ایران در سوریه نیروگاه می‌سازد

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۰۸۶۳
ایران در سوریه نیروگاه می‌سازد

گروه انرژی| نادی صبوری |

«با توجه به مواضع شرافتمندانه و ارزشمندی که جمهوری اسلامی ایران در خلال جنگ ظالمانه در سوریه برای حمایت از ملت ما اتخاذ کرد و در کنار مردم سوریه ایستاد شرکت‌های ایرانی اولویت و بیشترین سهم را در بازسازی سوریه خواهند داشت». این جملات زهیر خربوطلی وزیر برق سوریه در جریان حضورش در تهران برای انعقاد قرارداد احداث یک نیروگاه برق توسط ایرانی‌ها در سوریه است.

تولید گاز و به تبع آن برق سوریه در چند سال اخیر دستخوش حضور داعش در این کشور شد. وائل هلکی نخست وزیر سوریه جولای 2015 اعلام کرد که داعش واحدهای گازی و نیروگاهی مناطق تحت کنترل خود را به‌شدت مورد حمله و آسیب قرار داده است. او اعلام کرد که ظرفیت تولید برق سوریه به یک چهارم ظرفیت 9000 مگاواتی تولید این کشور پیش از جنگ کاهش یافته است.رویترز سپتامبر سال 2017 نوشت که سوریه به دنبال مواجهه با تخریب شدید در زیرساخت‌های خود به دنبال حضور شرکت‌هایی از کشورهای دوست مانند ایران، چین و روسیه در خاک خود برای بازسازی است.

در همین راستا ایران و سوریه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای بازسازی بخش نیروگاهی این کشور که در چند سال اخیر درگیر تنش‌های مختلفی بوده است امضا کردند. سانا خبرگزاری رسمی سوریه در سپتامبر سال گذشته نوشت که تهران و دمشق تفاهم‌نامه‌ای برای احداث یک واحد نیروگاهی 540 مگاواتی در لاذقیه به امضا رسانده‌اند.

دیروز و به دنبال سفر زهیر خربوطلی وزیر برق سوریه به تهران و همچنین با حضور رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد. قراردادی به ارزش 411 میلیون یورو که شامل احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی و یک خط لوله انتقال گاز در بندر لاذقیه بوده و میان مپنا و موسسه تولید برق سوریه به صورت رسمی به امضا رسیده است. لاذقیه اصلی‌ترین بندر سوریه در غرب این کشور است و شمار زیادی از روستاهای کشاورزی اطراف به وضعیت این بندر وابسته هستند. این بندر همان نقطه‌ای است که در سال 2015 ترکیه یک هواپیمای نظامی روسیه را در آن منفجر کرد. وزیر برق سوریه دیروز در خصوص وضعیت برق این کشور عنوان کرد: « در جریان جنگ ظالمانه علیه کشور ما یکی از اهداف اصلی تروریست‌ها شبکه برق سوریه بوده است که حدود 50 درصد از آن نابود و موجب تحمیل سه هزار میلیارد لیره خسارت به شبکه برق سوریه شده است»

وی با تاکید بر اینکه این اقدام موجب بر هم خوردن توازن میان تولید و مصرف برق در سوریه شده است، ادامه داد: نیاز مصرف برق در سوریه به صورت مستمر در حال افزایش است بنابراین در تلاش برای بازسازی شبکه برق خود هستیم تا آن را به وضعیت پیش از جنگ برسانیم.

البته احداث این واحد نیروگاهی مشکلات فراوان سوریه در زمینه برق را بطور کامل حل نخواهد کرد، آن‌طور که آقای خربوطلی در مراسم دیروز عنوان کرد نیروگاه هزار و 560 مگاواتی حلب در جریان حمله داعش به این شهر خسارت‌های جدی دیده است و عملا هیچ نیروگاهی در این شهر بسیار مهم سوریه برای تولید برق فعال نیست. در حال حاضر دولت سوریه از طریق خطوط ولتاژ بالا برق را از سایر استان‌ها به این منطقه منتقل می‌کند.

وزیر برق سوریه در ادامه در این زمینه عنوان کرد: «نیازمند راه‌اندازی نیروگاه جدید برای پاسخگویی به نیازهای روافزون شهر حلب به انرژی هستیم که این مهم نیز در جریان همکاری‌های میان تهران و دمشق پیگیری خواهد شد»

همچنین رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران در جریان امضای این قرارداد عنوان کرد: « در شرایط فعلی کشور سوریه که نیاز شدید و وسیعی به بازسازی و توسعه دارد، کشورها و شرکت‌های زیادی علاقه‌مند به مشارکت در اجرای پروژه‌های بخش تولید، توزیع و انتقال برق هستند.»

او با ابراز امیدواری در زمینه عملیاتی شدن خط دوم اعتباری میان ایران و سوریه اضافه کرد: « ایران همچنین بطور جدی برای کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور سوریه اعلام آمادگی می‌کند»

وزیر انرژی سوریه دیروز همچنین به تجربه قبلی همکاری تهران و دمشق در برق پرداخته و گفت: « اقدامات بسیار مثبت شرکت‌های ایرانی تاکنون منجر به افزایش 900 مگاواتی ظرفیت برق کشور ما شده است که روند این همکاری همچنان ادامه دارد. همکاری‌های ایران برای احداث این 900 مگاوات ظرفیت جدید در حالی بوده است که تروریست‌ها در نزدیکی محل اجرای این طرح‌ها حضور داشتند.»

همچنین عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا به «تعادل» گفت که سوریه تاکنون تمام مطالبات شرکت‌های ایرانی حاضر در بخش برق این کشور را پرداخت کرده است و از این منظر مشکلی برای ادامه فعالیت در این کشور وجود ندارد.

عملیات احداث نیروگاه 540 مگاواتی در لاذقیه سوریه از بهار سال آینده آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر