کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۴۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۰۱۰۶

بودجه 600  میلیاردی برای انرژی‌های نو

ایسنا|  معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: با وجود اینکه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه عوارضی را که از مردم برای برق‌رسانی روستایی و توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده بود، برای هزینه‌های جاری صرف کرد، اما امسال مقرر شد که ۶۰۰ میلیارد تومان از این منابع را تخصیص دهد. سید محمد صادق‌زاده با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون مجموعا ۱۵۰ میلیارد تومان پول را از خزانه بابت صورت حساب به صورت کامل به شرکت‌های تولید کننده برق پرداخت کرده‌ایم، اظهار کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه قرار شده است تا ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر را به ساتبا پرداخت کند تا صورت حساب‌ها دچار تاخیر نشوند. وی افزود: با سازمان برنامه و بودجه توافق کرده‌ایم که اگر پرداخت صورت حساب‌های شرکت برق با تاخیر مواجه شد، طبق قانون برنامه ششم توسعه جریمه تاخیر به آنها تعلق بگیرد. صادق‌زاده تاکید کرد: با سخت‌گیری‌هایی که دیوان محاسبات کشور در این موضوع اعمال کرده است، امیدواریم که مشکلی ایجاد نشود و این مساله بطور کامل حل شود. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ جرایم تاخیر تعلق گرفت که تاکنون بلاتکلیف است، گفت‌: اکنون منتظر هستیم تا از طریق سازمان برنامه و بودجه این مساله تعیین تکلیف شود و امیدواریم که این تجربه تلخ دیگر در سال ۹۷ تکرار نشود.

برداشت از سد «ماملو » برای جنوب تهران

باشگاه خبرنگاران|  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران گفت: مصوبه بسیار خوبی برای برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال از سد ماملو برای تأمین آب در روستا‌های جنوب استان تهران تصویب شده است و امیدواریم مراحل بهره‌برداری آن تا پایان سال انجام شود. رضا پوررجب با اشاره به افزایش کیفیت آب در جنوب استان تهران تصریح کرد: از ۴ سال گذشته با تأمین منابع مالی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و تسویه در مجتمع آبرسانی شهید تهرانی با ظرفیت ۳۵۰۰ متر مکعب با روش نانو فیلتراسیون کیفیت آب در قسمت‌های جنوبی استان تهران افزایش پیدا کرده و فلزات سنگین و مواد مضر آن حذف شده است.  به گفته وی در روستای گل حصار از توابع شهرستان ری تا پایان سال با روش نانو فیلتراسیون، کیفیت آب افزایش می‌یابد. پوررجب تأکید کرد: کیفیت آب در استان تهران بسیار بالا است و دستگاه‌های تصفیه آب کلسیم و منیزیم موجود در آب را از بین می‌برد، بنابراین استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب را توصیه نمی‌کنیم.

کاهش 23 درصدی بارش تهران

ایسنا|   مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: با توجه به آنکه دیروز آخرین روز از سال آبی ۱۳۹7 – ۱۳۹6 بوده است، باید گفت که متاسفانه شاهد ۲۳ درصد کاهش بارندگی در تهران بوده‌ایم. محمدرضا بختیاری با بیان اینکه از اول مهرماه وارد سال آبی جدید خواهیم شد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان ذخایر سدهای تهران نیز نسبت به سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. سال گذشته میزان ذخایر سدهای تهران ۹۰۰ میلیون مترمکعب و امسال این عدد تنها ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با تاکید بر این‌ مساله که میزان ذخایر برف نیز ۹۰ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: از اکنون نگرانی‌ها برای سال آبی آینده آغاز شده است، چراکه اگر شرایط همانند سال آبی 97-96 باشد قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. بختیاری اظهار کرد: امیدواریم علاوه بر افزایش بارندگی و بالارفتن ذخیره برق در تهران میزان صرفه‌جویی مشترکان نیز افزایش یابد تا بتوانیم چالش‌های پیش‌رو را پشت سر بگذاریم. استان تهران با داشتن سهم سرانه آب تجدیدپذیر غیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است؛ این در حالی است که این میزان در کل کشور ۱۶۶۶ و در دنیا ۶۶۶۰مترمکعب در سال است.

افزایش قیمت نفت در پایان هفته

شانا| قیمت نفت در پایان هفته گذشته پس از نوسان‌های شدید به دلیل نزدیک شدن به نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در الجزایر، اندکی افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، در پایان معاملات روز جمعه، (30 شهریورماه) قیمت شاخص نفت خام برنت با ۱۰ سنت افزایش، به ۷۸ دلار و ۸۰ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا با ۴۶ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نفت در معاملات روز جمعه بخشی از رشد اولیه خود را از دست داد، زیرا برخی منابع اعلام کردند در واکنش به اظهارات ضد اوپکی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، برخی تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تصمیم دارند تولید خود را افزایش دهند.

جین مکگیلیان، از مدیران موسسه امریکایی تردیشن انرژی گفت: مساله این است که در پی تحریم‌های امریکا ضد ایران، چقدر نفت از بازار خارج می‌شود. به گفته این کارشناس، کاهش تولید نفت ایران می‌تواند در کنار افت تولید ونزوئلا، دورنمای عرضه نفت را بسیار محدودتر کند. وی گفت: به نظر من، بازار انرژی لازم برای رسیدن به یک اوج چند ساله را تجمیع می‌کند.

 

ارسال نظر