کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۹۴

فلاحتیان نفتی شد

شانا| وزیر نفت در حکمی هوشنگ فلاحتیان را به عنوان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت منصوب کرد.

در حکم بیژن زنگنه به هوشنگ فلاحتیان آمده است: با عنایت به تعهد، خدمات و تجارت جنابعالی، با استعانت از خداوند دانای توانا، به موجب این حکم به عنوان معاون وزیر در برنامه‌ریزی منصوب می‌شوید. امید است با بهره‌گیری از تمام ظرفیت خود و همکاری محترم آن معاونت برای تحقق وظایف محوله گام‌های موثری‌بردارید. انتظار می‌رود که در دوره تصدی جنابعالی، در خصوص انضباط‌بخشی در بودجه چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت و به‌ویژه تنظیم روابط مالی آنها با دولت، ساماندهی و نشر اطلاعات مبتنی بر حقوق شهروندی و استقرار دولت الکترونیک در صنعت نفت، اصلاح ساختار برای شفاف‌سازی بیشتر حوزه‌های کاری آن معاونت و به‌کارگیری نیروهای جوان و آموزش نسل جدیدی از متخصصان در حوزه برنامه‌ریزی، قدم‌های جدی‌تری برداشته شود. از خداوند قادر متعال توفیقات جنابعالی را در انجام وظایف محوله مسئلت دارم.

تأیید خبر «تعادل»  از سوی NIOC

ان‌آی‌اوسی| شرکت ملی نفت ایران در واکنش به ادعای متوقف شدن قرارداد 30 میلیارد دلاری همکاری شرکت نفتی روسنفت روسیه با ایران اعلام کرد که این شرکت، تنها تفاهمنامه‌ای با روسنفت روسیه امضا کرده و هیچگاه قراردادی بین دو طرف امضا نشده بود. در روزهای اخیر ادعا شده بود که شرکت نفتی روسنفت روسیه به دلیل تحریم‌ها، قرارداد همکاری با ایران را متوقف کرده است. بر این اساس، پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، با توجه به استقبال مطلوب شرکت‌های خارجی و ایجاد فضای مناسب همکاری بین شرکت‌های خارجی و ایرانی، برای استفاده حداکثری از فرصت‌های فراهم شده با هدف جذب فناوری و سرمایه‌ خارجی در کشور، شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های مختلف خارجی از جمله شرکت «روسنفت» تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرد. شرکت ملی نفت یادآور شده است: برخی تفاهم‌نامه‎هایی که با اجرای برجام به امضا رسید، پس از طی مراحل قانونی به قرارداد تبدیل شد، اما تفاهمنامه با روسنفت هیچگاه به مرحله قرارداد نرسید. شرکت‌های روسی گازپروم، روسنفت، لوک اویل، زاروبژنفت و تاتنفت پس از اجرای برجام، تفاهمنامه‌هایی را برای مشارکت در طرح‌های توسعه صنعت نفت ایران امضا کرده بودند.

 

تاکید نواک  بر پایبندی به توافق اوپک

ایسنا| وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۵۵ تا ۵۵۶ میلیون تن (۱۱.۱۴۵ تا ۱۱.۱۶۵ میلیون بشکه در روز) خواهد بود، اما این آمار به دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است مورد بازنگری قرار گیرد و کمتر شود. الکساندر نواک اظهار کرد: تغییرات زیادی ممکن است در طول سال آینده روی دهد که به تصمیمات گرفته شده در اقدامات مشترک هماهنگ با اوپک بستگی دارد. تولید برای سال آینده ۵۵۵ تا ۵۵۶ میلیون تن پیش‌بینی شده اما ممکن است به میزان سه تا چهار میلیون تن کمتر شده و به ۵۵۲ میلیون تن تغییر پیدا کند.

طبق محاسبات اس‌اند پی گلوبال پلاتس که بر مبنای تبدیل ۷.۳۳ بشکه به یک تن بوده، آمار ۵۵۲ میلیون تن معادل حدود ۱۱.۰۸۵ میلیون بشکه در روز است. کشورهای اوپک و غیراوپک اوایل ماه میلادی جاری موافقت کردند تولید نفت را به مدت شش ماه از ژانویه سال ۲۰۱۹ کاهش دهند و متعهد شدند به صورت گروهی ۱.۲ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه به بازار را کاهش دهند.  نواک اظهار کرد که روسیه ممکن است در سه ماهه نخست به هدف خود برسد. پیش از این وی پیش‌بینی کرده بود که تولید به میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز در ژانویه کاهش پیدا خواهد کرد. بر اساس گزارش پلاتس، روسیه تولیدش را به تدریج کاهش می‌دهد زیرا سرمای منجمدکننده این کشور کاهش سریع تولید را غیرممکن می‌کند.

 

رشد اکتشافات نفتی در 2018

ایسنا|سال ۲۰۱۸ بهترین سال برای اکتشاف نفت و گاز جهانی از سال ۲۰۱۵ به این طرف بوده و گویان، روسیه و امریکا در صدر فهرست اکتشافات عمده قرار دارند. شرکت تحقیقات و مشاوره انرژی ریستاد انرژی در نروژ اعلام کرد منابع اکتشافی در سال ۲۰۱۸ از معادل ۸.۸ میلیارد بشکه نفت فراتر رفته و میزان آن تا پایان سال به معادل ۹.۴ میلیارد بشکه نفت رشد خواهد کرد. پالزور شنگا، تحلیلگر ارشد تیم بخش بالادستی شرکت ریستاد انرژی اظهار کرد: انتظار می‌رود روند رشد اکتشاف در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه پیدا کند. اکتشافات فراساحلی حدود ۸۲ درصد از کل حجم اکتشافات را تشکیل دادند و سال ۲۰۱۸ شاهد رشد قابل توجه جایگزینی منابع از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱۵ درصد بوده است. گویان، روسیه و امریکا بیشترین اکتشافات را به خود اختصاص دادند. بر اساس این گزارش، کاهش سالانه فعالیت اکتشافی و اکتشافات جهانی متوقف شده و نرخ اکتشافات در سال آینده رشد خواهد کرد. این بهبود مطلوب برخلاف افت جهانی هزینه اکتشاف از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بوده است. هزینه اکتشاف حدود ۶۱ درصد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است اما روند کاهش سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی در سال ۲۰۱۸ متوقف شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ رشد کند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر