کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۲۱

صدور 890 هزار کارت سوخت المثنی

ایسنا| درحالی که یک هفته تا اتمام مهلت ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت المثنی باقی مانده است، آمارها حاکی است که بطور کلی از سوم آذرماه تاکنون جمعا حدود ۸۹۰ هزار نفر موفق به ثبت‌نام کارت سوخت المثنی شده‌اند.

ابتدا قرار شد افراد در روزهایی که بر اساس رقم سمت راست تلفن همراه آنها تعیین شده، برای ثبت‌نام اقدام کنند که این محدودیت در چهاردهم آذرماه برداشته شد و مالکان فاقد کارت سوخت می‌توانند تا مهلت تعیین شده (۲۴ آذرماه) در هر روزی که می‌توانند از طریق روش‌هایی که از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معرفی شده است، برای ثبت‌نام اقدام کنند.

در این راستا، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تاکنون هفت میلیون نفر برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی اقدام کرده‌اند، توضیح داد: از این میان بیش از ۷۳۰ هزار نفر به‌صورت غیرحضوری، یعنی با مراجعه به سامانه و اپلیکشین خدمات دولت همراه و استفاده از سامانه #۴* و بیش از ۱۶۰ هزار نفر به صورت حضوری و با مراجعه به پلیس +۱۰ ثبت‌نام موفق داشته‌اند.

زیبا اسماعیلی با اشاره به لغو زمان‌بندی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بر اساس شماره تلفن همراه اظهار کرد: از زمانی که محدودیت زمان‌بندی برداشته شد، تعداد مراجعات برای ثبت‌نام افزایش یافت.

شروع دوباره صدور گاز به عراق

شانا| صادرات گاز به عراق که به دلیل آسیب‌دیدگی خط ششم سراسری انتقال گاز برای مدتی متوقف شده بود، با ترمیم این خط از سر گرفته شد.

صادرات گاز ایران به عراق از مسیر نفت‌شهر به بغداد که در روزهای گذشته به سبب آسیب‌دیدگی خط ششم سراسری متوقف شده بود، دوباره آغاز شد.

خط ششم سراسری انتقال گاز از هفته گذشته (سه‌شنبه، ۶ آذرماه) به دلیل رانش زمین و وقوع سیلاب در منطقه ایستگاه حسینیه شهر اندیمشک آسیب دید و به همین علت صادرات گاز به بغداد نیز متوقف شد، اما با رفع آسیب خط، از عصر روز چهارشنبه (۱۴ آذرماه) صادرات گاز به بغداد از سر گرفته شد و به حالت عادی بازگشت.

اکنون صادرات گاز به عراق از دو مسیر نفت‌شهر - بغداد و شلمچه - بصره انجام می‌شود و صادرات گاز به عراق از مرز شلمچه - بصره نیز روال عادی خود را طی می‌کند.

سرمایه‌گذاری قطرپترولیوم در موزامبیک

ایلنا| قطر پترولیم روز شنبه، (17 مهرماه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقی را با کمپانی نفتی اکسون موبیل برای خرید سهام به ارزش ۱۰ درصد در سه منطقه اکتشاف دریایی موزامبیک امضا کرده است.

به گزارش رویترز، «سعد الکعبی» وزیر انرژی قطر، مدیر عامل و مدیر اجرایی قطر پترولیوم گفت: بدون شک این توافق تحول مهمی برای این شرکت خواهد بود زیرا نخستین مشارکت ما در فرصت‌های رشد و پیشرفتی است که موزامبیک وعده داده بود.

پس از موافقت گروه‌های دولتی مرتبط در موزامبیک، شرکت اکسون موبیل ۵۰ درصد سهام، ‌شرکت ملی هیدروکربنات موزامبیک ۲۰ درصد و شرکت روسنفت ۲۰ درصد و شرکت قطر پترولیوم ۱۰ درصد سهام را در اختیار دارند.

کاهش تولید نفت لیبی

تسنیم| تولید نفت خام لیبی 300 هزار بشکه در روز از ابتدای ماه جاری کاهش داشته است. دلیل این کاهش تولید بسته شدن پایانه‌های صادرات نفت لیبی به خاطر هوای بد و تانکرهای ذخیره پر این کشور است.

به گزارش رویترز، لیبی چندین بارش سنگین باران داشته که تمام پایانه‌های صادرات نفتی این کشور را به همراه جاده‌ها و فرودگاه بن‌قاضی بسته است. سیل و موج‌های بلند در ساحل، پهلو گرفتن نفتکش‌ها را غیرممکن کرده‌اند و نفت بیشتری را در تانکرهای ذخیره نگه داشته‌اند.

یک منبع نزدیک به شرکت ملی نفت لیبی به پایگاه خبری پلتس گفت بسته شدن پایانه‌های نفتی و ظرفیت محدود ذخیره نفت، تولید لیبی را به نصف می‌رساند.

ظرفیت ذخیره در پایانه «زاویه» پر است. این پایانه در خدمت میدان نفتی «شراره» است. انتظار می‌رود تولید شراره 50 درصد کاهش یابد. شراره بزرگ‌ترین میدان تولید نفت لیبی است.

قصد اوپک برای از سرگیری کاهش نفت برای لیبی زمانبندی خوبی نداشت چون تولید نفت این کشور بارها متوقف شده بود. تولید لیبی در ماه جولای به خاطر بسته شدن خط لوله و میدان‌های نفتی و درگیری بین ارتش ملی لیبی و گروه‌های مخالف در پایانه‌های نفتی، فقط 660 هزار بشکه در روز بود. یک ماه بعد تولید این کشور به نیم میلیون بشکه در روز سقوط کرد. لیبی اواخر نوامبر 1.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد و تصمیم دارد این رقم را به 1.6 میلیون برساند.

 

 

ارسال نظر