کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۶۸

تهاتر؛ روش دریافت پول نفت از کره

ایرنا| رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی گفت: ساز و کاری برای بازگرداندن پول نفت صادراتی از کره جنوبی تعریف شده است که بر مبنای آن، مطالبات نفتی ایران با واردات کالا تهاتر می‌شود. حسین تنهایی گفت: بر اساس این ساز و کار، کالا توسط کره جنوبی به واردکنندگان عرضه و وجه آن از منابع حاصل از صادرات نفت کسر می‌شود و واردکنندگان نیز وجه کالاهای وارداتی را به دولت ایران پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی دو کشور نتوانند در مبادلات مالی با یکدیگر همکاری داشته باشند، روابط اقتصادی بخش خصوصی می‌تواند در بستر یک صندوق مشترک برای تهاتر کالا انجام شود. رییس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی اظهار داشت: اکنون روابط تجاری 2 کشور مربوط به صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی از ایران و واردات لوازم خانگی از کره جنوبی است؛ اقلام صادراتی و وارداتی ایران و کره جنوبی می‌تواند متنوع‌تر شود؛ مثلا ایران به کره جنوبی مواد غذایی، سرب و روی صادر کند و در عوض کاغذ و محصولات آرایشی و بهداشتی وارد کند. تنهایی سه‌شنبه هفته گذشته در سمینار مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی گفت: کره جنوبی سومین شریک اقتصادی ایران بعد از چین و امارات است و با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که ما از امارات وارد می‌کنیم در کشورهای دیگر تولید شده، می‌توان گفت کره جنوبی دومین شریک تجاری تهران به شمار می‌رود.

افزایش صادرات نفت لیبی به چین

تسنیم| طبق اطلاعات شرکت ملی نفت لیبی، صادرات نفت خام این کشور به چین از نظر ارزش هم اکنون دو برابر مقداری است که این کشور آفریقای شمالی در سال گذشته به چین صادر کرد . از ماه ژانویه صادرات نفت لیبی به چین به 3.5 میلیارد دلار رسیده است. صادرات لیبی در کل سال 2017، 1.7 میلیارد دلار بود. میادین نفتی لیبی در آن زمان مدام دچار قطعی برق می‌شدند. سال جاری نه قطعی برق داشته‌اند و نه انسداد خط لوله. شرکت ملی نفت و شرکایش هنوز به دنبال این هستند که تاثیرات این قطعی‌ها و انسداد‌ها را پشت سر بگذارند و تولید نفت لیبی را به 1.3 میلیون بشکه در روز برسانند. حتی هدفشان تولید 1.6 میلیون بشکه در روز تا پایان سال آینده است . چین مطمئناً علاقه‌مند به این همکاری است: تولید داخلی نفت آن رو به کاهش است و شرکت‌های نفت دولتی بطور فزاینده‌ای برای نفت بیشتر چشم به خارج از کشور دارند. لیبی یکی از این کشورهاست که مطمئنا می‌تواند با وجود منابع نفتی زیاد و علاقه به استفاده از آنها یک مقصد سرمایه‌گذاری باشد.

سال آتی مهمان نفت 74 دلاری؟

تسنیم| تحلیلگران نفتی روز به روز در مورد دورنمای افزایش قیمت در سال آینده بدبین‌تر می‌شود چون دور نمای تقاضا نامطمئن است و عرضه نفت با سرعتی وحشتناک بالا می‌رود، حتی با وجود اینکه بازار انتظار دارد اوپک تولید را کاهش دهد. به گزارش رویترز، طبق نظرسنجی از 38 اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت خام برنت در سال 2019، 74.50 دلار در هر بشکه خواهد بود، یعنی کمتر از پیش‌بینی 76.88 دلار در ماه گذشته. این نظرسنجی پیش بینی کرده میانگین قیمت نفت در سال 2018، 73.20 دلار باشد یعنی بیشتر مطابق با میانگین 73 دلاری شاخص جهانی در سال جاری. آدریا مورون سالمون، اقتصاددان تحقیقات کیکسا بنک گفت: «در نیمه اول سال آینده انتظار داریم در نتیجه کاهش تولید، قیمت رو به بالا برود. در نیمه دوم سال انتظار داریم به خاطر افزایش تولید شیل امریکا در نتیجه از بین رفتن مشکلات گلوگاه‌ها و کاهش سرعت رشد جهانی، قیمت پایین بیاید». از 32 نفری که در نظرسنجی‌های اخیر اکتبر و نوامبر شرکت کرده بودند 16 نفر پیش بینی خود را از میانگین قیمت نفت برنت کاهش دادند.

ابرهای 10 استان  بارور می‌شوند

ایلنا | مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، از برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه باروری ابرها در 10 استان کشور خبر داد. فرید گلکار با بیان اینکه برای اجرای این پروژه با همکاری نیروی هوا و فضای سپاه هیچ مانعی نداریم و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح کرد: این پروژه در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد اجرا خواهد شد. وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار، باروری ابرها در استان کرمانشاه نیز به شیوه زمینی و از طریق ژنراتور انجام خواهد شد. مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها اظهار کرد: قرارداد تامین پهپاد، مواد باروری، هواپیما و تجهیزات قابل نصب روی آن با نیروی هوا و فضای سپاه آماده شده و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد. وی همچنین درباره محل تامین 2 ماده قابل استفاده در باروری ابرها گفت: فلیر توسط نیروی هوافضا و پیروپاترون توسط صنایع دفاع در داخل تولید می‌شود. گلکار با بیان اینکه تا اواخر اردیبهشت‌ماه امکان اجرای بارور سازی ابرها در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت تسریع در انجام امور و تبادل تفاهم‌نامه با نیروی هوافضا امکان آغاز و آمادگی برای اجرای پروژه‌های افزایش بارش نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر