اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۳۰۲

تهران؛ آماده تامین نیازهای انرژی پاکستان

شانا|سفیر ایران در پاکستان در همایش بین‌المللی «الزام‌ها و نیازهای ژئوپلیتیک پاکستان» در شهر اسلام‌آباد، با تشریح اهمیت طرح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به آی‌پی گفت: عملی شدن این طرح می‌تواند تغییرات اساسی در اقتصاد پاکستان به همراه داشته باشد.

مهدی هنردوست با تشریح سیاست‌های زورگویانه امریکا علیه ایران در اعمال تحریم‌های غیرقانونی افزود: خط انتقال گاز ایران به پاکستان در چارچوب تحریم‌های امریکا علیه ایران نیست.

وی همچنین با به فال نیک گرفتن آغاز به کار دولت جدید به رهبری عمران خان در پاکستان تصریح کرد: عملیاتی شدن خط لوله گاز بین دو کشور، می‌تواند مشکلات زیادی از دوش دولت جدید پاکستان بردارد.

هنردوست با بیان اینکه عملیاتی شدن خط لوله گاز ایران و پاکستان می‌تواند هزاران شغل در پاکستان ایجاد کند، عنوان کرد: دولت جدید باید از فرصت جدید استفاده کند و ایران نیز همانند گذشته آماده است تا مردم پاکستان را در فواید حاصل از این طرح بزرگ سهیم کند.

مکزیک به دنبال افزایش صادرات نفت

شانا|آندرس مانوئل لوپز ابرادور اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت این کشور تا پایان دوره ریاست‌جمهوری، از سطح کنونی یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش رویترز وی همچنین اعلام کرد که مزایده‌های جدید برای حفاری چاه‌های نفت در مکزیک که در هفته گذشته اعلام شدند، در میدان‌های متعلق به شرکت دولتی پیمکس و همچنین در آب‌های کم عمق انجام خواهند شد.

تولید نفت شرکت دولتی پیمکس مکزیک اکنون به پایین‌ترین حد خود در چند دهه اخیر رسیده و ۶ پالایشگاه نفت این شرکت تنها با ۴۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند و این مساله، نیاز به واردات سوخت را افزایش می‌دهد.

لوپز اوبرادور که از ماه دسامبر امسال فعالیت خود را به عنوان رییس‌جمهوری جدید مکزیک آغاز می‌کند، بارها از اقدام دولت پیشین برای اجازه حضور بخش خصوصی به صنعت نفت مکزیک انتقاد کرده بود.

آغاز عرضه مجدد بنزین سوپر از اول مهر

تسنیم|سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: دو هفته آتی اوج سفرهای تابستانی در کشور است که شاید به این دلیل بنزین سوپر در کشور عرضه نشده باشد. احتمالا پس از این دو هفته و از ابتدای مهرماه عرضه مجدد بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت آغاز می‌شود.

اسداله قره‌خانی با بیان اینکه اگر در مهرماه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت عرضه نشود جای سوال دارد، افزود: اگر میزان مصرف بنزین با کاهش سفرها کمتر شود، تولید بنزین سوپر از سر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه بین 2 تا 3 میلیون لیتر بنزین سوپر مصرف می‌شود، تصریح کرد: تولید 5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 معادل تولید 3 میلیون لیتر بنزین سوپر است، بنابراین حدود 2 میلیون لیتر از این طریق صرفه جویی می‌شود. قره‌خانی با تاکید بر اینکه زمانی که مقدار مصرف بنزین کاهش و توازنی بین تولید و تقاضا ایجاد شود تولید بنزین سوپر آغاز می‌شود، افزود: اولویت نخست این است که ابتدا مصرف بنزین داخلی مردم از تولید داخل تامین شود و سپس به فکر تامین بنزین سوپر باشیم.

توقف اجرای 300 قرارداد جاری صنعت برق

باشگاه خبرنگاران جوان|علیرضا کلاهی رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید برق در کشور، اظهار کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه، عایق‌های فشار قوی، عایق‌های ترانس و مشکلات فعالان حاضر در این بخش برای تامین نیاز‌های خود، قرار بر تامین منابع مالی از بازار ثانویه شد، اما به دلیل عدم تخصیص مناسب ارز در این بازار قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه قرارد‌ادهای وزارت نیرو با بخش خصوصی نیاز به تعدیل دارد، تصریح کرد: با جهش قیمت ارز، ادامه ۳۰۰ قرارداد منعقد شده مابین بخش خصوصی و وزارت نیرو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان متوقف شده است که با توجه به دو برابر شدن هزینه‌ها و به تبع آن افزایش تعداد قرارد‌ادها این رقم به ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به سیاست دولت برای ارایه یارانه برق بیان کرد: در صورتی که دولت در پی کنترل قیمت برق و جلوگبری از افزایش آن است، باید ورودی‌های این صنعت را نیز با قیمت دولتی تامین کند.در غیر این‌صورت، قیمت برق را آزاد اعلام کند.

 

ارسال نظر