کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۶:۵۷
کد خبر: ۱۳۲۲۳۲

آغاز تولید بنزین یورو 5

ایسنا| کوره بنزین‌سازی فاز سوم ستاره خلیج فارس عصر روز شنبه با حضور علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت وارد مدار تولید شد.

‌‌مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفت: فرآیند تولید بنزین یورو۵ در فاز سوم با روشن شدن این واحد آغاز شده است و تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال به ۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

محمدعلی دادور با بیان اینکه اکنون میزان تولید بنزین در این پالایشگاه ۳۰ میلیون لیتر در روز است، اظهار کرد: این پالایشگاه ظرفیت توسعه دو فاز دیگر نیز دارد که در صورت راه‌اندازی آن می‌توان تا ۶۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین تولید کرد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان کرد: همه هزینه‌های مالی راه‌اندازی فاز سه از فروش محصولات این پالایشگاه تامین شد.

دادور با اشاره به اینکه با فعالیت این پالایشگاه، برداشت گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی نیز پایدار شده است، عنوان کرد: هر کوره بنزین‌سازی ظرفیت تولید ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز دارد و اکنون عملیات شیرین‌سازی واحد ۷۱ نفتا در فاز سوم این پالایشگاه در حال اجرا است.

اعتراض BP به قیمت بالای نفت

تسنیم| باب دادلی، مدیر اجرایی شرکت نفتی بریتیش پترولیوم گفت: «برای نفت و انرژی یک قیمت سالم وجود دارد که به نظر من می‌تواند بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده تعادل ایجاد کند».

به گزارش اویل پرایس، دادلی اشاره کرد: «این قیمت سالم بین 50 تا 65 دلار در هر بشکه است. دنیا با این قیمت می‌تواند زندگی کند».

وی ادامه داد: اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مثل هند، آفریقای جنوبی یا ترکیه شاهد بالاترین قیمت بنزین در کشورشان هستند، چون واحد پولشان شدیداً در برابر دلار سقوط کرده و قیمت نفت به دلار بسیار بالاست.

در حال حاضر قیمت نفت به خاطر اوضاع اقتصادی ونزوئلا و تحریم‌های امریکا علیه ایران بطور مصنوعی بالا رفته است. با فروکش کردن این وقایع ژئوپلیتیکی، بازار مدیریت شده و قیمت نفت به بشکه‌ای 60 تا 65 دلار برمی‌گردد.

دادلی تاکید کرد که بریتیش پترولیوم به سیستم جدید مالی اتحادیه اروپا برای مبادله با ایران ملحق نمی‌شود، چون ریسک زیادی دارد.

نگرانی‌های مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم در مورد مضر بودن نفت 80 دلاری برای جهان، مورد قبول سازمان‌های مهم بین‌المللی مثل آژانس بین‌المللی انرژی و صندوق بین‌المللی پول است.

روش هندی سریلانکا در برابر تحریم‌ها

شانا| سریلانکا تلاش می‌کند برای دریافت معافیت از تحریم‌های امریکا ضد ایران، از روش هند پیروی کند.

به گزارش پایگاه خبری اکانمینکست، سریلانکا که به واردات نفت خام سبک ایران وابسته است، در گفت‌وگوهای دوطرفه با مسوولان هندی، درباره راهبرد خرید نفت از ایران پس از تحریم‌های امریکایی، از هند راهنمایی خواسته است.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری سریلانکا، آرجونا راناتونگا، وزیر نفت سریلانکا، درباره چگونگی واکنش هند در برابر تحریم‌های امریکایی، از سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، راهنمایی خواسته است.

وزیر امور خارجه هند درباره راهبرد این کشور در برابر تحریم‌ها به طرف سریلانکایی توضیح داده و اعلام کرده است که سریلانکا می‌تواند از این فرآیند پیروی کند.

پالایشگاه قدیمی و دولتی سریلانکا که در دوران شوروی سابق ساخته شده است، بهترین کارکرد را با استفاده از نفت سبک ایران دارد.

صرف‌نظر عراق از تصمیم نفتی‌

وزیر نفت عراق تصمیم خود برای انتقال مالکیت ۹ شرکت نفتی دولتی از وزارت نفت به شرکت ملی نفت را لغو کرد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، بعدا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی اظهارکرد: عراق امیدوار است از طریق شرکت ملی نفت هفت میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و چهار میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ صادر کند.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد لغو تصمیم مذکور به دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر آینده عراق اجازه خواهد داد خود درباره بخش نفتی تصمیم بگیرد. لعیبی در دولت فعلی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، وزیر نفت است. یک مقام نفتی دولتی عراق به رویترز گفت: عبدالمهدی از تصمیم برای انتقال مالکیت که با عجله و بدون تایید وی گرفته شده بود، ناراضی بود.

لعیبی پنجشنبه گذشته حکمی را برای انتقال مالکیت ۹ شرکت نفتی دولتی از جمله شرکت بازرگانی نفت دولتی سومو به شرکت ملی نفت صادر کرده بود.

همان روز عبدالمهدی که پس از ماه‌ها بن بست سیاسی پس از انتخابات ماه مه، وظیفه تشکیل دولت جدید را برعهده گرفته است، از مقامات دولت فعلی خواست از امضای قراردادهای فوری، استخدام‌های غیر ضروری یا سایر تصمیمات کلیدی خودداری کنند.

 

 

ارسال نظر