کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۸۷۲۰

بیشترین برق چه روزی مصرف شد؟

تسنیم| بیشترین مقدار لحظه‌ای مصرف برق کشور در روز بیستم تیرماه در ساعت ۱۶ و ۳۸ دقیقه به میزان ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات به ثبت رسید که در مقایسه با پیک ۵۵ هزار و ۴۴۲ مگاواتی سال ۹۶ که در تاریخ هشتم مردادماه سال گذشته به ثبت رسیده بود، رشدی ۳ درصدی داشت. در دو ماه نخست تابستان 97، دو نوع پیک مصرف برق طی شبانه روز داشتیم. یکی پیک روزانه که بین ساعات 12 تا 17 به ثبت می‌رسید و دیگری پیک شبانه که بین ساعات 20:30 تا 23:30 ثبت می‌شد.

در این ماه، بیشترین مقدار لحظه‌ای مصرف برق کشور در روز بیستم تیرماه در ساعت

16 و 38 دقیقه به میزان 57 هزار و 97 مگاوات به ثبت رسید که در مقایسه با پیک 55 هزار و 442 مگاواتی سال 96 که در تاریخ هشتم مردادماه سال گذشته به ثبت رسیده بود، رشدی 3درصدی داشت..

ظرفیت پالایشگاه آبادان برای جذب نیرو

شانا| مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: اکنون ۴ هزار نفر در پالایشگاه آبادان و بخش‌های وابسته به آن مانند قیرسازی، روغن‌سازی و بندر صادراتی شاغل هستند که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، این تعداد دو برابر می‌شود. سیدعلی اکبر میرقادری گفت: با اجرای طرح‌های پایین‌دستی در پالایشگاه، تعداد افراد شاغل در این مجموعه و بخش‌های وابسته به آن به ۳۰ هزار نفر می‌رسد. برخی واحدهای این پالایشگاه با استفاده از قدیمی‌ترین فناوری‌های تصفیه نفت خام فعال است و برخی واحدها نیز روزآمد شده و با فناوری‌های نوین پالایش نفت خام در حال تولید فرآورده‌هایی مانند گاز مایع، روغن موتور، بنزین، انواع سوخت هواپیما، نفت سفید، گازوئیل، قیر، گوگرد و دیگر فرآورده‌های نفتی هستند.

آخرین وضعیت ذخیره سدها

ایلنا| در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که از میان 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور 90 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا با وجود رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 21.29 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15 درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند بطوری که ورودی به این سازه‌های آبی 33 درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته 27 درصد افت داشته است و هم اکنون بطور میانگین 43 مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

تاسیس صندوق حمایت از پژوهشگران نفتی

ایرنا| پژوهشگاه صنعت نفت و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با هدف افزایش توان علمی و فناوری پژوهشگران و توسعه همکاری‎های دوجانبه، تفاهم‎نامه امضا کردند. فلور شایق، رییس فناوری و نوآوری این پژوهشگاه گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به‎منظور تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی و بهره‌مندی از نتایج حاصل از کمک‌ها، خدمات حمایتی، مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران پایه‌گذاری شده است. رییس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه پژوهشگاه صنعت نفت با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مسیر تازه‌ای است که پژوهشگران و نخبگان می‎توانند به‎منظور طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه، مسائل تحقیقاتی موردنیاز صنعت را دنبال کنند و سطح علمی خود را افزایش دهند و پژوهشگاه که هم‌اکنون امکان استخدام نیروهای جدید را ندارد از توان نیروهای نخبه برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی خود بهره‌مند می‎شود.

«مینی‌ال‌ان جی» به مناقصه رفت

ایسنا| نماینده و معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از برگزاری مناقصه تکمیل نخستین واحد مینی ال ان جی در کشور خبر داد. پاک‌سرشت در نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران از امضای سه قرارداد میان مدت با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: قرار است با همکاری دانشگاه تهران واحد مینی ال ان جی تکمیل شود که در حال برگزاری مناقصه آن هستیم. همچنین با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در حال بومی سازی فناوری‌های فراورش گاز و همچنین با همکاری یکی دیگر از دانشگاه‌ها در حال توسعه ابزارهای هوشمندسازی برای صنعت گاز هستیم.

نماینده و معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه از راه‌اندازی نهاد صدور گواهی کیفیت در صنعت نفت خبر داد و افزود: این گواهی نامه با همکاری سازمان استاندارد و راهبردی وزارت نفت از طرف معاونت پژوهشی راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر