ترامپ؛ عامل افزایش قیمت‌ نفت

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۰۲۸۴
ترامپ؛ عامل افزایش قیمت‌ نفت

نماینده ایران در اوپک در گفت‌وگو با شبکه CNBC امریکا اظهار کرد: عادت توییت‌کردن دونالد ترامپ قیمت‌های نفت را بالا برده و رییس‌جمهور امریکا باید برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های نفت، دست از توییت کردن بردارد.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در حاشیه نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در الجزایر به شبکه CNBC گفت: دولت ترامپ سیاست را به مسائل اوپک کشانده و قصد دارد با اعمال نفوذ میان اعضای اوپک، منافع خود را تامین کرده و قیمت‌ها را پایین بیاورد.

اوپک به همراه گروهی از تولید‌کنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه با هدف حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها که شرکت‌های انرژی امریکایی را ورشکسته کرده و کشورهای صادرکننده را با نارضایتی عمومی روبرو کرده بود، از ژانویه سال ۲۰۱۷ محدودیت عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز را آغاز کرد.

ترامپ بارها از این گروه بابت آنچه وی مدعی است دستکاری قیمت‌های نفت بوده، انتقاد کرده است. رییس‌جمهور امریکا اوپک را یک انحصارطلب خوانده و از این گروه خواسته است که قیمت‌ها را فورا پایین بیاورد. اوپک ادعای ترامپ را رد کرده و استدلال کرده که هدف اصلی این گروه متعادل کردن و تثبیت بازار است.

کاظم‌پور گفت: تصور می‌کنم آنچه که امریکایی‌ها انجام می‌دهند در واقع به بالارفتن قیمت‌ها منجر شده، زیرا عوامل عرضه و تقاضا چنین سطح قیمتی را تایید نمی‌کنند. اگر آنها ساکت باشند، قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد شد و من نسبت به این موضوع مطمئن هستم. من به ترامپ می‌گویم ساکت باش؛ هیچ پیامی ارسال نکن و سپس قیمت‌های بهتری خواهی داشت.

اوپک برای افزایش تولید در بحبوحه محدودیت شدید عرضه در میان برخی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این گروه، تحت فشار فزاینده قرار دارد. به عنوان نمونه ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی وخیم و تهدید تحریم‌های امریکا، با سقوط شدید تولید خود مواجه شده است. ایران نیز هدف تحریم‌های جدید امریکا قرار گرفته که صنعت نفت این کشور را نشانه رفته است.

نماینده ایران در اوپک گفت: از نظر وی فشار سیاسی فزاینده واشنگتن روی ایران و اوپک موضوعی است که پذیرفتنی نمی‌تواند باشد.

وی گفت: تصور می‌کنم در وهله نخست آنها تلاش نمی‌کنند ایران را بشکند. آنها تلاش می‌کنند رفتار ایران را در مسائلی تغییر دهند که به نفت ارتباطی ندارد و استفاده از نفت به عنوان اهرمی علیه تمایلات سیاسی اعضای اوپک و همچنین اشخاص، مساله‌ای است که نمی‌تواند نه از سوی ایران نه از سوی

سایرین پذیرفته شود.

 

ارسال نظر