کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۴۰

معافیت هند از تحریم‌ها علیه ایران

ایلنا| وزیر نفت هند از دریافت تعلیق از تحریم‌های نفتی ایران به لطف تلاش‌های نخست‌وزیر این کشور خبر داد.به گزارش اکونومیک تایمز، «درمندرا پراهان» وزیر نفت هند از دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی امریکا توسط هندوستان خبر داد. وزیر نفت هند این موفقیت را مدیون تلاش‌های «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور خواند و گفت: در سناریوی چالش برانگیز ژئوپلیتیک کنونی، هند سران بین‌المللی را قانع کرده است.روز جمعه امریکا به هشت کشور از جمله هند برای ادامه خرید نفت از ایران، معافیت اعطا کرد. تحریم‌های امریکا علیه ایران ۵ نوامبر اجرایی خواهد شد. امریکا از همه کشورها خواسته تا ۴ نوامبر خرید نفت از ایران را متوقف کنند. این درخواست برای هند که به‌شدت به نفت ایران وابسته است، چالش بزرگی بود. هند در حال حاضر بطور موقتی این معافیت را دریافت کرده است.وزیر نفت هند گفته تعلیق تحریم‌ها به نفع هندوستان است. هند همواره نسبت به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی ابراز نگرانی کرده است.

تایوان در انتظار معافیت از تحریم‌ها

شانا| تایوان درباره معاف شدن از تحریم نفتی امریکا علیه ایران اظهار امیدواری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تایوان نیوز، تایوان منتظر است ببیند آیا نام این کشور در میان هشت کشور برخوردار از معافیت‌های جدید امریکا علیه ایران وجود دارد یا خیر.«سی پی سی» شرکت نفت تایوان، خبر داده که هنوز هیچ اطلاعاتی در این زمینه دریافت نکرده است، اما با توجه به اینکه تایوان باید تقریبا همه منابع نفت و گاز خود را از خارج وارد کند، دریافت این معافیت را مهم‌ و مثبت می‌داند.تایوان پارسال ۴ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرد که حدود ۲.۸۶ درصد کل واردات نفت این کشور را شامل می‌شود، این رقم ممکن است امسال به نصف کاهش یابد.

ایالات متحده امریکا روز جمعه (یازدهم آبان‌ماه)، هشت کشور خریدار محموله‌های نفت خام ایران را بطور موقت از تحریم‌ها معاف کرد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند. با وجود آنکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا این تصمیم را اعلام کرد، اما نامی از هشت کشور معاف شده نبرد با این حال، مقام‌های کشورهای ترکیه، عراق و برخی منابع هند و کره جنوبی اعلام کردند که در فهرست معافیت امریکا قرار دارند.

سرمایه‌گذاری  نفتی  مشترک چین و عراق

تسنیم| شرکت زنهوا اویل چین برای تأمین نفت خود در سال ۲۰۱۹ با شرکت نفت دولتی عراق قرارداد نفتی امضا می‌کند.به گزارش رویترز، شرکت نفت دولتی زنهوا اویل چین قرار است برای تأمین نفت سال 2019 خود هفته آینده در شانگهای یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با سومو، یک شرکت نفتی دولتی عراق امضا کند.سرمایه‌گذاری مشترک بین سومو و زنهوا اویل، که ماه‌ها در حال مذاکره در مورد آن بودند، به ارتقاء موقعیت عراق در آسیا کمک می‌کند. آسیا بزرگ‌ترین منطقه جهان است که سرعت مصرف نفت در آن بسیار بالاست. عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است.پایگاه این سرمایه‌گذاری مشترک در شهر ساحلی تیانجین در شمال چین نزدیک به پکن خواهد بود و مقدار سالانه نفت خامی که در قرارداد می‌آید مشخص نیست.انتظار می‌رود این دو شرکت در نوامبر قرارداد را نهایی کنند. طبق اطلاعات چینی‌ها واردات نفت خام چین از عراق برای اولین‌بار در 9 ماهه اول سال 32.28 میلیون تن یا 863 هزار بشکه در روز افزایش یافت‌ که 15 درصد بیش از سال گذشته است.

مدیریت مصرف برق 300 مگاواتی تهرانی‌ها در تابستان

ایرنا| مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: در ساعت‌های اوج مصرف تابستان امسال که 2 هفته به صورت غیرمستمر خاموشی‌هایی داشتیم، کل خاموشی‌ها کمتر از یک درصد انرژی مورد نیاز بود.

حسین صبوری روز یکشنبه در نشست خبری که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران برگزار شد، افزود: امسال با توجه به کاهش بارندگی و کمبود تولید در نیروگاه‌های برقابی، در شهر تهران اقدام‌هایی انجام شد که مشکلات به صورت حداقلی برای گذر از پیک تابستان رخ دهد.

وی دوره اوج مصرف برق (پیک) در سال گذشته را چهار هزار و 666 مگاوات عنوان کرد و گفت: پیک امسال با افزایش معمول سالانه، باید به چهار هزار و 900 مگاوات می‌رسید اما هدف‌گذاری این بود که اوج بار شهر تهران به بیش از چهار هزار و 500 مگاوات نرسد.

صبوری با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف باید 300 تا 400 مگاوات مدیریت مصرف اعمال می‌کردیم، گفت: مدیریت مصرف به اندازه 300 مگاوات تحقق پیدا کرد و مصرف برق شهر تهران به جای چهار هزار و 900 مگاوات به چهار هزار و 560 مگاوات رسید.

وی تاکید کرد: اگر مدیریت مصرف انجام نمی‌شد، در دوره اوج مصرف برق امسال باید به اندازه 300 مگاوات خاموشی اعمال می‌کردیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اضافه کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در تابستان سال آینده میزان مدیریت مصرف را به 600 مگاوات برسانیم.

 

ارسال نظر