کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۵۱

تغییر الزامی رمز کارت‌های سوخت

ایسنا| چندی پیش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از بازگشت قطعی کارت سوخت خبر داد و از مالکانی که فاقد کارت سوخت هستند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی به طرق مختلفی که اعلام شده، اقدام کنند.

در این میان مالکانی هم هستند که کارت سوخت خود را حفظ اما رمز آن را فراموش کرده‌اند. یکی از سوالات پرتکرار این است که برای بازیابی رمز چه باید کرد؟ زیرا مدت‌هاست که سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌دار صورت می‌گیرد و بسیاری از افرادی که دارای کارت سوخت هستند، رمز خود را فراموش کرده‌اند. لازم به تاکید است که مالکانی که دارای کارت سوخت هستند اما رمز خود را فراموش کرده‌اند نباید از هیچ‌کدام از روش‌های معرفی شده برای اخذ کارت سوخت المثنی اقدام کنند. در همین راستا، چندی پیش زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: درحال حاضر افرادی که کارت سوخت دارند اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، نباید اقدامی انجام دهند. قرار است رمز همه کارت‌ها بازیابی شود و از زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد، زمانی که مالک خودرو برای نخستین‌بار برای سوخت‌گیری به جایگاه مراجعه و کارت خود را وارد نازل کند، پیامی مبنی بر انتخاب رمز روی صفحه نقش می‌بندد و مالک می‌تواند رمز خود را انتخاب کند.

5 درصد نیروگاه‌ها در شرف بازنشستگی

پاون|مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو با تاکید بر اینکه رشد شدید مصرف برق در کشور مانع از بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده شده است، گفت: حدود پنج درصد از ظرفیت نیروگاهی تولید برق مستعد بازنشستگی هستند و به محض اینکه بتوانیم ظرفیت‌های جدید کافی در شبکه برق ایجاد کنیم آنها را بازنشسته خواهیم کرد.

محمدعلی فرحناکیان در خصوص بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده کشور، گفت: به هر حال در کشور ما نیروگاه‌های وجود دارند که دارای تکنولوژی‌های قدیمی هستند و بیش از 300 هزار ساعت تاکنون فعالیت کاری داشته‌اند و همچنان نیز مشغول به کار هستند که به دلیل افزایش رشد مصرف سالانه برق نتوانسته‌ایم براساس برنامه آنها را بازنشسته کنیم که این امر باعث شده است تا متوسط راندمان تولید برق ما مقداری کاهش پیدا کند. البته نیروگاه‌های جدید با راندمان‌های خوبی در حال ساخت است.وی تاکید کرد: واحدهای فرسوده علاوه بر اینکه راندمان آنها نسبت به سوخت مصرفی کم است، سرپا نگه داشتن آنها نیز هزینه زیادی در بردارد. بنابراین در شرایط عادی اقتصادی بایستی این واحدها را بازنشسته کنیم.فرحناکیان خاطرنشان کرد: بطور متوسط طی سه دهه اخیر بیش از 5.5 درصد در حداکثر ظرفیت تولید مورد نیاز و نیز در بخش انرژی رشد داشته‌ایم، لذا نتوانسته‌ایم آنگونه که می‌خواهیم بتوانیم نیروگاه‌های فرسوده را بازنشسته کنیم.

آخرین وضعیت  بارندگی کشور

تسنیم| با ثبت ۷۶.۲میلی‌متر بارش در ۶۹ روز ابتدایی سال آبی جاری، نسبت به مدت مشابه بطور متوسط در درازمدت (آمار ۵۰ساله) رشدی بیش از دو برابر (۱۱۴درصدی) را در میزان بارش‌های کشور شاهد هستیم. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 9 آذر سال آبی 98ــ97 (69 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 76.2 میلی‌متر است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (35.6 میلی‌متر) 114 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (24.1 میلی‌متر) 216.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 9 آذر به 125 میلیارد و 580 میلیون مترمکعب رسید.همانطور که در جدول بالا مشخص است، با ثبت 76.2 میلی‌متر بارش در 69 روز ابتدایی سال آبی جاری، نسبت به مدت مشابه بطور متوسط در درازمدت (آمار 50ساله) رشدی بیش از دو برابر (114درصدی) و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از سه‌ برابری (216.2 درصد) را در میزان بارش‌های کشور شاهد هستیم.

صادرات نفت ایران به ترکیه به 250 هزار بشکه در روز رسید

تسنیم| صادرات نفت ایران به ترکیه در ۸ ماهه ۲۰۱۸ با افت ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۷۸ هزار بشکه در روز رسید. پایگاه آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) اعلام کرد صادرات نفت ایران به ترکیه در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی با افت 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ایران در 8 ماهه نخست سال 2017 بالغ بر 8.392 میلیون تن معادل 256 هزار بشکه در روز نفت به ترکیه صادر کرده بود. بر اساس گزارش پایگاه آمار کمیسیون اروپا صادرات نفت ایران به ترکیه در 8 ماهه امسال به 5.81 میلیون تن برابر با 178 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. در اوایل ماه نوامبر، دونالد ترامپ تحریم‌های جدید علیه ایران را کاملا اجرایی کرد. ترامپ در ماه مه امریکا را از معاهده اتمی برجام خارج کرد. این معاهده تحریم‌ها علیه ایران را در ازای همکاری ایران در زمینه برنامه اتمیش لغو می‌کرد. تحریم‌های جدید یکجانبه هستند ولی مقامات امریکا از کشورها تقاضا کرده‌اند نفت کمتری از ایران بخرند.

 

ارسال نظر