ثبات در قیمت جهانی گاز طبیعی

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۹۹۲۹

گروه انرژی|

این روزها در بازار جهانی گاز طبیعی چه می‌گذرد؟ گزارش پیش رو به این پرسش پاسخ می‌دهد.

قیمت معاملاتی گاز طبیعی در جهان، از سال 2014 و به دنبال آغاز روند کاهشی قیمت نفت، روندی نوسانی را طی کرد. حالا اما به نظر می‌رسد با تثبیت قیمت نفت، بهای گاز طبیعی نیز روندی کم‌نوسان را طی می‌کند. موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی دیروز در گزارشی وضعیت قیمت گاز را در بازارهای جهانی مورد تحلیل قرار داد. در این گزارش آمده است: «قیمت گازطبیعی در بازار امریکا طی ماه ژوئیه با وجود قرار داشتن تولید داخلی گاز طبیعی در سطحی مطلوب و با توجه به قرار داشتن حجم ذخایر عملیاتی گاز طبیعی در سطحی کمتر از سال گذشته، با نوسانات اندکی مواجه بوده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت گاز طبیعی در بازار هنری‌هاب که در روز 29 ژوئن معادل 2.90 دلار در هر میلیون بی‌تی یو بود، با تجربه نمودن روندی نوسانی، سطح 2.70 دلار در هر میلیون بی‌تی یو را در روز 23 ژوئیه ثبت کرد. قیمت گاز طبیعی در بازار هنری‌هاب بطور کلی در انتهای ماه ژوئیه نسبت به انتهای ماه ژوئن 2.7 درصد کاهش داشت»

در ایران قیمت خوراک گازی که از سوی وزارت نفت به شرکت‌های پتروشیمی داده می‌شود به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از آنها قیمت گاز در بازار هنری‌هاب است. در حالی که این روزها به نظر می‌رسد نرخ ارزی که خوراک پتروشیمی‌ها بر مبنای آن پرداخت می‌شود تغییر خواهد کرد، احتمالا ثبات قیمت جهانی گازی خبری خوشایند برای آنها خواهد بود. گزارش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که ایالات متحده در ماه می‌تولید گاز خود را 4.1 درصد افزایش داده و به 75.96 میلیارد متر مکعب رسانده است. همچنین صادرات گاز امریکا نیز رشدی بسیار قابل توجه را در این مدت تجربه کرده است، به این ترتیب خالص صادرات گاز طبیعی ایالات متحده در ماه می‌به 1.23 میلیارد متر مکعب رسیده است که رشدی 24.2 درصدی را نشان می‌دهد.

مصرف داخلی امریکا به عنوان یک غول تولیدکننده گاز در این ماه 57.89 میلیارد متر مکعب بوده است و در نهایت بیش از 11 میلیارد متر مکعب گاز در ماه می راهی انبارهای ذخیره‌سازی شده است.

البته گزارش وزارت انرژی امریکا نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی‌های عملیاتی گاز طبیعی این کشور اکنون 65.38 میلیارد متر مکعب است که 19.7 درصد کمتر از میانگین 5 سال گذشته و 22.9 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

اما در حالی که «بازار گاز اروپا» یکی از بازارهای هدف ایران در آینده برای صادرات است، گزارش موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که طی ماه ژوئیه، میانگین قیمت واردات گاز طبیعی کشورهای اروپایی معادل 7.78 دلار در هر میلیون بی‌تی یو بوده است. این رقم افزایشی 3.6 درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. نکته جالب توجه این است که ارزان‌ترین گاز صادر شده در این ماه به اروپا را قطر به انگلیس و با نرخ 7.04 دلار در هر میلیون‌ بی‌تی‌یو انجام داده است.الجزایر نیز در سر دیگر طیف قرار داشته و با صادرات گاز با نرخ 8.66 دلار در هر میلیون‌ بی‌تی‌یو به اسپانیا، رکورد گران‌ترین گاز صادر شده به اروپا را از آن خود کرده است. اروپایی‌ها در این ماه می‌با کاهش 5.5 درصدی در تولید گاز طبیعی روبرو شده‌اند، البته مصرف گاز این قاره نیز در این ماه نسبت به ماه آوریل 8.1 درصد کاهش را تجربه کرده است.

 

 

ارسال نظر