درآمد ارزی پتروشیمی‌ها برآورد شود

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۲۹۹۲۸

معاون وزیر نفت: پتروشیمی‌ها به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند

گروه انرژی|

با جدی‌تر شدن برخی ابهامات پیرامون انجام تعهدات ارزی شرکت‌های پتروشیمی وزیر نفت در نامه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار «برآورد درآمدهای ارزی پتروشیمی‌ها» شده است. در همین روز رضا نوروز‌زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی رقم دقیق ارز عرضه شود توسط پتروشیمی‌ها در سامانه نیما را اعلام کرده و گفته است که آنها به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند.

دیروز پتروتحلیل نوشت که بیژن زنگنه وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار برآورد درآمدهای ارزی شرکت‌های پتروشیمی شد. وزیر نفت در این نامه از شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواسته است تا درآمدهای ارزی پتروشیمی‌ها را برآورد کند، در ضمن نیازهای ارزی مجتمع‌ها، خرید قطعات، فاینانس‌های خارجی و داخلی را شناسایی کرده و به وزارت خانه اعلام کند.

 از سویی همین دیروز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت که تعهد ارزی پتروشیمی‌ها پس از کسر هزینه‌ها در سال جاری 6986.8 میلیون دلار بر آورد شده است.

به گزارش نیپنا رضا نوروز‌زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز اظهارکرد: ارز عرضه شده پتروشیمی‌ها در سامانه نیما از21 فرودین ماه تا ۲۶ مرداد سال جاری 2 میلیارد و پانصد و هفتاد و یک میلیون دلار بوده است و مقرر شده که تا پایان سال از این تاریخ ۷ میلیارد دلار نیز ارز توسط پتروشیمی‌ها عرضه شود.

وی افزود: پتروشیمی‌ها به تعهدات خود بطور دقیق عمل کردند و از بانک مرکزی و سامانه نیما قابل رصد کردن است و بر اساس همین سامانه برآورد صادرات در سال جاری و ۴۹ هفته باقی مانده از سال حدود ۱۲ میلیارد خواهد بود که واحد‌های پتروشیمی الزام دارند که بصورت هفتگی با کسر هزینه‌ها ۲۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کنند تا پایان سال ۶ میلیارد و ۹۸۶میلیون دلار تعهد پرداخت دارند.

نوروز‌زاده در مورد هزینه‌های مورد قبول پتروشیمی‌ها گفت: امکان اختصاص ارز پتروشیمی‌ها برای تامین هزینه‌ها شامل خرید کاتالیست و مواد شیمیایی، طرح‌های توسعه‌ای، بازپرداخت بدهی ارزی، واردات مواد اولیه، هزینه حمل و هزینه ارزی واحد‌های پتروشیمی است.

وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها متعلق به بخش خصوصی است و برای کمک به بازار ارزی تحت فشار هستند و در شرایط فعلی برای عبور از مشکلات و تامین آرامش بازار ارز خود را در سامانه بنا بر اعداد و ارقام تنظیم شده عرضه می‌کنند.

معاون وزیر نفت در مورد میزان تعهد پتروشیمی‌ها گفت: سهم هر هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه بطور شفاف مشخص شده‌اند و در حال حاضر بالای ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است که سهم پتروشیمی‌ها حدود12 میلیارد دلار است و بعد از کسر هزینه‌های ضروری که حدود ۲۵ درصد صادرات است بقیه باید در سامانه نیما عرضه شود.

وی علت این امر را ساماندهی صادرات و تامین ارز عنوان کرد و گفت: با وجود خصوصی بودن واحدهای پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌تواند بطور مستقیم نظارت مدیریتی داشته باشد اما درراستای نقش حاکمیتی میزان تولید و فروش بین مجتمعی و عرضه داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی‌ها رصد می‌کند و با هماهنگی هلدینگ‌های پتروشیمی سهم هر مجموعه برای عرضه ارز در سامانه نیما تعیین شده است که هر هفته ارایه می‌کنند.

نوروز‌زاده در مورد قیمت‌گذاری خوراک و نوسانات قیمت ارز گفت: قیمت خوراک پتروشیمی‌ها هیچ تغییری نکرده و بر اساس دلار ۳۸۰۰ محاسبه می‌شود.معاون وزیر نفت سرمایه اصلی کشور را اعتماد مردم به بخش حاکمیتی دانست و از خبرنگاران خواست تا با انتشار اخبار موثق و تحقیق شده مانع ازبین رفتن اعتماد مردم شوند و بیان اخبار و بیان مواضع سیاسی نباید در هم آمیخته شود تا مردم اعتماد خود را از دست ندهند.

وی در مورد نقش مستقیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تنظیم بازار گفت با توجه به تجربه تحریم گذشته توان فنی و مهندسی کشور به شکلی است که زمین نمی‌نشینیم و بر اساس وظیفه ذاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولیدات واحد‌ها رصد می‌شود و محصولات تولیدی از سوی مجتمع‌های پتروشیمی بعد از تامین نیازهای بین مجتمعی وعرضه در بورس کالا و نیز و تامین نیاز داخل مازاد آن صادر می‌شود .

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: حجم این صادرات مشخص است و درآمد حاصل از آن بعد از کسر متوسط هزینه‌ها در سامانه نیما عرضه می‌شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لحاظ قانونی مسوولیتی در مورد مصرف‌کنندگان بازار در بورس ندارد و وظیفه ستاد تنظیم بازار است.

 وی تصریح کرد: تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود مجوز صادرات صادر نمی‌شود.

 

 

ارسال نظر