کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۳۳۲۲۶

ارز پتروشیمی‌ها در بهارستان

شانا|سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست عصر روز

یک‌شنبه این کمیسیون برخی مشکلات ارزی پتروشیمی‌ها با حضور مسوولان این صنعت بررسی شد.

اسدالله قره‌خانی با بیان اینکه در نشست عصر یک‌شنبه، ۱۳ آبان‌ماه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برخی مشکلات پتروشیمی‌ها بررسی شد به خبرنگار شانا گفت: مسوولان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج فارس)، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) و پتروشیمی غدیر در این نشست عنوان کردند که از زمانی که دستورعمل بانک مرکزی مشخص و تعیین شد که ارز پتروشیمی‌ها باید در سامانه نیما قرار گیرد بر اساس برآوردهای اولیه ارز کاملا شفاف به سامانه نیما تحویل داده شده است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها عنوان کردند که هزینه‌هایی در حوزه صادرات و بازگشت ارز داشته‌اند، افزود: در این نشست پتروشیمی‌ها مشکلات خود را مطرح و عنوان کردند که باید ارز مورد نظر برای خرید محصولات و تجهیزات لحاظ شود.

معافیت کره‌جنوبی از تحریم‌های نفتی

ایسنا| یک مقام دولتی کره جنوبی اعلام کرد این کشور از تحریم‌های امریکا علیه واردات نفت ایران معافیت گرفته است.

کره جنوبی که یکی از متحدان امریکا و یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در آسیا است، از واشنگتن درخواست کرده بود در اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی، نرمش حداکثری به خرج دهد.

امریکا روز جمعه اعلام کرد پس از اجرای تحریم‌ها از روز دوشنبه، به هشت واردکننده بطور موقت اجازه خواهد داد به واردات نفت ایران ادامه دهند.

تحت قانون امریکا، معافیت‌ها می‌تواند به مدت حداکثر ۱۸۰ روز داده شود.

این مقام کره جنوبی که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: پتروشیمی‌ها برای اقتصاد ما کلیدی هستند و ما تاکید کرده‌ایم که از تحریم‌های ایران آسیب می‌بینیم و این مساله چالش جدی برای کل اقتصاد ما خواهد بود.

بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران که همگی در آسیا هستند خواستار دریافت معافیت برای ادامه خرید نفت از تهران بوده‌اند.کره جنوبی که پنجمین خریدار بزرگ نفت جهان است، عمدتا نفت فوق سبک ایران را خریداری می‌کند.این مقام دولتی اظهار کرد: سئول همچنین از امریکا برای ادامه مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران به منظور تسهیل واردات نفت معافیت گرفته است.

امریکا عامل اختلال در قیمت نفت

شانا| یکی از مسوولان دولت روسیه اعلام کرد رفتارهای امریکا ممکن است تلاش‌های اوپک برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت را مختل کنند.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، سرگی پریخودکو، معاون رییس ستاد کارکنان دولت روسیه، اعلام کرد رفتارهای مخرب امریکا در حوزه بین‌المللی می‌تواند تلاش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای تثبیت بازار نفت و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را بی‌اثر کند.وی گفت: متأسفانه، رفتارهای مخرب امریکا در حوزه بین‌المللی می‌تواند تلاش‌های کشورهای تولیدکننده نفت و امضا کننده توافق جهانی کاهش تولید نفت را برای جلوگیری از جهش جدید قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار، بی‌اثر کند.این مسوول روس تأکید کرد که روسیه به توافق خود با اوپک برای تثبیت بازار نفت پایبند است.

ارتقای ظرفیت انتقال نفت عراق به ترکیه

تسنیم| اقلیم کردستان عراق خط لوله صادرات نفت خود را ارتقا می‌دهد تا ظرفیت تولید بیشتر در آینده از این منطقه و همچنین منطقه مورد نزاع کرکوک فراهم شود.

به گزارش بلومبرگ، اقلیم کردستان عراق خط لوله صادرات نفت خود را ارتقا می‌دهد تا ظرفیت تولید بیشتر در آینده از این منطقه و همچنین منطقه مورد نزاع کرکوک فراهم شود. منطقه کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی در بغداد است. وزیر منابع طبیعی دولت منطقه‌ای کردستان در وب سایت خود گفت این دولت با نصب یک ایستگاه پمپ دیگر، خط لوله خود را تا بندر مدیترانه‌ای جیهان ترکیه پیش برده است. ظرفیت این مجموعه از 900 هزار بشکه در روز به یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

دولت منطقه‌ کردستان در حال حاضر بیش از 400 هزار بشکه در روز نفت خام صادر می‌کند.

دولت منطقه کردستان اعلام کرد این ظرفیت اضافی امکان رشد بیشتر تولید را از میادین نفتی تولیدی کردستان فراهم می‌آورد و دولت فدرال می‌تواند از آن برای صادرات نفت کرکوک و مناطق اطرافش استفاده کند.ثامر غضبان، وزیر نفت جدید عراق هفته گذشته در اولین روز کاریش گفت بغداد تصمیم دارد مذاکرات با مقامات کرد را در مورد صادرات نفت از سر بگیرد.

 

ارسال نظر