گزارش

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۴۵:۲۹
کد خبر: ۱۲۷۷۰۴

همکاری ایران و سوییس در انرژی خورشیدی

ایلنا    وزیر نیرو دیروز در دیدار با سفیر سوییس با خاطرنشان کردن همکاری‌های ایران و سوییس در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آب و برق، اظهار داشت: از ۱۵ سال پیش این همکاری‌ها بین دو کشور آغاز شد و در سال ۲۰۰۲ جلسه‌ای که بین بنده و سفیر سوییس انجام گرفت، قرار شد در حوزه آب تعاملات خود را شروع کنیم. وی یادآور شد: در آن زمان یک سند همکاری آبی بین ایران و سوییس تدوین شد که متاسفانه به‌خاطر مسائل اداری، این سند در حالت ساکن ماند، اما این روند اداری باعث نشد که تعاملات ما کم رنگ شود. اردکانیان به یکی دیگر از موضوعات همکاری دوجانبه ایران و سوییس در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و عنوان داشت: شرکت‌های سوییسی می‌توانند با تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی و با استفاده از زیر ساخت کشور ایران به کشورهای همسایه همچون افغانستان برق بفروشند. در ادامه مارکوس لایتنر سفیر کشور سوییس با ابراز علاقه‌مندی کشورش برای انجام همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌‌ای با جمهوری اسلامی ایران، عنوان داشت: امید است این همکاری‌ها افزایش پیدا کند و در حوزه آب تعاملات بیشتری صورت پذیرد. وی بر لزوم انجام پروژه‌های نتیجه بخش کاربردی تاکید نمود.

72  درصد مخازن سدهای مازندران خالی است

پاون    حجم بارش‌های استان مازندران از ابتدای سال آبی 97-96 تاکنون به 493 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با 484 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان افزایش دو درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت نیز کاهش 13 درصدی را نشان می‌دهد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان هم با کاهش بسیار محسوسی روبرو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش محسوس ورودی آب به مخزن مواجه شوند بطوری که در سال آبی جاری تمامی سدهای استان ورودی منفی را به مخازن سدهای تجربه کنند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای 9 گانه استان مازندران حکایت از افت 19 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان مازندران نیز از ابتدای سال آبی تاکنون به 199 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود 247 میلیون مترمکعب بوده است. در حال حاضر حجم ذخیره آب در سدهای 9 گانه استان مازندران 93 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته این بخش کاهشی 21 درصدی را به ثبت رسانده است و در وضعیت فعلی 72 درصد ظرفیت مخازن سدهای استان خالی است.

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

ایرنا     دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: دولت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش می‌دهد اما هنوز رقم آن مشخص نشده است. احمد مهدوی ابهری دیروز درباره شایعه مطرح شده مبنی بر محاسبه نرخ خوراک پتروشمیی‌ها به نرخ 3800 تومان، افزود: زمانی که دولت، پتروشیمی‌ها را مجاز می‌کند تا درآمد خود را به نرخ بازار ثانویه به فروش برسانند، بطور مسلم نرخ خوراک آنها نیز تغییر می‌کند. وی یادآور شد: نرخ 3800 تومان خوراک پتروشیمی‌ها مربوط به گذشته است و افزایش می‌یابد.  هیات وزیران در زمان نوسان شدید نرخ ارز در خرداد ماه امسال با هدف ترغیب پتروشیمی‌ها برای عرضه ارز صادراتی در بازار، نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در سال 97 را بر مبنای دلار 3800 تومانی تعیین کرد. طبق این تصمیم قرار بود که پتروشیمی‌ها ارز صادراتی را به نرخ رسمی 4200 تومان در سامانه نیما عرضه کنند، اما دولت در بسته جدید ارزی، پتروشیمی‌ها را مجاز کرد که ارز صادراتی را در بازار ثانویه به فروش برسانند، بر این اساس، انتظار می‌رود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز افزایش یابد. پتروشیمی‌ها سالانه حدود 13 میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی کسب می‌کنند.

افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا برای توقف قاچاق

ایسنا    رییس‌جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:  قیمت بنزین یارانه‌ای داخلی باید به سطح بین‌المللی افزایش پیدا کند تا از میلیاردها دلار ضرر سالانه به دلیل قاچاق سوخت جلوگیری شود. به گزارش رویترز، نیکولاس مادورو گفت: بنزین باید به قیمت بین‌المللی فروخته شود تا قاچاق آن به کلمبیا و کاراییب متوقف شود. ونزوئلا مانند اکثر کشورهای تولیدکننده نفت به مدت چند دهه سوخت یارانه‌ای را به نفع مصرف‌کنندگان عرضه کرده است. قیمت سوخت در این کشور با وجود ابرتورمی که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده امسال به یک میلیون درصد خواهد رسید، سال‌هاست ثابت مانده است. این به معنای آن است که یک راننده با قیمت یک فنجان قهوه می‌تواند باک بنزین یک شاسی بلند کوچک را حدود ۹ هزار برابر پر کند. اخیرا میانگین قیمت یک فنجان قهوه با شیر ۲.۲ میلیون بولیوار یا حدود ۵۰ سنت بوده است. قاچاقچیان با فروش مجدد سوخت به کشورهای همسایه کسب و کار پرسودی دارند.

 

ارسال نظر