نفت همچنان در اوج 4 ساله

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۴۲:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۰۳۶

رویترز|در آغاز آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته، قیمت نفت در نردیکی رکورد

4 ساله خود ایستاد. روز جمعه، قیمت نفت در آستانه شروع تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده علیه ایران، کاهش یافت.  شاخص نفت جهانی، برنت با 30 سنت کاهش قیمت در هر بشکه، در ساعت 05: 11 صبح به وقت گرینویچ در قیمت 84 دلار و 28 سنت در هر بشکه به فروش رفت. در روزسه‌شنبه، برنت 1 دلار و 34 سنت یا 1.6 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد اما قراردادهای آتی نفت خام دریای شمال در کل در مسیر افزایش بود و افزایش قیمت هفتگی 2 درصدی را به ثبت رساند.

نوربرت روکر مدیر تحقیقات کلان و کالای در شرکت خدمات انرژی جولیوس بیر در این باره به رویترز گفت: «در بازار جنون خرید موج می‌زند. آنچه در این آتش می‌دمد این است که فشار‌های ایالات‌متحده برای تحریم‌ ایران می‌تواند به کاهش شدید عرضه بینجامد».

روز سه‌شنبه، هر دو شاخص نفت جهانی تا حدی کاهش قیمت را تجربه کردند. این ریزش در قیمت به دلیل افزایش ذخایر نفتی ایالات‌متحده و انتشار خبر افزایش احتمالی تولید عربستان و روسیه برای جبران کاهش عرضه نفت ایران به بازار، اتفاق افتاد.

از میانه ماه اوت به این سو، قیمت‌‌ها افزایش 15 تا 20 درصدی را از سر گذرانده‌اند و به همین دلیل هم اخبار واصله از ذخایر امریکا یا افزایش تولید عربستان و روسیه کمکی به کاهش قیمت نفت نکرد.واشنگتن از کشورها و شرکت‌های در چهارگوشه جهان خواسته است تا از چهارم ماه نوامبر به بعد از خرید نفت ایران سرباز زنند. هدف ایالات‌متحده از این فشارها، کشاندن ایران به پای میز مذاکره برای امضای یک توافق اتمی جدید است.  بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند که پس از شروع تحریم‌های نفتی ایالات متحده، صادرات نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد. بانک جفریز در این باره در یادداشتی نوشت: «ممکن است صادرات ایران در ماه نوامبر به کمتر از 1 میلیون بشکه در روز برسد. تا اینجا این طور به نظر می‌رسد که چین و ترکیه شاید حاضر باشند که با حفظ تبادلات خود با ایران، رابطه با ایالات‌متحده را در معرض خطر قرار دهند». این بانک سرمایه‌گذاری در یادداشت خود آورده است که نفت کافی برای تامین تقاضا در جهان کافی است، اما «ظرفیت مازاد جهان در حال تنزل به پایین‌ترین میزان خود است».  سفته‌بازان در حال اتحاذ موضع خرید بوده و قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌کنند. با این وجود بانک گلدمن‌زاکس عقیده دارد که شاید این روند دیری نپاید. گلدمن در یادداشتی به یکی از مشتریان خود آورده است: «در حالی که ریسک افزایش قیمت در حال حاضر وجود دارد، اگر مساله ایران را کنار بگذاریم، در داده‌های فاندامنتال تغییرات چندانی مشهود نیست». این یادداشت این طور ادامه می‌دهد: «ما انتظار داریم که فندمنتال‌های بازار به تدریج و با افزایش ظرفیت‌های مازاد در ابتدای سال 2019، تغییر کنند. به عبارتی، برآورد ما این است که بازارهای جهانی در نهایت با رسیدن به مقدار کمی از ذخایر مازاد در ابتدای 2019، به تعادل خواهند رسید».

 

ارسال نظر