تصمیم «اوپک‌پلاس» متاثر از ابهامات پیرامون صادرات ایران

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۶۷

ایسنا|

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد ابهامات پیرامون مسائل متعدد از جمله حجم صادرات نفت ایران، صنعت نفت را متاثر کرده اما تولیدکنندگان روسی آماده هستند تا تولیدشان را طبق شرایط تنظیم کنند. الکساندر نواک در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: ما دقیقا نمی‌دانیم درباره صادرات نفت ایران چه اتفاقی روی داده است. تنها ایران و مشتریانش این اطلاعات را دارند. آمار هر روز منتشر نمی‌شود و اندکی تاخیر وجود دارد بنابراین ما تنها اطلاعات مربوط به نوامبر را در اواسط دسامبر دریافت می‌کنیم. وی در ادامه افزود: تصمیمات بر مبنای تحلیل‌های انجام گرفته توسط کمیته فنی مشترک گرفته خواهد شد و آمار منابع مستقل پس از دیدارهای هفته آینده منتشر می‌شود. در پاسخ به اینکه اگر کاهش تولید ۱.۴ میلیون بشکه در روز تایید شود، چگونه میان تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در توافق اوپک پلاس تقسیم خواهد شد، گفت: هنوز اظهارنظر در این باره زود است.  وی اظهار کرد: اگر تصمیم درباره این میزان کاهش تولید گرفته شود، نحوه تقسیم‌بندی سهمیه‌ها در دیدار وزیران مشخص خواهد شد و شرکت‌های روسی برای همکاری با تصمیمات اوپک پلاس متعهد مانده‌اند. نواک گفت: همه قبول دارند که هنوز زود است درباره پارامترهای توافق در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفته شود.  از سوی دیگر، اگر لازم باشد شرکت‌های روسی حجم تولید نفت خود را تنظیم خواهند کرد. وزیر انرژی روسیه گفت: تولید نفت روسیه در نوامبر کاهش یافته و در ۲۷ روز نخست این ماه حدود ۴۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح اکتبر بود. وی در ادامه تصریح کرد: نباید نوسان  شدیدی باشد.

میانگین تولید نفت باید تا پایان سال، در حدود سطح اکتبر بماند. از نظر قیمت نفت، نواک تاکید کرد که قیمت فعلی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مناسب است. جهش قیمت به ۸۶ دلار، موقتی بود و به دلیل نگرانی‌ها پیرامون ایران بود اما قیمت‌ها تصحیح پیدا کرده است. وی در ادامه افزود: هر گونه معافیت مانند معافیتی که برای لیبی، نیجریه و ایران تحت پیمان اولیه توافق شد، در معرض بحث قرار خواهد گرفت و وی معتقد است که سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ به عنوان مبنای توافق جای خود را به سطح تولید معاصرتری خواهد داد.

نواک خاطرنشان کرد که بعید است دبیرخانه جدیدی برای همکاری اوپک و غیراوپک تشکیل شود و این همکاری به شکل فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه گفت: ما در حال حاضر در این باره صحبت نخواهیم کرد و هیچ تصمیمی برای ایجاد یک دبیرخانه جدید گرفته نمی‌شود. وی افزود: دبیرخانه اوپک همچنان روی این توافق کار خواهد کرد و دیدارها در قالب کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک و دیدارهای وزیران ادامه پیدا می‌کند.

  همکاری روسیه با ایران

نواک گفت: روسیه بدنبال کمک به ایران برای صادرات نفت از طریق زیرساخت این کشور نیست. روسیه یک صادرکننده نفت است نه یک واردکننده. وی افزود: ‌برنامه نفت در برابر کالا که میان روسیه و ایران توافق شد، یک رابطه تجاری است و اگر دو طرف آن را سودمند بدانند همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. بر اساس گزارش پلاتس، نواک درباره حجم نفتی که امسال تحت این توافق تامین خواهد شد، جزییاتی ارایه نکرد.

اما گفت: استفاده از روبل و ریال در تجارت روسیه و ایران رو به رشد است که مطابق با حرکت دولت برای فاصله گرفتن از دلار امریکا بدنبال ریسک‌های مربوط به تحریم‌ها است.

روسیه و ایران به مذاکره درباره خط لوله گازی ایران-هند ادامه می‌دهند. نواک گفت: سال گذشته یک تفاهم نامه با ایران و امسال با پاکستان امضا شد. اکنون روی یک تفاهم‌نامه با همکاران هندی‌مان کار می‌کنیم و پس از آن مطالعات امکان سنجی انجام خواهد گرفت.

 

 

ارسال نظر