کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۳۲۵۶۰

جزییات افزایش تعرفه بدمصرف‌های برق

ایسنا|سخنگوی صنعت برق کشور ضمن تشریح جزییات افزایش تعرفه برق مشترکان پر مصرف، اظهار کرد: افزایش تعرفه بسته به مناطق مختلف در رده‌بندی‌های مختلف تعیین شده است و برای این مساله نیز مصوبه‌هایی را نیز در نظر گرفته‌ایم، بدین شرح که مشترکانی که دو برابر الگو مصرف داشته باشند تعرفه افزایش ۵۰ درصدی بها و برای مشترکانی که بیش از این میزان افزایش مصرف داشته باشند، تعرفه افزایش ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

محمودرضا حقی فام با تاکید بر این مساله که مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند نه تنها تعرفه را افزایش نمی‌دهیم، بلکه پیشنهاد طرح‌های تشویقی را نیز برای آنها در نظر داریم، گفت‌: قصد ما این نیست که از مشترکان پولی دریافت شود، بلکه قصد داریم با اصلاح رفتار مصرف نحوه مصرف مشترکان را تغییر دهیم.

وی در خصوص تعداد مشترکان پرمصرف، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از میان مشترکان کل کشور تنها ۱۴ درصد بالاتر از الگو مصرف دارند و دو درصد نیز فراتر از آنچه تعریف شده برق مصرف می‌کنند.

حقی‌فام با تاکید بر این مساله که این موضوع فعلا برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: پس از تصویب مجلس شورای اسلامی این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

خارجی‌ها در بورس نفت بخرند

ایرنا|معاون وزیر نفت گفت: خارجی‌ها نیز می‌توانند با دریافت کد معاملاتی از بورس اقدام به خرید محموله‌های نفت خام ایران از طریق بورس انرژی کنند.

علی کاردر روز جمعه با اشاره به عرضه نفت خام صادراتی در بورس، افزود: بیش از 100 کد معاملاتی توسط خارجی‌ها در بورس انرژی دریافت شده که می‌توانند از طریق آن اقدام به خرید محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی کنند. مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: عزم وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای عرضه نفت خام در بورس جدی است و طبق برنامه انجام خواهد شد.

طرح فروش نفت خام صادراتی از طریق بورس با هدف تنوع بخشی در روش‌های صادرات نفت خام و مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود که با استقبال این بخش مواجه شده است. عرضه نفت در بورس انرژی که از 6 آبان ماه آغاز می‌شود تا 13 آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی دوباره، تصمیم نهایی اعلام می‌شود.

تحریم نفتی ایران آسیب‌زا برای اروپا

ایسنا| مدیرعامل شرکت روس‌نفت روسیه در کنفرانس اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: اقتصاد اروپا ممکن است به دلیل خودداری شرکت‌های اروپایی از همکاری با ایران تحت فشار تحریم‌های امریکا، آسیب ببیند.

ایگور سچین که از سال ۲۰۱۴ در لیست سیاه اشخاص تحت تحریم امریکا قرار گرفته است، در سخنرانی که در کنفرانس اقتصادی اوراسیا در ورونای ایتالیا داشت، از تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها انتقاد کرد و گفت: چنین تحریم‌هایی به ابزار متداول در دستان یک کشور تبدیل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، سچین با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران و خروج شرکت‌های اروپایی از پروژه‌های ایرانی به منظور اجتناب از مواجهه با تحریم‌های ثانویه، گفت: پیش از این ما شاهد خروج توتال از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گازی جهان، با ضرر قابل توجه بودیم. تاثیر امتناع همکاری شرکت‌های اروپایی با شرکای ایرانی ممکن است جدی‌ترین پیامدها را برای اقتصاد اروپایی داشته باشد.

در این بین، رویترز به نقل از سه دیپلمات اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا سرگرم کار برای ایجاد مکانیسم پرداختی برای تجارت با ایران است و این مکانیسم باید از نظر قانونی تا چهارم نوامبر که تحریم‌های امریکا علیه ایران آغاز می‌شود، آماده شود اما در واقع این مکانیسم تا اوایل سال ۲۰۱۹ عملیاتی نخواهد شد.

 

ریشه ایجاد فروچاله‌ها در تهران

ایلنا| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: در شهر تهران با وجود اینکه بیلان منفی داریم اما فرونشست نداریم، عمده فرونشست‌ها در جنوب تهران و به سمت ری و ورامین بر می‌گردد. محمدرضا بختیاری درباره فرونشست زمین در تهران اظهار داشت: در شهر تهران چیزی به نام فرونشست نداریم، در جنوب تهران و شهر ورامین ما فرونشست داریم علت آن هم برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.

وی افزود: آنچه در تهران گاها به صورت لوکال دیده می‌شود، فرونشست نیست، فروچاله‌هایی است که عمدتا بر اثر کارها و ساخت و سازهایی است که داخل شهر از سوی شهرداری یا دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود، راه قنات را می‌بندند و باعث می‌شوند فروچاله به وجود‌ آید.

وی یادآور شد: ورامین حدود 25 تا 30 سانتی‌متر فرونشست داشته و یکی از دشت‌های بحرانی کشور است.

 

 

ارسال نظر