پیشنهاد جایزه نقدی به صرفه‌جوهای آب و برق

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۲:۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۶۳۴
پیشنهاد جایزه نقدی به صرفه‌جوهای آب و برق

گروه انرژی|

چهارشنبه شب، 7 شهریور رضا اردکانیان، وزیر نیرو به همراه جمعی از مشاوران و معاونان خود به مسجد ابوذر واقع در منطقه 17 تهران رفت. اردکانیان در این نشست برای نخستین بار جزئیاتی از نظام تعرفه‌ای جدید آب و برق را مطرح کرد و از تدوین نظام تشویقی برای صرفه‌جویان و پرداخت وجه معادل صرفه‌جویی انجام شده به آنان خبر داد. نظام تعرفه‌ای جدید چند ماهی است که از طرف مدیران وزارت نیرو بیان می‌شود، اما به دلیل آنکه هنوز در مراحل مقدماتی به سر می‌برد، مقامات تا به امروز از بازگو کردن جزئیات آن خودداری کرده‌اند. در ادامه سخنان وزیر نیرو را در این دیدار مردمی به تفصیل می‌خوانید.

اردکانیان در این نشست گفت : «امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر بود. یکی از جاهایی که کم‌بارشی خود را نشان داد در تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بوده است. ما سدهای بزرگی احداث کرده‌ایم و پارسال توانستیم تا 9 هزار و 300 مگاوات از نیروگاه‌های برق‌آبی آنها برق تولید کنیم. اما امسال به دلیل کم‌بارشی بیش از 4 هزار و 500 مگاوات امکان تولید برق در این نیروگاه‌ها نبود.»

وزیر نیرو ادامه داد: «اگر همکاری و همراهی مردم در پیک برق امسال وجود نداشت، کشور دچار خاموشی‌های گسترده می‌شد. در نیمه تیرماه همسایه ما، یعنی کشور جمهوری آذربایجان در اثر همین گرما و استفاده مستمر از دستگاه‌های سرمایشی دچار فروپاشی شبکه برق شد. اتفاقی که آخرین بار برای ما در سال 1382 افتاد. فروپاشی شبکه برق تلخ‌ترین اتفاقی است که برای صنعت برق یک کشور ممکن است رخ دهد و این اتفاق حتی در کشورهای صنعتی پیشرفته هم پیش می‌آید.»

اردکانیان در ادامه تصریح کرد: « دولت برنامه دارد که کشور را از یک عادت بدمصرفی در برق به یک عادت خوش‌مصرفی هدایت کند.»

وزیر نیرو در خصوص نحوه مصرف آب و برق در کشور و سهم گروه‌های مختلف از مصرف این دو کالا بیان کرد: «خوشبختانه هم در برق و هم در آب گروه وسیعی از مردم خوش‌مصرف هستند. در بخش برق نزدیک به 70 درصد و در بخش آب نزدیک به 75 درصد از مردم در بخش خانگی خوش‌مصرف هستند و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. گروه دیگری که تعدادشان کمتر است صرفه‌جو هستند و از الگوی صحیح مصرف کمتر مصرف می‌کنند.»

وی با بیان اینکه الگوی صحیح مصرف برای یک خانوار در طول ماه 15 هزار لیتر آب با کیفیت است، درباره بدمصرف ها اظهار کرد: «گروه سوم، مصرف آب بالاتر از 15 هزار لیتر دارند که البته تعدادشان کم است. این گروه بدمصرف ها هستند که برخی از آنان گاهی چند برابر الگوی مصرف، آب و برق مصرف می‌کنند.»  اردکانیان در ادامه سخنان خود درباره مصرف بهینه آب و برق گفت: «امسال با تجربه خوبی که با همکاری مردم داشتیم، تصمیم گرفتیم که گروه بدمصرف را به پیوستن به خوش‌مصرف‌ها تشویق کنیم. البته چه بهتر که خوش‌مصرف‌ها را هم تشویق کنیم که به صرفه‌جوها بپیوندند.» وزیر نیرو برای نخستین بار جزئیاتی از نظام تعرفه‌ای جدیدی که مدتی است به صورت سربسته از زبان برخی معاونان و مسئولان وزارت نیرو می‌شنویم را اعلام کرد و گفت: «برنامه وزارت نیرو این است که با تصویب هیئت محترم دولت، هم در بخش آب و هم در بخش برق به گروه صرفه‌جو معادل آنچه آنها صرفه‌جویی می‌کنند را به آنها پرداخت کنیم. یعنی اگر الگوی مصرف آب 15‌هزار متر مکعب است و خانواده‌ای به عنوان مثال 12 هزار متر مکعب آب در ماه مصرف کرده باشد، وجه پول معادل آن 3 هزار لیتر آب که صرفه‌جویی انجام داده‌اند را به آنها پرداخت کنیم. این می‌تواند تشویقی باشد برای گروه خوش‌مصرف‌ها که به صرفه‌جوها بپیوندند. همچنین برای گروه بدمصرف تعرفه بالایی را وضع خواهیم کرد. این تعرفه به منظور تأمین درآمد نیست، بلکه به منظور اینکه بدمصرف‌ها تشویق شوند که مصرف خود را پایین بیاورند.»

