوریل وارد کرد و در دو هفته نخست اکتبر ترکیه سه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران را خریداری کرده که معادل حدود ۹۷ هزار بشکه در روز است.

یارانه ایتالیا به خودروهای برقی

ایسنا|  ایتالیا قصد دارد به منظور تسهیل و توسعه وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست به خریداران این خودرو‌ها تا سقف شش هزار یورو (۶۸۲۰ دلار) یارانه اختصاص دهد.

ایتالیا که سر مسائل بودجه با اتحادیه اروپا با مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو شده بود، حالا به نظر می‌رسد که قصد دارد در بودجه سال ۲۰۱۹ میلادی تا سقف مجموع شش هزار یورو به خریداران، مشتریان و علاقه‌مندان به خریداری خودرو‌های الکتریکی پاک و دوستدار محیط زیست یارانه اختصاص دهد و بدین‌ترتیب عزم و اراده خود را برای میل به سمت استفاده از خودرو‌های برقی نشان داده و اثبات کند. با توجه به گسترش روزافزون خودرو‌های برقی که به عنوان وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست شناخته می‌شوند، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان به دنبال توسعه و تولید انبوه خودرو‌های برقی و الکتریکی هستند تا بتوانند نقش پررنگی را در کاهش آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست ایفا کنند و رضایت و توجه خیل عظیمی از مشتریان خودرو را نیز به سمت و سوی خود جلب کنند.

وضعیت بازار پلی استایرن‌ها

پتروتحلیل|  قیمت‌های پلی استایرن در چین برای دومین هفته پیاپی افزایش‌های مختصری را ثبت کردند. فروشندگان قصد داشتند روند صعودی بازار را حفظ کنند اگرچه قیمت‌های استایرن در بازار نقدی نتوانستند رشد هفته گذشته خود را ادامه دهند و قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی بطور قابل‌ملاحظه کاهش داشت.

در مقایسه با هفته گذشته، بازه بالای قیمت‌های پلی استایرن معمولی و پلی استایرن مقاوم 10 دلار در هر تن کاهش داشتند اما در بازه پایین قیمت‌ها 10 تا 20 دلار در هر تن دلار افزایش یافتند. یک تولیدکننده تایوانی گزارش داد قیمت‌های پلی استایرن خود را در مقایسه با هفته گذشته 10 تا 20 دلار در هر تن بالاتر برده است. تولیدکننده‌ای از جنوب‌شرق آسیا نیز گزارش داد قیمت‌های پلی استایرن مقاوم گرید تزریقی نسبت به هفته گذشته 20 در هر تن بالا رفته‌اند. چند تاجر اظهار داشتند: «بازار پلی استایرن هفته را با روندی صعودی آغاز کرد، اما بعد از آن رویکرد به بازار هم‌راستا با کاهش‌های شدید قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی دچار ضعف شد. همچنین، در پی بی‌ثباتی بازار صنایع بالادستی، خریداران عمدتاً از بازار کناره‌گیری کرده‌ و به نظاره روند تغییرات قیمت‌های بازار نشسته‌اند.» در روزهای آتی، درصورتی‌که قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی کاهش یابد و قیمت‌های استایرن در بازار نقدی روند کاهشی خود را حفظ کنند، ممکن است روند قیمت‌های پلی استایرن تغییر یابد.

 

ارسال نظر