کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۸۶۶

استقبال پاکستانی‌ها از تخفیف نفتی ایران

ایرنا| روزنامه‌های اردو زبان «امت» و «نوای وقت» پاکستان در مقاله‌هایی با اشاره به اینکه ایران بر ‌اساس عرف بازار به مشتریان نفتی تخفیف می‌دهد، پیشنهاد دادند که کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان پیشنهاد نفتی ایران را بپذیرند.

در مقاله این روزنامه‌ها با عنوان «پیشنهاد تخفیف نفتی ایران» آمده است: اوضاع جهانی با سرعت رو به نگرانی پیش می‌رود. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی رفتار امریکا به‌شدت به تجاوز تمایل داشته و حتی منجر به جنگ در بسیاری کشورها و سلطه بر کشورهای مستضعف شده است. این رسانه‌ها تاکید می‌کنند: ایران با همین دورنما به کشورهای آسیایی پیشنهاد کرده که حاضر است نفت را با تخفیف به آنان ارایه دهد. بر اساس این مقاله‌ها، بسیاری کشورها در اثر تحریم‌های مختلف اینک با بحران شدید مالی مواجه شده‌اند و ایران برای کمک به حل این بحران، پیشنهاد تامین نفت و گاز ارزان قیمت به آن کشورها را اعلام کرده که کاملا مطابق با اصول بازار جهانی است. در ادامه این مقاله‌ها آمده است: پس از امضای برجام با ایران در دوران باراک اوباما انتظار می‌رفت جهان به سوی صلح و آرامش پیش برود، ولی دونالد ترامپ برجام را لغو و صلح جهانی را به مخاطره انداخت. پایگاه خبری پلاتس امریکا پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود: ایران، برای همه انواع نفتی که در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) از جزیره خارک به مقصد کشورهای آسیایی بارگیری می‌کند، تخفیف قائل شده است.

تهدید امریکا برای تصمیم نفتی چین

ایسنا| نماینده ویژه امریکا  اظهار کرد دولت ترامپ آماده است همه کشورهایی که نفت ایران را پس از مهلت تعیین شده در نوامبر وارد می‌کنند از جمله چین که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است، هدف تحریم قرار دهد.

به گزارش «مارکت واچ»، برایان هوک که به عنوان نماینده ویژه و رییس جدید گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا منصوب شده است، اظهار کرد: امریکا برای کشورهایی که اقداماتی را برای کاهش خرید نفت انجام داده‌اند، معافیت صادر خواهد کرد.هند و کره جنوبی از جمله مشتریان نفتی بزرگ ایران هستند. هر دو کشور کاهش وارداتشان از ایران را آغاز کرده و امیدوارند بتوانند معافیت از تحریم‌های امریکا دریافت کنند و به خرید نفت ایران ادامه دهند.اما چین مکررأ اعلام کرده که برنامه‌ای برای رعایت تحریم‌های امریکا که قرار است چهارم نوامبر علیه بخش انرژی ایران اجرا شود، ندارد.برخی از تحلیلگران انتظار دارند چین واردات نفت از ایران را افزایش دهد و اقدامات امریکا برای منزوی کردن ایران را تضعیف کند.برایان هوک، در پاسخ به پرسشی پیرامون برنامه چین برای ادامه واردات نفت ایران، وضع تحریم‌های ثانویه علیه پکن را منتفی نکرد.

ژاپن به دنبال جایگزین نفت ایران

تسنیم| چند منبع تجاری گفتند، شرکت پالایشگاهی فوجی اویل ژاپن به منظور یافتن جایگزین برای نفت ایران، از طریق یک مناقصه، برای ماه اکتبر ۲ میلیون بشکه نفت از سایر کشورهای خاورمیانه خریداری کرده است.

به گزارش رویترز، چند منبع تجاری گفتند، شرکت پالایشگاهی فوجی اویل ژاپن به منظور یافتن جایگزین برای نفت ایران، از طریق یک مناقصه، برای ماه اکتبر 2 میلیون بشکه نفت از سایر کشورهای خاورمیانه خریداری کرده و به دنبال خرید نفت بیشتری است.این منابع گفتند، فوجی اویل یک میلیون بشکه نفت خام بانوکو عرب مدیوم با اختلاف قیمت حدود 15 سنتی نسبت به قیمت رسمی این نوع نفت و یک میلیون بشکه دیگر نفت قطر لند با تخفیف 50 تا 70 سنتی نسبت به قیمت رسمی خریداری کرده است.به گفته این منابع، شرکت فوجی اویل همچنین یک مناقصه دیگر برای خرید نفت خام آپر زکوم برگزار کرده که مهلت شرکت در آن روز پنجشنبه به اتمام می‌رسد.انتظار می‌رود فوجی اویل، مانند سایر پالایشگاه‌های ژاپنی از ماه اکتبر به بعد بارگیری نفت از ایران را متوقف کند. تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران از ماه نوامبر به اجرا در خواهد آمد.

اتمام طرح گاز زاهدان تا 3 سال دیگر

ایسنا| درحالی که از روشن شدن مشعل گاز در استان سیستان و بلوچستان حدود یک سال و شش ماه می‌گذرد و برخی اخبار حاکی از عقب بودن برنامه گازرسانی در این استان است، معاون وزیر نفت از گازدار شدن زابل و خاش در نیمه دوم سال از طریق CNG خبر داد.حمیدرضا عراقی، درمورد فرآیند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: برای گازرسانی لوله گذاری زیادی انجام شده است. شهرداری و مردم باید همکاری کنند. برخی از خانه‌ها از نظر معماری هنوز آمادگی لازم را ندارند و بحث‌ توان نظام مهندسی مطرح است. در برخی خانه‌ها دودکش وجود ندارد و باید آمادگی لازم ایجاد شود.وی با اشاره به برنامه زمان‌بندی شرکت ملی گاز برای اتمام فرآیند گازرسانی اظهار کرد: شرکت ملی گاز اعلام کرده بود اگر همه‌چیز آماده باشد طی سه سال همه نقاط زاهدان گازدار می‌شوند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در آینده نه چندان دور ادامه خط زابل و طراحی خطوط انتقال سایر شهرها انجام می‌شود و امیدوارم قبل از اینکه دولت تمام شود گازرسانی به بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان آغاز شده باشد.

 

ارسال نظر