کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۱۸

تحریم‌ها تاثیری بر قیمت نفت ندارد

فارس| یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد: صفر شدن صادرات نفت ایران به تصمیم امریکا بستگی ندارد بلکه کاملا وابسته به سیاست‌های مشتریان نفت ایران است که آنها هم خواستار نفت ایران حتی با وجود تحریم هستند. به گزارش موسسه تحقیقاتی گلف بروکر ظاهرا قیمت‌های جهانی نفت در شرایط فعلی نشان می‌دهد که این قیمت‌ها از تحریم نفتی امریکا بر علیه ایران تاثیر نگرفته‌اند.

گلف بروکر در مورد آینده قیمت نفت گزارش داده است که تحریم‌های امریکا علیه ایران بعید است که قیمت نفت را برای سال آینده افزایش دهند. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی اعلام کردند برخلاف تحریم‌های گذشته بعید است قیمت نفت در تحریم‌های جدید علیه ایران به 100 دلار در هر بشکه برسد.

با این حال، تحریم‌های امریکا نیز مانع از صادرات نفت ایران نخواهد شد. توقف واردات نفت از ایران به تصمیم امریکا بستگی ندارد و کاملا به سیاست‌های مشتریان نفت ایران وابسته است که البته دیدیم که مشتریان نفت ایران حاضر نیستند واردات نفت خام خود را از این کشور قطع کنند.

محمد مختار مصطفی، تحلیلگر ارشد این موسسه تحقیقاتی تاکید کرد تأثیر کمبود منابع ایران در بازار جهانی نفت به میزان زیادی به موقعیت چین و هند که دو سوم از صادرات نفت ایران را مصرف می‌کنند، بستگی دارد.

دورخیز عراق برای افزایش تولید نفت

ایلنا| وزیر نفت عراق گفت که کشورش بنا دارد منتظر «کاهش حقیقی» نفت در بازار بماند تا پس از آن ظرفیت تولید خود را به‌شکلی جدی افزایش دهد. به گزارش پایگاه اینترنتی بای دِ ایست، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق گفت که صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت. وی افزود که عراق تمرکز خود را بر افزایش تولید نفت در میدان‌های جنوبی‌اش گذاشته و به‌زودی با شرکت‌های بین‌المللی نیز در این زمینه قراردادهایی منعقد خواهد کرد.  انتظار می‌رود تولید نفت عراق در سال ۲۰۱۹ به پنج میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که میزان فعلی تولید عراق چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه است.چالش اصلی عراق و کشورهای عضو اوپک برآورد کسری نفت جهان در پی تحریم‌های امریکا علیه ایران است. از این رو، غضبان بنا دارد منتظر کاهش حقیقی نفت در بازار بماند تا پس از آن ظرفیت تولید خود را به‌شکلی جدی افزایش دهد.  غضبان اظهار کرد: تا زمانی که قیمت نفت بالاتر از میزان عادلانه بشکه‌ای ۷۰ دلار باشد، مشکلی در زمینه فروش نفت وجود ندارد.وی افزود: من قیمت فعلی را با بهای نفت در ماه‌های گذشته مقایسه می‌کنم. بشکه‌ای ۷۰ دلار قیمت عادلانه‌ای است.

تبدیل40 نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی

ایرنا| مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو گفت: قرارداد تبدیل 40 واحد گازی به سیکل ترکیبی منعقد شده است که منابع این کار باید از محل ماده 12 قانون رفع موانع رقابت‌پذیر تامین شود. محمدعلی فرحناکیان درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای ارتقای بازدهی نیروگاه‌های حرارتی گفت: در بخش نیروگاه‌های حرارتی فعالیت‌های مهمی در حوزه محیط زیست و اقتصاد در حال انجام است که یکی از این موارد مربوط به بحث افزایش راندمان نیروگاهی است. وی ادامه داد: در این زمینه برنامه‌ریزی نخست وزارت نیرو مربوط به احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی بالاست و الزامی در این بخش مبنی بر استفاده از توربین‌های گازی کلاس اِف (F) وجود دارد که در حالت سیکل ترکیبی بیش از 56 درصد بازدهی دارند. فرحناکیان اضافه کرد: اگر این امر محقق شود، می‌توانیم تا چند درصد بازدهی متوسط تولید برق ایران را بهبود ببخشیم.

پیش‌بینی افزایش صادرات نفت ایران به چین

ایرنا| مرکز تحلیلی اس‌‌اندپی گلوبال پلاتس امریکا طی گزارشی عنوان کرد، روند حجم واردات نفتی چین از ایران نشان می‌دهد که باید در ماه اکتبر شاهد واردات 599 هزار بشکه و در ماه نوامبر 646 هزار بشکه در روز نفت خام توسط چین از ایران باشیم. واردات نفتی چین از ایران در 9 ماه سال جاری با افزایش چهار درصدی همراه بوده و انتظار می‌رود با توجه به معافیت شش ماهه امریکا برای ادامه خرید نفت، واردات نفتی چین در ماه‌های آخر سال افزایش یابد.اگر چه تاکنون حجم دقیق واردات نفتی چین از ایران مشخص نیست اما تحلیلگران انرژی بر این باورند که شرکت‌های چینی بتوانند در مدت معافیت قراردادهای خوبی با ایران برای واردات نفت به امضا برسانند.بر اساس گزارش گمرک چین، واردات نفتی این کشور از ایران در سال جاری 4.1 درصد افزایش یافته و به میزان 23.52 میلیون لیتر یا 631 هزار بشکه در روز رسیده است.اضافه براین، با توجه به آنکه ایران در چند ماه اخیر قبل از بازگشت تحریم‌های امریکا ذخایر زیادی از نفت خام در کشور چین انباشته کرده است، باید گفت که انتظار می‌رود ایران بتواند در ماه‌های اکتبر و نوامبر حجم بالایی از نفت خام را به مناطق شمال شرقی چین وارد کند.

 

ارسال نظر