موضوع نرخ خوراک و ارز پتروشیمی‌ها باز هم وارد حاشیه شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۸۱

گروه انرژی|

10 روز از رونمایی بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت مى‌گذرد و در واقع از 10 روز پیش تاکنون شرکت‌های پتروشیمی که سالانه 13 میلیارد دلار صادرات دارند، مجاز شده‌اند ارز خود را نه به قیمت 4200 تومان بلکه با قیمت بازار ثانویه به فروش برسانند. این مساله موجب افزایش درآمد این شرکت‌ها شده و به تبع آن نرخ خوراکی که تولیدکنندگان این حوزه از وزارت نفت دریافت می‌کنند نیز باید تغییر کند؛ این مساله به دنبال خود حواشی‌ای را ایجاد کرده است. در همین راستا دیروز محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو از پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای تعیین یک «دوره زمانی مشخص» گفته است که طی آن نرخ ارز این تولیدکنندگان در بازار ثانویه ثابت شده و سپس وزارت نفت نرخ را بر اساس آن تعیین کند. گفتنی است در حال حاضر پتروشیمی‌ها خوراک را با نرخ دلار 3800 تومانی دریافت می‌کنند. از سوی دیگر دیروز سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفته است که پتروشیمی‌ها 30 میلیارد دلار ارزآوری دارند اما آن را مطابق خواست دولت در اختیار «کشور» قرار نمی‌دهند. در حالی که او ادعا کرده است پتروشیمی‌ها حتی «یک دلار» ارز وارد بازار نکرده‌اند، فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی با تکذیب ادعای قاضی‌زاده هاشمی به «تعادل» می‌گوید: «پتروشیمی‌ها از تاریخ 16 مرداد تا 23 مرداد 361 میلیون و 490 هزار معادل یورو در داخل عرضه کرده‌اند»

ایرنا دیروز نوشت که مدیرعامل تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی) با بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها احتمالا افزایش می‌یابد، گفت: پیشنهاد داده‌ایم برای یک دوره زمانی مشخص، نرخ ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه را ثابت کنیم تا وزارت نفت بتواند، نرخ خوراک را طبق آن مشخص کند.

محمود مخدومی دیروز درباره تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: «مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده که نرخ خوراک فعلا بر اساس دلار 3800 تومان باشد و در بخشنامه ارسالی اعلام شده اگر شما پیش از این محصول خود را فروخته‌اید به دلیل اینکه آن را با خوراک 3800 تومانی تولید کردید باید مابه التفاوت نرخ اصلی و نرخ فروش را به حساب دولت واریز کنید.» مدیرعامل تاپیکو (زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی) اضافه کرد: «پیشنهادهایی ارایه شده است مبنی بر اینکه نخست باید نرخ فروش ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه برای یک دوره زمانی مثلا سه ماهه مشخص شود تا وزارت نفت بتواند براساس آن نرخ خوراک را تعیین کند.»

وی افزود: «اگر این شیوه انجام نشود، باید هر روز، یک قیمت برای عرضه ارز در بازار ثانویه و یک قیمت برای نرخ خوراک پتروشیمی تعیین کنیم؛ بنابراین برای اینکه این مشکل رخ ندهد، پیشنهاد داده‌ایم برای یک دوره زمانی مشخص، نرخ ارز پتروشیمی در بازار ثانویه را ثابت کنیم تا وزارت نفت بتواند نرخ خوراک را بر اساس آن تثبیت کند.»

مخدومی در پاسخ به اینکه آیا نرخ خوراک از قیمت کنونی 3800 تومانی فراتر می‌رود، گفت: «قطعا؛ با توجه به اینکه ارز پتروشیمی‌ها از نرخ رسمی 4200 تومان به نرخ آزاد در بازار ثانویه افزایش یافته، احتمالا متناسب با آن نرخ خوراک نیز افزایش می‌یابد.»

در روزهای اخیر، بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها حاشیه‌ساز شده بطوری که آثار آن دامن بورس را نیز گرفته است؛ با توجه به اینکه هرگونه تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بر وضعیت سودآوری شرکت‌های پتروشیمی تاثیرگذار است، این موضوع حتی در بورس نیز با حساسیت زیادی دنبال می‌شود.

دوشنبه پیش (22 مردادماه) نامه‌ای در فضای مجازی منتشر و در آن ادعا شده بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که پیش از این توسط دولت، 3800 تومان تعیین شده بود، همچنان تداوم خواهد داشت که پیگیری‌ها نشان داد چنین موضوعی واقعیت ندارد و رایزنی‌ها برای تغییر این نرخ همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه «احمد مهدوی ابهری» دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی  روز (سه شنبه) در گفت‌وگو با ایرنا درباره این شایعه اظهارداشت: دولت احتمالا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش می‌دهد اما هنوز رقم آن مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا، هیات وزیران در زمان نوسان شدید نرخ ارز در خردادماه امسال با هدف ترغیب پتروشیمی‌ها برای عرضه ارز صادراتی در بازار، نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در سال 97 را بر مبنای دلار 3800 تومانی تعیین کرد.

طبق این تصمیم قرار بود پتروشیمی‌ها ارز صادراتی را به نرخ رسمی 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند، اما دولت در بسته جدید ارزی، پتروشیمی‌ها را مجاز کرد ارز صادراتی را در بازار ثانویه به فروش برسانند، بر این اساس انتظار می‌رود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز افزایش یابد. ایرنا دیروز نوشت که پتروشیمی‌ها سالانه حدود 13 میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی کسب می‌کنند و در شرایط کنونی که باید ارز مورد نیاز واردات انواع کالاها از این محل تامین شود، توجهات بیش از پیش به آنها دوخته شده است. از سوی دیگر دیروز اظهاراتی مرتبط با همین مساله از سوی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز منتشر شد. این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دیروز گفته است: «شرکت‌های پتروشیمی که خود به نحوی حکومتی و زیرنظر دولت هستند برای عرضه ارزشان به خواست دولت توجهی ندارند، با این حال همین شرکت‌های دولتی، حکومتی و نظامی از گاز و گازوییل دولتی بهره می‌برند»

او در ادامه با بیان اینکه اینها چون «حکومتی» هستند گردن کلفتی می‌کنند عنوان کرده است: « چنانچه دیروز سه وزیر جمع شدند و التماس کردند تا شرکت‌های پتروشیمی با دولت همکاری کنند.»

وی در نهایت گفته است: «پتروشیمی‌ها که قرار بود ارز 80 هزار ریالی عرضه کنند، حتی یک دلار هم وارد بازار نکردند و در حقیقت علت اصلی راه نیفتادن بازار ثانویه ارز شرکت‌های پتروشیمی است.»

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حالی چنین ادعایی کرده است که فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی به «تعادل» می‌گوید: «ما چنین اظهاراتی را از اساس تکذیب می‌کنیم. پتروشیمی‌ها از تاریخ 16 مرداد که رییس‌جمهور قول اجرایی شدن بسته جدید ارزی را دادند تا پایان روز کاری 23 مرداد 361 میلیون و 490 هزار معادل یورو ارز وارد کشور کردند» او اضافه می‌کند: «این رقم متوسط روزانه 51 میلیون معادل یورو است».  گفتنی است پیگیری «تعادل» برای برقراری تماس با امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی به منظور دریافت واکنش او به اظهارات قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی به دلیل عدم پاسخگویی تلفن همراه این نماینده مجلس شورای اسلامی بی‌نتیجه ماند.

 

 

ارسال نظر