تاکید برهم صالح بر گسترش روابط انرژی با ایران

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۲۵:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۴۳۴
تاکید برهم صالح بر گسترش روابط انرژی با ایران

گروه انرژی|

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ایران و عراق در جریان دیدارهایی میان مقامات بلند پایه حوزه انرژی دو کشور توافق کردند که روابط اقتصادی خود به ویژه در بخش انرژی را توسعه دهند. این توافقات که «نوسازی صنعت برق عراق» بخشی از آن محسوب می‌شود در جریان سفر رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران به بغداد و دیدار او با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر برق و وزیر مسکن عراق رقم خورد. اما حوزه برق تنها صنعت مورد گفت‌وگو میان دو کشور نبود و در صنعت آب و فاضلاب نیز گفت‌وگوهایی میان وزیر نیرو و بنگین ریکانی، وزیر مسکن عراق انجام شد و طرف عراقی آمادگی کشورش را برای حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه عمران و به ویژه اجرای طرح‌های آب و فاضلاب و شیرین‌سازی آب اعلام کرد. سفر دو روزه اردکانیان به عراق در روز پنج‌شنبه با دیدار رییس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق پایان یافت.

ایران و عراق روابط خود در حوزه انرژی را تحکیم می‌بخشند. این دو کشور که تاکنون در حوزه‌های برق و گاز همکاری داشتند ممکن است در حوزه آب و فاضلاب نیز شاهد فصلی جدید باشند. عراق که مشکلات حوزه برقش در چند ماه گذشته موجب ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی زیادی شده بود، برای تامین برق روی ایران حساب می‌کند. در همین زمینه روز چهارشنبه رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در سفری دو روزه به عراق رفت تا برای تقویت همکاری‌های دو کشور ایران و عراق در حوزه نیرو با بالاترین مقامات این کشور رایزنی کند. بر همین اساس، اردکانیان روز چهارشنبه در فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی لوی الخطیب، وزیر برق عراق گرفت.

لوی الخطیب وزیر برق عراق گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به ویژه بخش نیرو را برای منافع دو کشور بسیار با اهمیت دانست و گفت: بر اساس نیاز کشور در بخش برق و گاز با توجه به الزامات توسعه اقتصادی و افزایش جمعیت، علاقه‌مند به همکاری با همه کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران هستیم.وی افزود: همکاری با ایران در این زمینه بسیار مهم است و این کشور منبعی مهم در تامین نیازهای ما در بخش نیرو است. وزیر برق عراق بر ادامه و توسعه همکاری‌ها میان ایران و عراق در راستای منافع دو کشور تاکید کرد.

  سند همکاری تاریخی در حوزه برق

دو کشور ایران و عراق طی مراسمی یک سند همکاری بلندمدت در زمینه بازسازی صنعت برق عراق امضا کردند که به گفته وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، روز امضای این توافق، یعنی 28 دسامبر 2018 به عنوان یک روز تاریخی در صنعت برق عراق ثبت خواهد شد. بنا به گفته وی، براساس توافقی که به عمل آمده است سعی خواهد شد تمامی دانش و تجربه موجود در شرکت‌ها و موسسات فعال جمهوری اسلامی ایران برای توسعه صنعت برق به عنوان یک بخش زیربنایی در جهت توسعه کشور عراق به کار گرفته شود.

توسعه زیربنایی صنعت برق عراق شامل کاهش قابل ملاحظه تلفات در شبکه برق این کشور، توسعه و بازسازی نیروگاه‌ها، سیستم‌های مدیریتی، آموزش نیروی انسانی و... خواهد بود و تا زمان رفع نیاز مردم عراق به انرژی، صادرات برق ایران به این کشور ادامه خواهد یافت.

نقش شرکت‌های خصوصی برای اجرایی شدن همکاری‌های جدید میان دو کشور، یکی از موضوعات مورد علاقه فعالان صنعت برق ایران است. در حال حاضر بیش از 65 درصد انرژی مورد نیاز ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و طبیعتا بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در عملیاتی شدن توافق برقی میان ایران و عراق خواهد داشت. وزیر نیرو نیز در این رابطه تأکید کرد که توان بخش خصوصی در زمینه ساخت نیروگاه‌، بازسازی سیستم‌های برق کشور عراق، کاهش تلفات در شبکه توزیع و سایر شیوه‌های مدیریت نوین به کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در بخش آب و برق بنای همکاری جدی با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی عراق دارد، ادامه داد: طبیعتا در چارچوب همکاری‌های جدید دو کشور صدها شرکت خصوصی ایران نیز در زمینه ساخت تجهیزات و همچنین تاسیسات نیروگاه‌ها و تجهیزات مربوط به توزیع آب آشامیدنی، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی با همتایان عراقی خود همکاری داشته و در بازار آب و برق این کشور حضور فعالی خواهند داشت.

