کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۷۷

مقاومت 75 دلاری نفت

شانا|  بررسی و پیش بینی شماری از تحلیلگران و اقتصادانان نشان می‌دهد که تحریم‌های ضد ایرانی امریکا علیه ایران می‌تواند قیمت‌های جهانی نفت خام را در سطوح بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه حفظ کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ۴۶ اقتصاددانان و تحلیلگران پیش‌بینی کردند که قیمت‌های جهانی نفت خام به دلیل اختلال عرضه در پی تحریم‌های ایران ازسوی ایالات متحده امریکا، در سطوح بالای ٧۵ دلار برای هر بشکه باقی بماند. از آنجا که اقتصاددانان و تحلیلگران معتقدند رشد تقاضا برای نفت خام در سال آینده میلادی به دلیل جنگ تجاری و ضعف شرایط اقتصای، کاهش می‌یابد این انتظار نیز وجود دارد که قیمت نفت از این سطح بالاتر نرود. بررسی و پیش‌بینی ۴۶ اقتصاددان و تحلیلگر حکایت از این دارد که میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال ٢٠١٩ میلادی به ٧۶ دلار و ٨٨ سنت برای هر بشکه می‌رسد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ٢٠١٨ به ٧۴ دلار و ۴٨ سنت برای هر بشکه خواهد رسید، در حالی که میانگین این رقم امسال تاکنون ٧٣ دلار و ۵٧ سنت برای هر بشکه بوده است. تحلیلگران در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که چنانچه نگرانی درباره کند شدن روند رشد اقتصادی در سطحی گسترده به اثبات برسد، انتظار می‌رود روند تقاضا برای نفت خام در سال ٢٠١٩ کند شود.

تخفیف نفتی عربستان در دسامبر

تسنیم |  به گزارش تایمز، انتظار می‌رود عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان، قیمت نفت خام سبکی را که به آسیا می‌فروشد در دسامبر پایین بیاورد تا روند کاهش شاخص‌های نفت خاورمیانه و قیمتهای پایین‌تر بنزین و نفتا را دنبال کند . این تولیدکننده احتمالا قیمت رسمی فروش را برای نفت خام بیست سنت کاهش می‌دهد و به بشکه‌ای 50 سنت می‌رساند این کاهش قیمت پس از شکست رکورد سه ماهه قیمت نفت در ماه گذشته اتفاق می‌افتد . عمق این کاهش قیمت بستگی دارد به اینکه عربستان چقدر روی تغییرات ساختار بازار برای شاخص‌های قیمت نفت دوبی و عمان حساب می‌کند .

کاهش قیمت یعنی بخشی از ساختار بازار که قیمت‌های فعلی در آن بالاتر از قیمت‌های آینده هستند. نفت دوبی بیست سنت در طول اکتبر کاهش داشته است در حالی که این کاهش قیمت برای نفت عمان 50 سنت بوده است. میانگین حدود 35 تا 40 سنت است . کاهش قیمت نفت یعنی تقاضای نفت رو به کاهش است. قیمت فروش رسمی نفت سبک عربستان کاهش بیشتری خواهد داشت، دلیل آن هم تفاوت کم میان هزینه و قیمت نفتا و بنزین است که بر اثر افزایش تولید به دست آمده است . طبق اطلاعات به دست آمده، قیمت نفت سبک عربستان می‌تواند تا یک دلار در هر بشکه کاهش یابد . قیمت فروش رسمی نفت خام عربستان معمولا حدود پنجم ماه منتشر می‌شود و روند قیمت نفت ایران، کویت و عراق را مشخص می‌کند و بذ بیش از 12 میلیون بشکه در روز نفت خام آسیا تأثیر می‌گذارد .

 

ارسال نظر