کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۴۵:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۸۹۱

اتصال فاز ۱۳ پارس جنوبی به شبکه گاز

شانا| مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از افزایش ضریب انعطاف‌پذیری تولید پالایشگاه این فاز به دلیل اتصال خط خروجی‌گاز شیرین تولیدی آن به خطوط ششم و نهم سراسری انتقال گاز کشور خبر داد.

 پیام معتمد با اشاره به همزمانی اجرای بی‌وقفه، منسجم و یکپارچه ۲ بخش پالایشگاهی و فراساحلی به منظور سرعت‌بخشی به روند توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: با تلاش کارکنان بخش‌های مختلف عملیاتی در گروه پیمانکار و کارفرمای این پروژه، اتصال خط ۴۲ اینچی انتقال گاز شیرین خروجی پالایشگاه فاز ۱۳ به خط ۵۶ اینچی رابط سایت ۱ و ۲ پارس جنوبی با موفقیت انجام شد. وی افزود: انجام این مراحل از چهارشنبه هفته گذشته (۲ آبان) آغاز شد و با تلاش شبانه‌روزی گروه‌های فعال در این بخش پس از چهار روز با موفقیت به پایان رسید و هم‌اکنون پالایشگاه فاز ۱۳ از توانایی ارسال گاز شیرین به خطوط ۶ و ۹ شبکه سراسری انتقال گاز برخوردار است. مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خط سراسری IGAT۶ به دلیل راه‌اندازی چند پالایشگاه در سایت ۲ تأکید کرد: خط نهم سراسری انتقال گاز، مازاد گاز خروجی پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی را به خطوط سراسری ۳ و ۱۰ سایت ۱ منتقل خواهد کرد.

آغاز اکتشاف نفت و گاز مدیترانه توسط ترکیه

تسنیم| یک کشتی ترک به سمت اولین نقطه حفاری مورد نظر خود برای اکتشاف نفت و گاز طبیعی در مدیترانه شرقی روانه شده است.

به گزارش الجزیره، طبق اطلاعات رسانه‌های دولتی یک کشتی ترک به سمت اولین نقطه حفاری خود برای اکتشاف نفت و گاز طبیعی در مدیترانه شرقی روانه شده است. این کار احتمالا باعث تنش‌های دوباره با کشورهای همسایه قبرس و یونان بر سر حدود اختیارات قانونی می‌شود .تلاش برای برداشت نفت و گاز در منطقه اخیراً باعث اختلاف بین آتن و آنکارا و همچنین بین جمهوری ترک قبرس شمالی و جمهوری یونانی تبار قبرس شده است . ترکیه و قبرسی‌های یونانی تبار، هردو ادعاهایی برای حدود اختیارات قانونی جست‌وجوی نفت و گاز دریایی در مدیترانه شرقی دارند. منطقه‌ای که عقیده دارند از نظر گاز طبیعی غنی است . فتیح دانمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مراسمی برای راه‌اندازی کشتی حفاری در روز سه شنبه گفت: « اولین نقطه حفاری 100 کیلومتری استان جنوبی آنتالیا است»

او ادامه داد: « هدف اصلی ترکیه استقلال در انرژی است. ما به منابع دیگران چشم ندوخته ایم.تنها مساله ما ارایه ثروتهای قلمروی خودمان به مردم کشورمان است».اولین چاه در جنوب و اطراف قبرس، با قلمروی مورد بحث فاصله دارد.

سینوپک چین درصدد تداوم خرید نفت ایران

ایسنا| شرکت سینوپک چین سرگرم گفت‌وگو با مقامات دولتی و تامین‌کنندگان در خصوص واردات نفت ایران است و تلاش می‌کند تمهیدات ویژه‌ای برای ادامه واردات در هفته‌های آینده انجام دهد.

هوانگ ونشنگ، نایب رییس شرکت سینوپک در کنفرانس اعلام نتایج مالی سه ماهه این شرکت اظهار کرد: بسیاری از پالایشگاه‌های سینوپک برای فرآوری نفت ایران پیکربندی شده‌اند و این شرکت به مدت بیش از دو دهه با ایران قرارداد داشته است.

سینوپک بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان از نظر ظرفیت و تولید است و حدود دو سوم از نفت ایران که به چین وارد می‌شود را جذب می‌کند.

بر اساس گزارش پلاتس، این شرکت در سال میلادی گذشته حدود ۱۴۹.۸۳ میلیون بشکه نفت ایران را خریداری کرد که حدود ۸.۶ درصد از کل تولیدش را تشکیل داد. بلومبرگ هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داد دولت چین از دو شرکت نفتی دولتی شرکت ملی نفت چین و سینوپک خواسته است در ماه میلادی آینده از ایران واردات نداشته باشند. دولت چین پیش از این با تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران مخالفت کرده بود. مقامات امریکایی در اوت اظهار کرده بودند نتوانسته‌اند چین را متقاعد کنند واردات نفت ایران را متوقف کند با این حال چینی‌ها موافقت کرده بودند خریدشان را افزایش ندهند.

اصلاح ساختاری توانیر در دست بررسی

تسنیم| مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص اینکه بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که بهره وری را افزایش دهد، برنامه‌هایی داریم که ممکن است بخشی از آن با اصلاح ساختار باشد.

محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: تغییر ساختار صنعت برق از مباحثی است که لازم است زمان بگذرد و روی آن بررسی‌های جامعی صورت بگیرد. وی افزود: ما در خصوص اینکه بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که بهره وری را افزایش دهد، برنامه‌هایی داریم که ممکن است بخشی از آن با اصلاح ساختار باشد. متولی‌زاده با بیان اینکه تصمیم برای تشکیل شرکت مادرتخصصی توزیع برق منتفی نشده، گفت: این بحث هنوز در حال بررسی است و متناسب با نیازهای صنعت برق روی آن تصمیم‌گیری خواهد شد. مدیرعامل توانیر در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در دولت دوازدهم شاهد بازگشت بخش تولید به توانیر باشیم؟ گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه‌ها گرفته نشده است.

 

ارسال نظر