کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۱۵

انفجار در خط ششم سراسری گاز

شانا| سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: آتش‌سوزی خط ششم سراسری یک حادثه فنی و عملیاتی است که بلافاصله مهار شد. مجید بوجارزاده درباره حادثه رخ داده در خط ششم سراسری، گفت: بامداد روز سه‌شنبه (ششم آذرماه) خط ششم سراسری در محدوده اندیمشک (اطراف ایستگاه حسینیه) دچار حریق شد که احتمال دارد این حادثه بر اثر بارش شدید باران در روزهای اخیر و رانش زمین اتفاق افتاده باشد. وی افزود: بلافاصله پس از حادثه، شیرهای ورودی گاز بسته شد و اطفای حریق ظرف سه ساعت پایان یافت. رییس روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ادامه داد: نیروهای امداد منطقه یک انتقال گاز در محل حادثه حضور دارند و به محض خنک شدن خط، عملیات بازسازی آغاز خواهد شد.

تعویق در افزایش تعرفه پرمصرفان برق

ایسنا| معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو، گفت‌: با وجود اینکه قرار بود در اول آذرماه تعرفه مشترکان پرمصرف در دو حوزه آب و برق افزایش پیدا کند، اما این مساله هم‌چنان در هیات دولت منتظر تصویب است.محسن بختیار عنوان کرد: وزارت نیرو قصد داشت تا این مساله هرچه‌ سریع‌تر اتفاق بیفتد، چراکه ما معتقدیم یکی از راه‌های کنترل مصرف مشترکان، همین مساله است.بختیار با تاکید بر اینکه به محض تصمیم این طرح در هیات دولت این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، گفت‌: به اعتقاد ما این موضوع می‌تواند تاثیرات بسیاری در میزان مصرف مشترکان داشته باشد.چندی پیش نیز محمودرضا حقی فام - سخنگوی صنعت برق کشور - ضمن تشریح جزییات افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف، گفته بود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شده برای مشترکانی که زیر الگو مصرف دارند، طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شود و برای مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف برق دارند، میزان تعرفه دو برابر و برای مشترکانی که بیش از این میزان افزایش میزان دارند ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

 

افزایش خرید نفت ژاپن از ایران

ایلنا| با توجه به معافیت‌های نفتی اعطا شده از سوی امریکا، بارگیری نفتی ژاپن از ایران در ماه‌های آینده به اوج خود می‌رسد. به گزارش رویترز، اتحادیه نفتی ژاپن اعلام کرد که بارگیری نفت ایران در ماه‌های ژانویه و مارس به بیشترین حد خود خواهد رسید. همچنین در این گزارش گفته شده است که ژاپن به دنبال تمدید معافیت‌ها است؛ چرا که با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی امریکا نقل و انتقال مالی پس از پایان این معافیت‌ها سخت خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، «تاکاشی تیسوکیوکا» رییس اتحادیه نفتی ژاپن، گفت: برخی از انتقال‌های جدید نفتی ایران از ژاپن ممکن است تا ماه دسامبر هم به طول بینجامد.

ژاپن امیدوار است که بتواند باقی مانده حجم قرارداد خود از نفت ایران را در دوره معافیت خریداری کند.

تیسوکیوکا گفت که امیدواریم بتوانیم تمام مقدار قید شده در قرارداد را خریداری کنیم هر چند مقدار آن مشخص نیست.

تحویل 130 میلیارد مترمکعب گاز در 8 ماه

شانا| مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: تا پایان آبان‌ماه امسال، حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به بخش‌های مختلف خانگی تا نیروگاهی کشور تحویل شده است. سعید مومنی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان‌ماه، ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است. وی ادامه داد: صنایع عمده از دیگر مقاصد گازرسانی هستند که در مدت یاد شده، ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به آنها تحویل شده است. وی در ادامه  گفت: در هشت ماه امسال، ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز به بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ارسال شده است. صنایع گازرسانی شده کشور به دو بخش عمده و غیرعمده تقسیم می‌شوند که گازرسانی به هر دو بخش مطابق روند ساخت خطوط انتقال گاز و ایجاد شبکه گازرسانی از سوی شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود. گاز تاثیر مهمی در تامین انرژی صنایع بزرگ دارد تا جایی که بطور تقریبی، همه نیروگاه‌های کشور و صنایع بزرگ مثل فولاد، پتروشیمی و کارخانه‌های سیمان برای تامین انرژی خود از گاز استفاده می‌کنند.

حمایت اعضا از کاهش تولید اوپک

ایسنا| وزیر انرژی اکوادور اعلام کرد این کشور امریکای جنوبی از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت در نشست هفته آینده این گروه در وین حمایت خواهد کرد. کارلوس پرز، وزیر انرژی اکوادور گفت: اکوادور که کوچک‌ترین عضو اوپک است، انتظار ندارد چنین تصمیمی روی برنامه‌های این کشور برای افزایش تولید از ۵۱۵ هزار بشکه در روز فعلی، به ۵۶۰ هزار بشکه در روز در سال آینده تاثیری بگذارد زیرا اکوادور درصدد افزایش درآمد دولت برای کاهش کسری مالی خود است. وی در دیدار از یک میدان نفتی در منطقه آمازون گفت: این کشور به این منابع نیاز دارد و تصور نمی‌کنم مساله‌ای باشد زیرا تولید ما در میان کشورهای عضو اوپک، بسیار اندک است. براساس گزارش رویترز، اوپک ششم دسامبر در وین دیدار خواهد کرد و طی این دیدار درباره پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش حداکثر ۱.۴ میلیون بشکه در روز از مجموع تولید اوپک و متحدانش به منظور مقابله با اشباع عرضه تصمیم گرفته خواهد شد.

 

ارسال نظر