کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۲:۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۶۳۵

ادامه نشست وزارتی اوپک و متحدان

 شانا|کمیته وزارتی اوپک و متحدانش این ماه نیز نشست برگزار می‌کند. برخی منابع اعلام کردند که کمیته وزارتی اوپک و متحدانش پیش از نشست ماه آینده در الجزایر، یک نشست دیگر نیز برگزار می‌کند. به گزارش پایگاه خبری پلاتس از دوبی، قرار است نمایندگان کشورهای عضو کمیته وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش یکم مهر (۲۳ سپتامبر) در الجزایر دیدار داشته باشند، اما برخی منابع اعلام کردند که این نهاد در ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) نیز یک نشست برگزار خواهد کرد.

پیش از این قرار بود نمایندگان کشورهای عضو کمیته وزارتی اوپک و متحدانش، این هفته یک نشست تلفنی داشته باشند، اما این برنامه لغو و به ۲۰ شهریورماه موکول شد تا در آن، درباره شرایط بازار و گام‌های آینده اتحاد اوپک و غیر اوپک، مذاکره شود. هنوز مکان برگزاری نشست ۲۰ شهریور ماه مشخص نشده است. به گفته یک منبع، کشورهای عضو کمیته یاد شده همچنان گزینه‌های گوناگون برای نظارت بر پایبندی کلی به توافق اوپک و غیر اوپک را بررسی می‌کنند. با این همه، کمیته فنی نظارت بر بازار، این هفته نشست تلفنی خود را برگزار کرد.

هند هیولای نفت‌خوار جهان می‌شود

ایرنا|موسسه مک کینزی اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۴، هند جای چین را به عنوان بزرگ‌ترین بازار نفت جهانی می‌گیرد. به گزارش سی ان بی سی، در این گزارش آمده است تقاضای نفت هند در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۵ به روزانه ۳.۵ میلیارد بشکه افزایش خواهد یافت که یک سوم کل رشد تقاضای نفت در جهان است. افزایش درآمد متوسط خانوارهای طبقه متوسط هندی یکی ازاصلی‌ترین دلایل افزایش تقاضای نفت هند خواهد بود.از سوی دیگر در چین که در حال حاضر بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان است تقاضای نفت در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۵ کاهش خواهد یافت. کاهش تقاضای چین به دو دلیل خواهد بود: نخست افزایش منابع جایگزین انرژی نظیر برق و گاز طبیعی و دوم توسعه سامانه‌های ناوبری در چین که باعث کاهش اتلاف سوخت خواهد شد.در هند همین حالا هم کمبود نفت وجود دارد و موسسه مک کینزی هشدار داده است پالایشگاه‌های هندی تنها ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزاربشکه نفت بیشتر در روز را تا سال ۲۰۲۳ خواهند داشت.

 جنگ تجاری در زمین شیمیایی‌ها

نیپنا|تعرفه‌های اعمالی حجم چشمگیری از انواع رزین‌های پلاستیکی و مواد صنایع شیمیایی مورد مبادله میان دو کشور امریکا و چین را هدف قرار می‌دهد. به گزارش پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ به تازگی و از تاریخ 23ماه جاری میلادی، جنگ تجاری میان امریکا و چین به محصولات پلاستیکی رسید و دو کشور در ساعات اولیه صبح روز یادشده تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای نزدیک به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار (معادل سه میلیارد و 600 میلیون یورو) تولیدات صنایع شیمیایی و انواع پلاستیک را اعمال کردند.ارقام یادشده به سادگی می‌توانند افزایش یابند. دور تازه تعرفه‌های پیشنهادی واشنگتن به ارزش 200 میلیارد دلار (معادل 172 میلیارد یورو) که طیف وسیعی از کالاهای چینی را در بر می‌گیرد؛ شامل 25 میلیارد دلار (معادل 21 میلیارد و 600 میلیون یورو) انواع محصولات صنایع شیمیایی و پلاستیک‌ها است.اگر چه دنبال کردن اقدامات تلافی جویانه تجاری طرفین که هر روزه در جریان است؛ تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد؛ اما 23 آگوست نخستین روزی است که تعرفه‌های اعمالی حجم چشمگیری از انواع رزین‌های پلاستیکی و مواد صنایع شیمیایی مورد مبادله میان دو کشور را هدف قرار می‌دهد. گروه‌های لابی‌گر تولیدکنندگان مواد پلاستیکی نیز به افزایش فشار خود برای برطرف ساختن موانع ایجاد شده ادامه می‌دهند.

 

ارسال نظر