چین می‌تواندتحریم ایران را بی‌اثر کند

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۰۳۵

اسپوتنیک| الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته است که تصمیم احتمالی چین برای افزایش واردات نفت از ایران می‌تواند آثار منفی تحریم‌های ایالات‌متحده علیه صنعت نفت ایران را جبران کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر نواک در حاشیه هفته انرژی روسیه به خبرنگاران گفت: «ما دقیقا نمی‌دانیم که مصرف‌کنندگان نفت در منطقه آسیا-پاسیفیک به کاهش تولید ایران چطور پاسخ خواهند گفت. همین‌طور نمی‌دانیم که آیا چین واردات نفت خام خود از ایران را افزایش خواهد داد یاخیر. اگر تنها خریدار نفت ایران در بازار تغییر کند، آنگاه تحریم ایران تغییری در بازار ایجاد نخواهد کرد. اما این روزها بازار مملو از عدم قطعیت‌هایی است که ما درک کاملی از آنها نداریم».

نواک همچین گفت که افزایش خرید چین از ایران می‌تواند بر روابط تجاری میان ایالات متحده و چین تاثیر گذاشته و مرحله جدیدی از تنش‌های میان پکن و واشنگتن را آغاز کند.

وزیر انرژی روسیه اضافه کرد: «اگر جمهوری خلق چین تصمیم بگیرد که واردات خود از نفت امریکا را متوقف کند، آنگاه می‌تواند این واردات را بدون هیچ مشکلی با عرضه نفت ایران جبران کند».  بر اساس گزارش‌های روز چهارشنبه هفته گذشته، رییس نقل‌و‌انتقالات تجاری چین، سی‌ام‌ای‌اس، عنوان کرده است که انتقال محموله‌های نفت خام ایالات متحده به سوی چین به دلیل افزایش تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی متوقف شده است.

همچنین نواک در حاشیه همین همایش اعلام کرد که مسکو به ادامه همکاری با ایران تمایل دارد. وی گفت: «ایران شریک اقتصادی قدیمی ماست؛ البته ما باید شکل‌های (جدیدی از همکاری) را پیدا و برای اجرای پروژه‌های مشترک همکاری کنیم». وزیر انرژی روسیه همچنین عنوان کرد که روسیه برای ماه اکتبر و یا برای بقیه امسال، چشم‌انداز دقیق تولید نفت را ارایه نخواهد کرد، زیرا تولید این کشور به شرایط تقاضای بازار بستگی خواهد داشت. نواک گفت: «تعداد زیادی از عوامل مختلف موثر بر برنامه‌های تولید نفت روسیه دخیل هستند». وی همچنین درباره صادرات گاز روسیه گفت: «این کشور امسال بیشترین حجم صادرات گاز به اروپا را خواهد داشت».  وزیر انرژی روسیه تصریح کرد که اروپا با وجود فشارهای ایالات متحده امریکا قصد دارد امسال گاز بیشتری از روسیه خریداری کند.سفیر ایران در سازمان کشورهای صارکننده‌ نفت اوپک، حسین کاظم‌پور اردبیلی در انتهای ماه سپتامبر گفت که سایر اعضای اوپک نمی‌توانند پس از شروع تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران، خروج عرضه نفت ایران از بازار را جبران کنند.  ایالات‌متحده پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق اتمی بین‌المللی با ایران در ماه مه، وعده داد که تحریم‌های خود علیه تهران را دوباره اجرا کند. در همین راستا هم واشنگتن در ابتدای ماه اوت، قسمت اول تحریم‌های خود علیه ایران را به مرحله اجرا در آورد که هدف آن تامین ارز ایران، تجارت طلا و سایر فلزات و تبادلات بانکی این کشو بود.  قسمت دوم تحریم‌های ایالات‌متحده در ابتدای ماه نوامبر اجر می‌شوند و قرار است این تحریم‌های صادرات نفت ایران را هدف بگیرد.

 

ارسال نظر