کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۳۹

غیراوپکی‌ها می‌توانند کمبود نفت را رفع کنند

ایرنا| وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: کشورهای غیراوپک تولیدکننده نفت از توانایی بالایی برای رفع کمبود نفت در بازار جهانی برخوردارند. الکساندر نوواک در جمع خبرنگاران افزود: اکنون در بازار کمبود نفت نداریم ضمن اینکه باید کاهش تقاضا در بازار نیز مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد. وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: توانمندی کشورهای خارج از اوپک می‌تواند در صورت نیاز به‌کار گرفته شود، اما همه تولیدکنندگان توانایی افزایش تولید نفت را ندارند. وزیر انرژی روسیه پیش از این نیز گفته بود که مسکو و واشنگتن به عنوان قدرت‌های پیشرو در عرصه انرژی می‌توانند فقط با تلاش‌های مشترک از عهده تامین نفت در شرایط افزایش تقاضا در بازار جهانی برآیند. وی ادامه داد: روابط روسیه و امریکا در شرایط کنونی خوب نیست در همین حال دو کشور قدرت‌های بزرگ انرژی هستند که امنیت انرژی جهان را تضمین می‌کنند. نوواک همچنین گفت که روسیه می‌تواند در طول سال تولید نفت خود را 300 هزار بشکه در روز افزایش دهد؛ شرکت‌های نفت روسیه از چنین توانایی برخوردارند. وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: روسیه قصد دارد تولید نفت خود را در ماه سپتامبر در سطح تولید نفت این کشور در ماه‌های اوت و جولای حفظ کند.

ایجاد ظرفیت نیروگاهی جدید در سیستان‌و‌‌بلوچستان

پاون| معاون برنامه‌ریزی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی درباره پروژه‌های در دست احداث نیروگاهی در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: بیش از یک هزار و 350 مگاوات نیروگاه حرارتی در این استان در حال بهره‌برداری است که می‌توان به پروژه‌های در دست بهره‌برداری اعم از بخش نیروگاه گاز چابهار، زاهدان، کنارک، بمپور و ایرانشهر اشاره کرد.

وی از بهره‌برداری نیروگاه بخار ایرانشهر با ظرفیت 256 مگاوات گفت و مطرح کرد: از 5 نیروگاه مورد اشاره، 4 نیروگاه توسط بخش دولتی در حال بهره‌برداری است و نیروگاه گازی چابهار با ظرفیت 414 مگاوات توسط بخش خصوصی احداث شده است. عظیمی اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای افق 1400 در حدود 600 مگاوات برق برای استان نیاز داریم تا به ظرفیت نیروگاه‌های منطقه افزوده شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است و عملیات اجرایی نیروگاه 500 مگاواتی افق زاهدان در شهریورماه امسال آغاز شد که کمک زیادی به پایداری شبکه برق در سال‌های آتی خواهد داشت. وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته دو بخش گاز این نیروگاه تا سال 99 وارد مدار تولید برق خواهد شد، گفت: واحد بخار آن نیز تا سال 1400 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شرکت نفت؛ آماده تامین سوخت در زمستان

شانا| امین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، در نشست پیش‎بینی بهره‎دهی چاه‎های این شرکت با اشاره به تعهدهای تولید تکلیفی این شرکت درباره فعالیت‎های انجام شده در شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در پنج ماه اول امسال برای تثبیت تولید و انجام تعهدات تکلیفی خود در بخش مهندسی بهره‎برداری حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد فعالیت از جمله اسیدکاری، مسدودسازی و احیا با نیتروژن به وسیله دستگاه لوله مغزی سیار، رفع مانع و تمیزسازی ستون چاه، انواع آزمایش‎های درون‌چاهی، تزریق دوره‎ای مواد ضدخوردگی و آزمایش کامل چاه با تفکیک‎گر سیار، برنامه‎ریزی و انجام داده است.

وی درباره الزام‎های تحقق برنامه شرکت بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در پنج سال آینده گفت: برای دستیابی به این برنامه، حفاری، نصب تسهیلات سرچاهی و احداث خطوط لوله جریانی ۱۵ حلقه چاه در دستور کار قرار دارد.

حاتمی همچنین خبر داد که شرکت نفت مناطق مرکزی ایران آمادگی تامین تعهدهای تکلیفی خود برای سوخت زمستانی را دارد و به این منظور تعمیرات اساسی تاسیسات نفت و گاز در شرکت‎های تابعه بهره‎برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرق و غرب را به پایان رسانده است.

افزایش اوج مصرف برق نسبت به سال گذشته

ایسنا| پیک مصرف برق کشور روز شنبه ۴۸ هزار و ۱۹۴ مگاوات گزارش شد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته حدود ۵ هزار مگاوات افزایش داشته است. بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با کاهش نسبی دما در اکثر نقاط کشور، پیک مصرف برق در روز شنبه بیست و چهارم شهریورماه، ۴۸ هزار و ۱۹۴ مگاوات بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته حدود ۵ هزار مگاوات افزایش داشته است.

همچنین میزان مصرف برق صنایع در این روز چهار هزار و ۲۰۷ مگاوات و میزان ذخیره نیروگاه‌ها نیز یک هزار و ۵۸۶ مگاوات بوده است.تولید روزانه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شامل نیروگاه‌های برق‌آبی، بادی و خورشیدی برای روز شنبه ۵ هزار و ۱۸۲ مگاوات بوده است.

 

 

ارسال نظر