احتمال بازگشت بازار نفت به تابستان 2008

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۸۵

نواندیش| آیا بازار نفت به شرایط تابستان 2008 بازمی‌گردد؟ این مهم ترین سوالی است که اکنون همه با آن روبه رو هستند.

دان در مورد احتمال افزایش قیمت نفت نوشت:  در تابستان 2008، نفت خام به 147 دلار در هر بشکه رسید. در آن زمان علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی و همکارانش، دلالان بازار را به دلیل افزایش قیمت نفت محکوم کردند، در حالی که وزیر انرژی امریکا و همکارانش در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه خود به عنوان مساله واقعی به بحران عرضه اشاره کردند.با این حال سناریو امروز چندان متفاوت نیست. اما مقصر اصلی این افزایش قیمت احتمالی متفاوت است.مهم‌ترین ناشناخته در معادله تقاضای جهانی امروز نفت خام ، ایران و صادرات نفت خام آن در ماههای آینده است. بازار نگران است؛ تحریم صادرات خام ایران بسیار سخت تر از قبل پیش بینی می شود و تأثیر آن در بازارها نیز ویران کننده خواهد بود.در ماه مه، رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد قصد دارد تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران را مجددا اعمال کند؛ کارشناسان معتقدند صادرات ایران در مرحله اول در حدود 300 هزار تا 700 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. بن لاک از ترافیگارا اخیرا در کنفرانس S & P Global Platts آسیا و اقیانوسیه نفت (آپپک) گفت، با اینکه ایالات متحده در مورد اقداماتش "فوق العاده جدی" بوده است ، احتمالا صادرات ایران به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.او  تاکید کرد که تولید ایران به طور قابل توجهی کمتر از آن خواهد بود و احتمالا کمتر از زمانی است که تحریم ها اعلام شد. با این شرایط پیش بینی قیمت نفت از ابتدای سال 2019 به 90 دلار و قیمت 100 دلار در هر بشکه رسید.دانیل جاگی، یکی از بنیانگذاران Mercuria Energy Group Ltd به آپک گفت: بازار ظرفیت این حجم از کاهش عرضه را ندارد و به نظر من، این امکان وجود دارد که شاهد افزایش قیمت 100 دلار در هر بشکه باشیم."پول هورسنل کارشناس بانک استاندارد چارترد نیز گفت: تحریم ها علیه ایران می توانند در پایان سال به شکافی تند و زننده در بازار منجر شوند و قیمت نفت به طور بالقوه به قیمت 100 دلار در هر بشکه، برسد..فرانسیسکو بلنچ از بانک مرکزی امریکا در یک یادداشت به مشتریان در اوایل هفته گذشته گفت؛ احتمال سیل نفت و سقوط هواپیمای نفتی مشابه سال 2008 دیده شده است.اد مورس از سیتی نیز در یادداشتی نوشت: تاکنون تعادل ناچیز است و فقدان ظرفیت اضافی می تواند قیمت های نفت خام را به خوبی بیش از 90 دلار و یا حتی 100 دلار برساند.در همین حال جورج مورگان انتظار دارد که نفت خام طی شش ماه آینده با 85 دلار به ازای هر بشکه افزایش یابد.

با این حال امروز، عربستان سعودی و شرکا می‌خواهند نفت اضافی را به بازار اضافه کنند، با این حال محتاط هستند. اطلاعات من این است که بازار به اندازه کافی عرضه می شود. من خالد الفلح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اصرار دارد که هیچ پالایشگاهی در جهان که به دنبال نفت است و قادر به دریافت آن نیست، بدون نفت نمی ماند.

آخرین گزارش اوپک می گوید که تولید کنندگان غیر وابسته به اوپک به رهبری ایالات متحده، در سال 2019 تولید خود را با 2.4 میلیون بشکه افزایش می دهند، در حالی که تقاضای جهانی نفت باید فقط 1.5 میلیون بشکه افزایش یابد. افزایش تولید شارپ به این ترتیب می تواند در سال آینده یک مازاد بزرگ نفت خام ایجاد کند.   با این وجود آنچه کارشناسان متفقا قبول دارند این است که در شرایط فعلی تحریم ایران موجب افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد و این چیزی است که کشورهای مصرف کننده و در حال توسعه به هیچ روی موافق آن نخواهند بود.      

 

ارسال نظر