کار اوپک دستکاری قیمت‌ها نیست

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۴۳:۱۱
کد خبر: ۱۳۱۰۳۷

سی‌ان‌بی‌سی|وزیر انرژی قطر با دفاع از استراتژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، گفت که قرارداد میان گروه متشکل از تولید‌کننده‌های سنتی اوپک و کشورهای غیراوپک به رهبری روسیه به دنبال «دستکاری» قیمت‌ها نیست.

محمد بن صلاح الساده در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی در روز پایانی هفته گذشته عنوان کرد: «اوپک به دنبال دستکاری قیمت‌ها نیست، بلکه به دنبال ایجاد ثبات در بازار نفت خام است».

دونالد ترامپ بارها مدعی شده که توافق سال 2016 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش برای کاهش تولید که با هدف بالابردن قیمت‌ها و ایجاد توازن در پویایی‌های طرف عرضه و تقاضا، در عمل به مصرف‌کنندگان طلای سیاه آسیب می‌رساند. بر همین اساس هم رییس‌جمهور ایالات‌متحده از روسیه و رهبر غیر رسمی اوپک یعنی عربستان سعودی خواسته است تا تولید خود را افزایش دهند.  الساده همچنین به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که قیمت‌های پایین الزاما تاثیر مثبتی روی رشد اقتصاد جهانی نخواهد داشت. او در پنلی به میزبانی جف کاتمور از شبکه‌ سی‌ان‌بی‌سی که در حاشیه هفته انرژی روسیه برگزار شد، گفت: «زمانی که اوپک و کشورهای متحد آن اقدامات مندرج در توافق 2016 را برای اعمال محدودیت‌ بر تولید نفت اتخاذ کردند، هدفشان کاهش ظرفیت مازاد بازار بود که به سطح بسیار بالایی رسیده بود. این میزان از طرفیت مازاد، قیمت‌های نفت را به صورت قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده بود. باید پرسید که آن قیمت‌های پایین نفت به چه چیزی منجر شد؟ آیا این قیمت‌ها رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد»؟ وی در ادامه افزود: «در واقع امر، زمانی که جهان شاهد کاهش چشمگیر قیمت نفت بود، اقتصاد جهانی یکی از اسف‌بارترین دوران‌ها را سپری می‌کرد». وزیر انرژی قطر با اشاره به شرایط کنونی گفت: «حال و پس از اینکه قیمت‌های نفت در مسیر ریکاوری قرار گرفتند، توازن عرضه و تقاضا بار دیگر ممکن شد و در نتیجه اقتصاد جهانی شرایط بسیار خوبی تجربه می‌کند».

توافق میان کشورهای اوپک و غیر اوپک باعث شده تا قیمت‌های نفت با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای بازار، افزایش یابد. این توافق و بطور خاص افزایش قیمت، باعث مطرح شدن انتقاداتی از سوی رییس‌جمهور ایالات‌متحده شده است. در آخرین دور توئیت‌ها و صحبت‌های ترامپ، وی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواسته تا تولید خود را افزایش و قیمت‌ها را کاهش دهند.  اما به گفته وزیر انرژی قطر، افزایش ظرفیت‌های مازاد و قیمت‌های پایین برای تولید‌کنندگان نفت خام مشکلات بسیاری را خلق می‌کند. در پایان گفت‌وگو، محمد بن صلاح الساده گفت: «آنچه پس از ریکاوری قیمت نفت رخ داد این بود که معلوم شد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دنیا برای تامین نیاز جهانی کافی نبوده است. به عبارتی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز در این مدت متناسب با نیاز چند سال آینده جهان نبود».

 

ارسال نظر