  ورود ایران به طرح‌های آب و فاضلاب عراق

توافقات دو کشور ایران و عراق تنها به حوزه برق محدود نشد و صنعت آب و فاضلاب نیز از این سفر نفع برد. در نشست مشترک وزرای نیروی ایران و مسکن عراق، طرف عراقی آمادگی کشورش را برای حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در حوزه عمران و به ویژه اجرای طرح‌های آب و فاضلاب و شیرین سازی آب اعلام کرد.

در این نشست همچنین از وزیر مسکن و شهرسازی عراق برای سفر به ایران دعوت به عمل آمد تا از نزدیک با توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مربوطه آشنا شود.وزیر آبادانی، مسکن و شهرسازی عراق نیز پس از دیدار با وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در مذاکرات بر گسترش روابط به خصوص در اجرای طرح‌های عمرانی در عراق تاکید شد.بنگین ریکانی گفت: عراق تمایل دارد از فناوری و توانمندی شرکت‌های ایرانی در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استفاده کند.

ریکانی افزود: ما بر سر ادامه و گسترش همکاری مشترک اتفاق نظر داریم و در این جلسه همچنین در خصوص اجرا و توسعه و استفاده از منابع آب مشترک میان دو کشور بحث گفت‌وگو کردیم.

وزیر مسکن و شهرسازی عراق گفت: در این زمینه نیاز به هماهنگی و رایزنی‌های بیشتری وجود دارد.

ریکانی اضافه کرد: درخصوص شرکت‌های ایرانی و مطالبات مالی آنها از طرف عراقی و حل مشکلات مربوطه نیز گفت‌وگو انجام شد و تلاش می‌کنیم آن را حل کنیم.

وی گفت: در این دیدار دو طرف بر ادامه و توسعه همکاری و کار مشترک تاکید داشتند.

  افزایش همکاری برای تقویت صلح

روز پنج‌شنبه وزیر نیرو با برهم صالح، رییس‌جمهور عراق نیز دیدار کرد. در این دیدار رییس‌جمهور عراق بر اهمیت گسترش روابط در حوزه انرژی با ایران تاکید کرد.

برهم صالح در این دیدار که وزیر برق عراق و سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز حضور داشتند، گفت: توسعه روابط در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش انرژی و آب به نحوی که باعث ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور شود، حائز اهمیت است.صالح در بخش دیگری از این جلسه تاکید کرد: همه کشورهای منطقه در خصوص تثبیت اصول صلح و ثبات مسوولیت بزرگی بر عهده دارند.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری‌ها با عراق در همه زمینه‌ها از جمله بخش برق، انرژی و آب و بهره‌برداری از آنها در حوزه‌های تولید، تجهیز و آموزش نیروهای متخصص و تبادل تجارب تاکید کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در برنامه دیدارهای وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با مسوولان بلندپایه عراقی قرار داشت. درا ین دیدار نخست وزیر عراق اعلام کرد که آماده همکاری با ایران برای رسیدن به راه‌حل‌های مناسب جهت توسعه روابط در حوزه برق است.

عبدالمهدی با تقدیر و تشکر از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین نیاز برقی عراق، گفت: عراق در حوزه نیروی برق آماده است برای موفقیت مذاکرات بین مسوولان و کارشناسان دو کشور جهت برداشتن موانع به منظور پیشبرد اقدامات اجرایی و دستیابی به راه‌حل‌های مناسب در این حوزه همکاری لازم را نشان دهد.وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، پیام تبریک حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به مناسبت تشکیل دولت جدید عراق به ریاست عادل عبدالمهدی را به وی ابلاغ کرد.اردکانیان گفت: ایران آمادگی کامل برای تامین برق عراق، احداث و بازسازی نیروگاه‌های تولید برق، کمک به توسعه فناوری‌های لازم در این بخش و آموزش نیروی انسانی را دارد.

وی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کار بر اساس یک زمان‌بندی مشخص برای کاستن از هدررفت برق و در عین حال افزایش تولید برق این کشور و ارتباط مستقیم بین شبکه‌های برق دو کشور خبر داد.

 

ارسال نظر