رضا اردکانیان در ادامه سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید به وزارت نیرو بیان کرد: «در 5 سال پشت سر گذاشته شده دولت تدبیر و امید موفق شدیم بیش از

5 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند کنیم. اکنون در کشور ما تقریبا 100 درصد جمعیت شهری و 85 درصد جمعیت روستایی از شبکه‌های آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند. این شاخص بسیار ارزنده است، زیرا در دنیا حتی برخی کشورهای صنعتی از این حیث، به‌ویژه در بخش شهری از ما عقب‌تر هستند.»

اردکانیان با بیان مسئولیت وزارت نیرو در بخش فاضلاب و طرح‌های وسیعی که در سطح کشور در حال انجام است، اظهار کرد: «امروزه 7 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب مصرف آب شرب و بهداشت داریم و این یعنی اینکه در سال در حدود 4 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب پساب یا فاضلاب تولید می‌کنیم شکی نیست.»

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا از لغت فاضلاب کمتر استفاده می‌کنند و به آن آب خاکستری می‌گویند، اضافه کرد: «در مقابل به آب شرب آب آبی و به آب کشاورزی آب سبز می‌گویند. امروزه مطمئن‌ترین منبع برای صنعت آب خاکستری است. زیرا در صورت تخصیص آب آبی و آب سبز به صنعت، مردم و کشاورزان ممکن است اعتراض کنند یا جمعیت شهری توسعه پیدا کند. اما آب خاکستری در هر صورت تولید می‌شود.»

وزیر نیرو در واکنش به سخنان برخی مسئولان درباره خشکسالی و وضعیت بحرانی آب کشور یادآور شد: «گاهی می‌بینیم که در تیتر برخی روزنامه‌ها به نقل از برخی مسئولان یا کارشناسان نوشته شده است که ما گرفتار خشکسالی شده‌ایم، آب کم است و تا 50 سال دیگر کشور خشک می‌شود و هر بار آمار و ارقام جدیدی ارائه می‌دهند که چند سال دیگر از عمر کشور باقی مانده است. من عرض می‌کنم که ما تا 5 هزار سال و 10 هزار سال دیگر هم پابرجا هستیم و فرزندان ما در این سرزمین با سرافرازی و افتخار زندگی خواهند کرد و از این تمدن و آیین پاسداری خواهند کرد، البته به شرط آنکه آب را درست مصرف کنیم. اگر آب موجود کشور را درست مصرف کنیم، حتی تا

2 برابر جمعیت امروزمان با خیال راحت می‌تواند به زندگی، تولید و توسعه بپردازد.»

اردکانیان در ادامه سخنان خود بیان کرد: «گاهی از من می‌پرسند که ما در وزارت نیرو چرا اینقدر در درست مصرف کردن آب شرب تأکید می‌کنیم در حالی که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؟ من 2 دلیل برای این اصرار در درست مصرف کردن آب شرب دارم. نخست، جوامع شهری ما بالاخره مستقر شده‌اند و این جمعیت را نمی‌توان کوچ داد. همچنین آب‌های موجود هم تماما مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال برای استان تهران و استان البرز، هر آبی را که می‌توانستیم تدارک ببینیم دیده‌ایم و منبع جدیدی برای بهره‌برداری وجود ندارد. پس این جمعیت و رشدی که خواهد کرد با همین آب باید زندگی کنند. پس اینکه آب آشامیدنی درست مصرف شود مسئله بسیار مهمی است. بنابراین اهمیت آب شرب در این بخش به کمیت آب کشاورزی می‌چربد و باید به آن توجه کرد.»

وی در ادامه افزود: «دلیل دوم اینکه درست است که بخش کشاورزی بخش خیلی پرمصرفی است و رهبر معظم انقلاب هم در اوایل کار دولت فرمودند که ما اگر بتوانیم 10 درصد در آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم، به اندازه همه آبی که در شرب و بهداشت و صنعت و محیط زیست و... مصرف می‌کنیم، آب عایدمان خواهد شد. بنابراین حتمأ باید به آن بپردازیم. اما کشاورزان هم به همراه خانواده خود مصرف شرب و بهداشت دارند و هر نوع تربیت صحیحی در مصرف آب شرب و بهداشت کشاورزان و خانواده آنان، می‌تواند در عرصه شغلی او هم تسری پیدا کند. البته دستگاه‌های مسئول، وزارت جهاد کشاورزی و دولت مسئولیت دارند که بهره‌برداری و مصرف بهینه در بخش کشاورزی را حتما در دستور کار قرار دهند.»

 

 

ارسال نظر