تحریم‌ها، ایران، روسیه و ترکیه را در یک تیم گذاشته است

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۲۱
تحریم‌ها، ایران، روسیه و ترکیه را در یک تیم گذاشته است

گروه انرژی|

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با این خبرگزاری اسپوتنیک از نزدیک شدن ایران و روسیه در پی تحریم‌های امریکا علیه ایران خبر داد.

عراقی به این خبرگزاری گفت: «دولت ترامپ با سیاست تحریم‌های خود، ایران و روسیه را در حوزه همکاری‌های انرژی به هم نزدیک کرده است».

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت گاز ملی ایرانی در گفت‌وگو با رسانه روسی گفت که در بازار انرژی که به وسیله افزایش تقاضای گاز صورت‌بندی شده و با توجه به تحریم‌های تنبیهی امریکا، روسیه و ایران به شرکای استراتژیک هم در حوزه صادرات و توزیع هیدروکربن‌ها تبدیل شده‌اند.

وی درحاشیه هفته انرژی که از سوم تا ششم اکتبر در مسکو برگزار می‌شود، گفت: «ایران و روسیه دو قدرت گازی جهان هستند. اگر به گزارش‌های آماری بریتیش پترولیوم که به طور سالانه منتشر می‌شود نگاه کنید، خواهید دید که برخی سال‌ها روسیه در صدر قرار گرفته است. این کشور با ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و بعضا در صدر قرار گرفته است و در برخی سال‌ها ایران این رتبه را به خود اختصاص داده است. با وجود اینکه ما بزرگترین ذخایر گاز را داریم در شرایط کنونی به رقیب هم تبدیل نشدیم».

فروم کشورهای صادرکننده گاز که به اوپک گازی هم معروف است، در سال ۲۰۰۱ در تهران به منظور نزدیک شدن ۱۱ کشور بزرگ صادرکننده گاز طبیعی تشکیل شد.

عراقی تاکید کرد با وجود اینکه این کارتل گازی توانایی تعیین قیمت‌های گاز در بازار را ندارد اما، این سازمان نقش مهمی در استراتژی گازی و حجم تولید و مصرف سوخت در سال‌های آتی خواهد داشت.

وی تاکید کرد که مسکو و تهران در چارچوب این کارتل‌گازی شرکای هم باقی خواهند ماند. معاون وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه ایران به حفظ همکاری نزدیک با فدراسیون روسیه در پروژه‌های مختلف از جمله استخراج، ذخیره و توزیع گاز مایع طبیعی و همچنین توسعه فناوری گازی نیاز دارد، گفت: «برای این هدف، ایران و روسیه دو سال پیش ۵ کمیته برای اجرای پروژه‌های مشترک حوزه‌های انرژی تشکیل داده‌اند. این شامل پروژه‌های تولید گاز مایع و فروش آن هم است».

عراقی گفت: «طی پنج سال همکاری نزدیک بین ایران و روسیه در حوزه گازی، حجم عظیمی از تحقیقات انجام شده و دانش فناوری به دست آمده است. ایران به طور مستقل موفق به تولید ترکیبی از مرکاپتان طبیعی شده است و این یک صنایع دانش‌بنیان است که در فرانسه، امریکا، روسیه و شاید برخی کشورهای دیگر موجود بوده است».

وی با اشاره به علاقه گازپروم روسیه برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران گفت: «مهم‌ترین پروژه شراکتی ایران و روسیه در سطح منطقه‌ای می‌تواند ساخت خط لوله آبی از جزیره کیش برای انتقال گاز ایران به مصرف‌کنندگان پاکستانی و هندی است». وی در این باره گفت که اگر همه طرف‌ها به اجماع برسند، این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه همکاری گازی در تاریخ روابط ایران و روسیه خواهد بود.

به گفته عراقی، ایران، روسیه و ترکیه در کنار یکدیگرند. وی گفت: «امریکا تحریم‌هایی را علیه ما اعمال کرده اما با این وجود ارزش روبل روسیه، لیر ترکیه و حتی ریال ایران اخیرا در برابر دلار افزایش یافته است».

 

 

ارسال نظر