کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۴۵

از سرگیری گازرسانی به نیروگاه چابهار

شانا| مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، پیمانکار بخش خصوصی را که متولی گازرسانی با سی‌ان‌جی به نیروگاه چابهار است، مسوول تاخیر چند ماهه در گازرسانی به این نیروگاه اعلام کرد و گفت: ادامه طرح گازرسانی به نیروگاه چابهار با رفع موانع از سر گرفته شده است.سعید مومنی، درباره علت تاخیر در گازرسانی به نیروگاه چابهار گفت: قرار بود تا زمانی که خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به این منطقه برسد از طریق سی‌ان‌جی گاز نیروگاه را تامین کنیم، اما شرکتی که به عنوان سرمایه‌گذار، اجرای گازرسانی از طریق سی‌ان‌جی به نیروگاه چابهار را به‌عهده گرفته بود دستخوش اختلاف‌هایی با سرمایه‌گذار خارجی خود شد که این موضوع تاخیر در فعالیت این شرکت را به همراه داشت.وی افزود: اکنون ادامه کار از سر گرفته شده و بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح تامین شده است، همچنین زیرساخت‌های محل احداث تجهیزات نیز در حال تکمیل است که امیدواریم بزودی این طرح اجرایی شود.به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، قرارداد میان شرکت ملی گاز و بخش خصوصی برای اجرای طرح گازرسانی از طریق سی‌ان‌جی به نیروگاه چابهار در قالب قرارداد BOO (ساخت و بهره‌برداری) است که تا زمان اجرایی شدن این طرح، نیروگاه چابهار همچنان از سوخت مایع استفاده می‌کند.

 وضعیت نگران‌کننده آب‌های سطحی

ایسنا| مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: درحال حاضر وضعیت سدهای ایران بحرانی است و باید دعا کرد که بارندگی خوبی در فصل پاییز داشته باشیم تا بتوانیم این وضعیت را سروسامان دهیم.

محمد حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه نسبت به متوسط درازمدت شاهد ۳۱ درصد کاهش بارندگی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه منابع آبی شرایط خوبی پیش‌روی کشور قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تا آذرماه که ورودی مخازن سدها کمتر از مصرف است به ناچار از ذخایر سدها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: همین مساله موجب شده که سدها شرایط خوبی را نداشته باشند.

به گفته حاج‌رسولی‌ها، براساس آمار، امسال نسبت به سال قبل ورودی آب به سدها ۳۳ درصد کاهش داشته که این عدد قابل قبول نیست.

حاج‌ رسولی‌ها با بیان اینکه ایران چندین سال است که با بحران آب دست و پنچه نرم می‌کند، ادامه داد: برای این مساله تدابیری اندیشیده و از سوی دولت در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم چالش‌های را در این حوزه پشت سر بگذرانیم.بر اساس آخرین اطلاعات، سال گذشته حجم آب‌های سطحی کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب بود اما امسال حجم این آب‌ها به ۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ یعنی حجم آب‌های سطحی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. این عدد در دهه ۷۰، حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب بوده است.

تجهیز عسلویه به سامانه اندازه‌گیری متان

ایلنا| مدیر تعمیرات شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: پس از پایان تعمیرات اساسی سال جاری در مهرماه، تمام پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی از تجهیزات اندازه‌گیری اتان بهره‌مند خواهند شد.محمود بالنده بیان کرد: با توجه به ارزش بالای اتان تولیدی پالایشگاه‌های گازی و به منظور اندازه‌گیری دقیق کمی و کیفی این محصول با ارزش، نصب سامانه الکترونیکی میترینگ برای افزایش دقت بسیار ضروری است.وی در ادامه اظهار کرد: این اقدام در راستای صیانت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فرآورده‌های گازی محقق شده است و یکی از بزرگ‌ترین اقدامات صورت گرفته در تعمیرات اساسی سال جاری است.با این اقدام، فراورده با اطمینان بیشتری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و اطلاعات کمی و کیفی گاز اتان خروجی به اتاق کنترل و ستاد مرکزی (دیسپاچینگ) ارسال می‌شود.به گفته بالنده ارتقای روش‌های محاسباتی مهندسی نیز از جمله مزایای مهم استفاده از روش الکترونیکی است.تجهیزات الکترونیکی دقیق و پیشرفته جدید نصب شده دارای دقت بسیار بالاتری نسبت به فلومیترهای اریفسی قبلی است که همین موضوع باعث خواهد شد، میزان تولید دقیق اتان پالایشگاه‌ها مشخص و در واقع افزایش یابد و باعث سود مناسبی در فروش اتان گردد.

مصرف برق در مدار 45 هزار مگاوات

باشگاه خبرنگاران| پیک مصرف برق کشور در روز جمعه در مدار 45 هزار مگاوات قرار گرفت که نسبت به سال گذشته در همین زمان، حدود 2 هزار مگاوات کاهش داشته است.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با کاهش نسبی دما در اکثر نقاط کشور، پیک مصرف برق در روز جمعه بیست و سوم شهریورماه، 45 هزار و 136 مگاوات بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته حدود 2 هزار مگاوات کاهش داشته است.

همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز جمعه 4 هزار و 688 مگاوات و میزان ذخیره نیروگاه‌ها نیز 2 هزار و 52 مگاوات بوده است. گفتنی است که تولید روزانه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شامل نیروگاه‌های برق‌آبی، بادی و خورشیدی برای روز گذشته چهار هزار و 934 مگاوات بوده است.

 

ارسال نظر