کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۱:۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۹۴۷۸

قیمت طلای سیاه در روز سه‌شنبه

ایرنا| صبح دیروز (سه شنبه) قیمت‌های نفت با افزایش تولید امریکا و عربستان ثابت ماند و مانع بالا رفتن سطح قیمت‌های نفت شد.

به گزارش رویترز انگلیس، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا در ساعت 1: 12 بامداد دیروز به وقت گرینویچ در بازار نایمکس این کشور به 67 دلار و 61 سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه، هفت سنت افزایش داشت.

نفت خام برنت دریای شمال نیز با 11 سنت افزایش به بهای 77 دلار و 48 سنت معامله شد.

واشنگتن به کشورهای دیگر به ویژه متحدان نزدیک خود مانند کره جنوبی، ژاپن و هند فشار وارد می‌آورد تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

همچنین، شرکت‌های نفتی امریکا نیز به دنبال مشتریان جدید هستند. آنها پیش از به وجود آمدن تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، به این کشور نفت صادر می‌کردند، اما اینک این اختلاف‌ها روی صادرات نفتشان به پکن تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته معامله گران، تخفیف پیشنهادی شرکت‌های نفتی امریکا به مشتریان، موجب افزایش اختلاف قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا و نفت برنت به 10 دلار در هر بشکه شده است.

قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر بنزین

تسنیم| عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبرداد و گفت: بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است. حسن خسروجردی افزود: با افزایش قیمت دلار قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده و به همین دلیل بخشی از آمار مصرف سوخت در داخل بوی قاچاق می‌دهد.

خسروجردی اظهار کرد: طبق آمارها در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور 100 میلیون لیتر است. آیا تمامی این حجم بنزین در داخل مورد مصرف قرار می‌گیرد؟ وی افزود: بدون شک پاسخ منفی است و دستکم روزانه 20 میلیون لیتر بنزین بصورت قاچاق راهی کشورهای همسایه می‌شود. خسروجردی تصریح کرد: برای مقابله با قاچاق بنزین راهکارهای مختلفی وجود دارد که افزایش قیمت بنزین و رساندن به سطح جهانی در داخل، استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه کارت سوخت جهت مدیریت مصرف و غیره از جمله این موارد است. وی اضافه کرد: ایران نمی‌تواند در اوضاع کنونی راهکار نخست را اجرا کند چون تبعات سنگینی در جامعه به همراه دارد و بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است.

همکاری جدید اوپک پلاس در دسامبر

ایسنا| خبرگزاری تاس به نقل از وزیر انرژی روسیه گزارش کرد گروه اوپک پلاس ممکن است قرارداد همکاری بلندمدت جدیدی را در دسامبر امضا کند.

به گزارش رویترز، الکساندر نواک به جزییات این قرارداد همکاری اشاره‌ای نکرد.

اوپک، روسیه و سایر کشورهای غیراوپک در ژوئن توافق کردند پایبندی خود به توافق کاهش تولید را که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشتند، به نرخ ۱۰۰ درصد بازگردانند که به معنای افزایش تولید بیشتر است. ماه‌ها کاهش تولید ونزوئلا و مشکلات عرضه در نقاط دیگر، نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را به بیش از ۱۶۰ درصد رسانده بود.

نواک همچنین گفت توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید در سپتامبر همانند سطوح مشاهده شده در اوت و ژوییه اجرا خواهد شد.

قرار است کمیته فنی اوپک و غیراوپک اواخر ماه میلادی جاری پیشنهادها درباره چگونگی توزیع افزایش یک میلیون بشکه در روز تولید نفت که در ژوئن توافق شده بود را بررسی کند. این پیشنهادها به وزیرانی که در نشست ۲۳ سپتامبر کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در الجزایر شرکت می‌کنند، ارایه خواهد شد.

توقف خرید نفت کره جنوبی از ایران

تسنیم| کره جنوبی با قطع کامل خرید نفت از ایران، اولین کشوری لقب گرفت که در مقابل فشارهای امریکا مبنی بر توقف خرید نفت از تهران تسلیم شده است.

به گزارش بلومبرگ، آمارهای تانکری نشان می‌دهد، این کشور آسیایی در ماه گذشته میلادی، هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده، در حالی که میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای 194 هزار بشکه در روز بوده است. هرچند مشتریان بزرگ‌تر نفت ایران یعنی چین و هند نیز خرید نفت خود از این کشور را کاهش داده‌اند، اما کره جنوبی اولین کشوری است که 2 ماه مانده به آغاز رسمی تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران در ماه نوامبر، خرید نفت از تهران را بطور کامل متوقف می‌کند.

دولت ترامپ پس از خروج از توافق برجام در ماه می، از تمام کشورها خواست که خرید نفت از ایران را متوقف کنند. دولت سئول که با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی مواجه است، به‌شدت روی فشارهای واشنگتن بر کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای حساب کرده است.

 

 

ارسال نظر