کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۲۹۹۳۰

کاهش قیمت طلای سیاه در روز دوشنبه

ایرنا| تشدید تنش‌های تجاری میان امریکا و چین که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند، احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی و افت مصرف نفت در جهان را افزایش می‌دهد.

به گزارش رویترز انگلیس، نفت برنت دریای شمال در ساعت 35 دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار آسیا به بهای 77 دلار و 93 سنت در هر بشکه معامله شد که نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته 0.2 درصد کاهش داشت.نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 0.3 درصد کاهش نسبت به جمعه گذشته به بهای 68 دلار و 79 سنت در هر بشکه خرید و فروش شد.«وانگ شیائو» رییس بخش تحقیقات نفت شرکت تحقیقاتی «گوتایی جانان فیوچرز» واقع در شانگهای چین به رویترز گفت: پس از گزارشی که هفته گذشته نشان داد عرضه جهانی نفت افزایش یافته، نگرانی از کمبود نفت در بازارها فروکش کرد، به ویژه آنکه احتمال کاهش تقاضای نفت در نتیجه تشدید تنش‌های تجاری میان امریکا و چین نیز بیشتر شده است. به گفته یک مقام ارشد دولتی در امریکا، احتمال می‌رود «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری این کشور امروز تعرفه‌های جدیدی برای واردات حدود 200 میلیارد دلار کالا از چین اعلام کند.

بحران در 390 دشت ایران

پاون| تداوم خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و تبعات ناشی از کم‌آبی در کشور موجب شده تا از میان 609 دشت ایران، 255 دشت در شرایط ممنوعه و 135 دشت نیز در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار بگیرد.

ادامه فشار به منابع زیرزمینی موجب شده است تا کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی کشور به 130 میلیارد مترمکعب برسد. حدود 106 میلیارد مترمکعب از این کسری در 20 سال اخیر اتفاق افتاده و هر ساله رقمی در حدود 6 میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه می‌شود.

در حال حاضر اضافه برداشت چاه‌های مجاز به حدود 5 میلیارد مترمکعب و برداشت از چاه‌های غیرمجاز به حدود 7 میلیارد مترمکعب رسیده است که ادامه این روند باعث شده است تا بیش از 90 درصد پتانسیل منابع آب زیرزمینی کشور در دشت‌های ممنوعه قرار بگیرد. بر اساس ارزیابی صورت گرفته استان‌های فارس با 90 دشت، کرمان با 37 دشت، خراسان‌رضوی با 33 دشت، اصفهان با 26 دشت و خراسان‌جنوبی با 25 دشت در صدر استان‌های دارای دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند و استان‌های خراسان رضوی با 1 میلیارد و 85 میلیون مترمکعب، کرمان با 813 میلیون مترمکعب، فارس با 551 میلیون مترمکعب، اصفهان با 320 میلیون مترمکعب و یزد با 296 میلیون مترمکعب در صدر استان‌های دارای بیشترین میزان کسری مخزن آبخوان‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند.

کاهش فراتر از پیش‌بینی‌های فلرینگ عسلویه

ایلنا| رییس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تلاش همه پالایشگاه‌های مجتمع در راستای به صفر رساندن فلرینگ، بیان کرد: در بین سال‌های 87 تا 96 میزان فلرینگ پالایشگاه‌های قدیمی کاهش چشمگیری داشته است. این میزان در سال 96 برای فازهای یک تا ده 416 میلیون استاندارد مترمکعب بوده است. علیرضا نجومی خاطرنشان کرد: مطابق طراحی میزان فلرینگ در هفته برای این پالایشگاه‌ها 7 میلیون استاندارد متر مکعب در نظر گرفته شده که در سال گذشته از طراحی نیز گاز کمتری به فلر ارسال شده است.به گفته وی؛ با توجه به راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید میزان فلرینگ افزایش یافته که این حرکت برای کاهش در این پالایشگاه‌ها نیز ادامه دارد و میزان فلرینگ فازهای جدید التحویل نیز بزودی کاهش می‌یابد.نجومی گفت: در بخش تجهیزات و ماشین‌آلات تا نیمه شهریورماه بیش از 868 هزار و 824 ساعت کارکرد بدون حادثه فقط در مجموعه تعمیرات اساسی ثبت شده است که این یک رکورد محسوب می‌شود.وی با بیان اینکه در تعمیرات سال جاری حتی یک حادثه

ناتوان‌کننده نیز نداشتیم، عنوان کرد: این آمار موفق در حالی ثبت شده است که رفع 73 درصد از پانچ‌های پالایشگاه‌های جدید التحویل توسط کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی صورت گرفته است.

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین آب سال 98

ایسنا| مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون برنامه‌ریزی‌های متعددی برای تامین آب کشور در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته و براساس یکی از این برنامه‌ها مقرر شده که در بخش برق‌آبی معادل تولید امسال برنامه‌ریزی لحاظ شود.

محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه برنامه‌ای را برای حل تنش آبی از سوی وزارت نیرو تبیین کرده‌ایم، اظهار کرد: نهایتا این برنامه تا ۱۰ روز آینده آماده می‌شود.وی با بیان اینکه در این برنامه پارامترها و معیارهای متعددی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اگر بتوان این برنامه را به درستی اجرا کرد، قطعا بخشی از چالش‌های حوزه آب برطرف خواهد شد.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه رویکرد دولت دوازدهم تامین آب سالم و کافی برای مشترکان است، گفت: بی‌شک برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مردم با مشکل تامین آب مواجه نباشند. چندی پیش نیز جانباز - مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب، گفته بود که برنامه‌ای تحت عنوان تنش صفر ۱۴۰۰ برای گذر از تنش آبی تدوین شده که امیدواریم بتوانیم چالش‌های پیش رو را پشت سر بگذاریم.

 

ارسال نظر