کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۳۵:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۳۹۷

ساخت مخازن نفتی ایرانی برای عمان

ایلنا| مخازن عظیم نفتی برای نصب در میادین نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دست متخصصان هفشجانی در استان چهار محال و بختیاری ساخته شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهار محال و بختیاری گفت: هفت مخزن عظیم میعانات نفتی برای کشور عمان در شهرک صنعتی هفشجان شهرکرد ساخته شد.

محمد کاظم منزوی افزود: با ساخت این تعداد مخازن دست ساز منحصر به فرد که با فن و مهارت نیروهای جوشکار متخصص و بین‌المللی شهر هفشجان صورت گرفته است، بیش از یکصد هزار دلار ارز عاید کشور می‌شود.

وی ابعاد هر یک از مخازن ساخته شده را 11 متر با 3.5 متر قطر اعلام کرد و گفت: هر یک از مخازن گنجایش 120 هزار لیتر میعانات نفتی با فشار و ایمنی استاندارد جهانی را داراست.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به تولید انبوه مخازن عظیم پالایشگاهی در این استان اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ثبت سفارش ساخت برای دیگر شرکت‌های نفتی در دستور کار است.

شهر هفشجان با 15 هزار نفر جمعیت بیش از پنج هزار جوشکار ماهر در استان‌های صنعتی کشور و حوزه خلیج فارس دارد.

هفشجان در فاصله 9 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

گزارش مصرف آب و برق مدارس

فارس| قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: گزارشی در حال تهیه است که نشان خواهد داد میزان مصرف آب شرب مدارس و مساجد قبل و بعد از تصویب از سوی مجلس چگونه بوده است.

علیرضا نوذری‌پور در مورد مصوبه رایگان شدن آب و برق مدارس، افزود: آمارها قطعاً نشان خواهد داد که این طرح اشتباه بوده است.

وی در ادامه گفت: این طرح برای مدیریت مصرف آب و فرهنگ‌سازی و استفاده آب فاجعه است، چون کسانی که قرار است فرهنگ و آینده کشور را بسازند، اگر آب شرب آنها مجانی باشد، برای مصرف بهینه آب چندان تلاش نمی‌کند.

نوذری‌پور خاطرنشان کرد: سوال این است، چرا باید نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کنند که مدیران مدارس چون هزینه آب و برق آنها رایگان است، تلاشی برای فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب انجام ندهند. وی ادامه داد: امیدواریم نتایج این طرح باعث شود که نمایندگان به این نتیجه برسند که این مصوبه کار اشتباهی بوده است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در روایات آمده است که علم در کودکی مثل حکاکی در روی سنگ است، پس در کودکی است که رفتار و نقش انسان‌ها ساخته می‌شود و وقتی مصرف آب شرب در مدارس رعایت نمی‌شود، عملاً این رفتار تا بزرگسالی بر روی ذهن افراد باقی خواهد ماند.

نمایندگان مجلس بهمن ماه سال گذشته تصویب کردند تمامی مدارس دولتی در سال آینده، از پرداخت هزینه مصرفی آب و برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف باشند و از سال جاری این مصوبه بر روی قبوض آنها اعمال شود.

شگفتی ایتالیا از دریافت معافیت نفتی

شانا| رییس اتحادیه نفتی ایتالیا گفت: برای چشم‌پوشی از نفت ایران باید هزینه و بهای سنگین‌تری پرداخت.

به گزارش روزنامه ایتالیایی ایل سوله، کلادیو اسپیناچی، رییس اتحادیه نفتی ایتالیا روز جمعه (۱۸ آبان‌ماه) گفت: ما انتظار نداشتیم که ایتالیا در میان هشت کشور معاف شده از تحریم نفتی ایران قرار گیرد. وی افزود: ایتالیا نخستین خریدار نفت ایران در اروپاست و در هشت ماه سال ۲۰۱۸، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است. در همین حال، داریو اسکافاردی، مدیرعامل شرکت پالایشگر ساراس گفت: ما همواره خریدار نفت خام ایران بوده‌ایم.

وی افزود: تحریم بدون ارایه راه‌حل، سبب آشفتگی بازارها می‌شود، به همین دلیل است که ترامپ از به صفر رساندن صادرات نفت ایران صرف‌نظر کرده و به هشت کشور معافیت داده است.

 

رشد 196 درصدی بارش‌ها

تسنیم| با ثبت ۳۲ میلیمتر بارش در ۴۷ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۱۹۶.۳ درصدی نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است.

بر اساس اطلاعات رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 17 آبان سال آبی 98-97 بالغ بر 32 میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (18.6 میلیمتر) 72 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (10.8 میلیمتر) 196.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

حجم بارش‌های ایران از اول مهر تا 17 آبان، به 52 میلیارد و 737 میلیون مترمکعب رسید.

از مجموع بارش‌های 32 میلیمتری سال آبی جاری، 21.8 میلیمتر بارش در 17 روز آبان ماه به ثبت رسیده و این میزان بارش، ماه آبان را به ماهی پرباران تبدیل کرده است.

 

ارسال نظر