تگزاس به تنهایی چهارمین تولیدکننده نفت در جهان است

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۶۶
تگزاس به تنهایی چهارمین تولیدکننده نفت در جهان است

فایننشال تایمز|

تولید نفت ایالات‌متحده بدون وقفه در حال رشد است و هر روز نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه را افزایش می‌دهد. مازاد عرضه در کنار کاهش رشد تقاضا برای طلای سیاه 2 عاملی هستند که به کاهش قیمت نفت از رکورد 4 ساله خود به سمت کانال پنجاه و چند دلار در هر بشکه منجر شدند.  دولت ایالات‌متحده در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که رکوردی که تولیدکنندگان نفت در ایالات‌متحده در ماه سپتامبر از خود به جای گذاشتند یعنی 11 میلیون و 475 هزار بشکه در روز، چیزی معادل 1 میلیون 980 هزار بشکه بیشتر از تولید این کشور در همین زمان در سال گذشته بوده است. این میزان تولید در طول تاریخ، دومین رکورد تاریخی تولید در امریکاست. اولین رکورد افزایش تولید در ایالات متحده در ماه اوت سال جاری به ثبت رسید.

اهمیت آخرین داده‌های تولید در امریکا زمانی بیشتر می‌شود که این خبر در بستر زمانی مورد بررسی قرار گیرد. هفته آینده وزرای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، و متحدانش به رهبری روسیه بار دیگر در وین گرد هم خواهند آمد تا مزایا و معایب دور تازه‌ای از کاهش قیمت‌ها را سبک‌و‌سنگین کنند.

افزایش تولید نفت در ایالات‌متحده همه ماجرا نیست. عرضه در این کشور زمانی به اوج خود نزدیک می‌شود که تولید روسیه و عربستان سعودی نیز رو به افزایش است. مایکل ویتنر، تحلیلگر بانک سوسیته جنرال با اشاره به اینکه افزایش در تولید «چیز جدیدی در بازار» نیست، به فایننشال تایمز می‌گوید: «داده‌های جدید تولید در امریکا اهمیت این دور از افزایش تولید را دوچندان می‌کند؛ به‌خصوص که حالا عرضه امریکا فشار زیادی را بر عربستان وارد می‌آورد تا این کشور اتحاد نفتی اوپک‌پلاس را به سمت دور تازه‌ای از سیاست کاهش تولید رهبری کند». از نگاه ویتنر، اگر عربستان و متحدانش در اوپک‌پلاس بر اقدام فوری در جهت تغییر مسیر بازار به «یادآوردی‌ای هم نیازی داشته‌اند، این آمار حق مطلب را ادا می‌کند».

  تولید دیوانه، مصرف از رمق افتاده

برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که مصرف نفت در جهان با نرخ سالانه 1 میلیون و 300 هزار بشکه در روز در حال افزایش است. در همین حال، نرخ رشد عرضه ایالات‌متحده، به تنهایی، از نرخ رشد مصرف جهانی بیشتر است. بنابراین جای تعجب نیست اگر تولیدکنندگان به دنبال جلوگیری از اشباع طرف عرضه نفت بازار باشند. به‌خصوص اینکه خاطره مازاد عرضه در ابتدای سال 2016 که قیمت نفت را به پایین 30 دلار در هر بشکه رساند، هنوز تازه است.

روز جمعه، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، شاخص نفتی امریکا 0.6 درصد کاهش یافت تا هر بشکه از نفت خام امریکا 51 دلار و 12 سنت به فروش رسد. شاخص بین‌المللی نفت جهان برنت نیز 1.3 درصد ریزش داشت و هر بشکه از آن 58 دلار و 74 سنت معامله شد. داده‌های اداره انرژی ایالات متحده نشان می‌دهد که در قطب فعالیت‌های حفاری و استخراج نفت در امریکا یعنی ایالت تگزاس، تولید نفت در ماه سپتامبر به 4 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم افزایشی 33 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. به این ترتیب تگزاس به تنهایی در رتبه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان می‌ایستد. در ایالت نفت‌خیز دیگری یعنی داکوتای شمالی در نزدیکی مرز کانادا نیز، تولید نفت با افزایشی 22 درصد نسبت به سال گذشته، در ماه سپتامبر به 1 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است.

نکته مهم برای بازار نفت اینکه، تمام این افزایش تولید با وجود مشکلات در خط لوله جنوب امریکا رقم خورده است. ظرفیت خط لوله انتقال نفت از بزرگ‌ترین حوزه نفتی شیل جهان در مرز ایالات جنوبی نیومکزیکو و تگزاس مدت‌هاست که جوابگوی حجم تولید در این میدان نیست و این مساله، عرضه بیشتر نفت از این میدان را با مشکل مواجه ساخته است.

  آینده نامعلوم

از ابتدای ماه اکتبر به این سو، قیمت نفت خام ایالات‌متحده شاهد سقوط 33 درصدی بوده است. این امر به شائبه‌هایی در مورد تمایل تولیدکنندگان شیل به ادامه فعالیت و توقف استخراج نفت از سوی آنها در صورت کاهش سود، دامن زده است. با وجود این، بر اساس داده‌های شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز، شمار سکوهای حفاری در ایالات‌متحده که نشان‌دهنده میزان تولید در آینده است در هفته گذشته با افزایشی 5 حلقه‌ای به 934 عدد رسید.  از سویی، رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ، به عربستان فشار زیادی را برای حفظ سطح تولید کنونی حتی با وجود کاهش شدید قیمت‌های نفت، وارد می‌کند. عربستان و روسیه دو پایه اصلی توافق محتمل جدید کاهش تولید هستند.  حال باید دید که آیا حضور همزمان و دیدار احتمالی میان رهبران کشورهای روسیه، عربستان و ایالات‌متحده در نشست گروه 20 در بوینوس‌آیرس آرژانتین که تاثیری روی عزم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید خواهد گذاشت.  تا اینجای کار الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با خالد الفالح، همتای سعودی خود دیدار کرده است. از نتیجه این دیدار تاکنون در خبرگزاری‌ها مطلبی منتشر نشده اما نواک پیشتر اشاره کرده بود که «انتظار می‌رود تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۹ مشابه سطح تولید امسال بماند اما با توجه به توافق میان اعضای اوپک و غیراوپک، ممکن است تغییراتی پیدا کند». الفالح نیز پیش در هفته گذشته متذکر شد که «کشورش به تنهایی تولید نفت را کاهش نخواهد داد».

 

 

ارسال نظر