اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۱:۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۲۷۶۲۵

لزوم واقعی‌سازی بهای آب

ایلنا| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: کم‌یاب‌ترین و بی‌بهاترین کالا درکشور ما آب است و متاسفانه همین آب نایاب، در برخی مواقع صرف شست‌وشوی خودرو و آبیاری درختان در ساعات اوج گرما می‌شود. محمدرضا بختیاری با بیان اینکه «واقعی‌سازی بهای آب یکی از محورهای مدیریت تقاضا و نهادینه‌سازی رفتار درست در مصرف آب است» ادامه داد: یک بطری آب نیم لیتری را در تهران با قیمت ۱۰۰۰ تومان تهیه می‌کنند و این در حالی است آبی که از سد لار در تصفیه‌خانه پنجم تهران تصفیه می‌شود و از باکیفیت‌ترین آب‌های جهان است، لیتری شش ریال به مشترکان تحویل می‌شود. وی با اشاره به تنگناهای مالی این شرکت گفت: در غرب تهران تونلی از سد کرج به سمت تصفیه‌خانه شماره ۶ تهران احداث و تصفیه‌خانه‌ای نیز در شمال غرب تهران ساخته شده است که ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش روز این تصفیه‌خانه است و اکنون فقط به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آن نیاز است، اما چون این اعتبار فراهم نشده، حدود شش سال است که این تصفیه‌خانه بدون استفاده مانده و این امر باعث شده است ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه، بدون استفاده بماند و مستهلک شود.

شبکه گاز کشور در شرف تکمیل‌شدن

شانا|معاون امور برنامه‌ریزی و پشتیبانی مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز با توجه به روند رو به پایان توسعه زیرساخت و گازرسانی در برخی استان‌ها، بر لزوم برنامه‌ریزی برای نگهداری و مهندسی دوباره شبکه‌های گازرسانی تاکید کرد. غلامرضا مشایخی درباره روند رو به پایان گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور گفت: توسعه زیرساخت و گازرسانی به روستاها و شهرها مانند استان خراسان شمالی به پایان رسیده و اکنون لازم است برای افزایش بهره‌وری و مهندسی دوباره برای شبکه گازرسانی سراسر کشور اقدام شود. وی افزود: منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمانی هستند که به منظور افزایش بهره‌وری باید در جهت افزایش رفاه و آرامش فکری و روحی کارکنان کوشید. بر اساس این گزارش، درصد گازرسانی شهری و روستایی در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده، به گونه‌ای که پیش‌بینی شده تا پایان فعالیت دولت دوازدهم میزان گازرسانی شهری به ۹۹ درصد و میزان گازرسانی روستایی به ۹۰ درصد افزایش یابد. به عنوان نمونه، اکنون ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهرها و روستاهای استان خراسان شمالی به ترتیب ۱۰۰ و ۹۰ درصد است و تا پایان امسال با بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی به روستاها، پرونده گازرسانی در این استان بسته خواهد شد.

تمایل فزاینده عراق به گاز ایران

ایسنا| عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از ادامه مذاکره بین ایران و وزارت نفت کشور عراق برای صادرات گاز از ایران به این کشور خبر داد و گفت: این وزارت‌خانه تمایل دارد گاز طبیعی را جایگزین گازوئیل و فرآورده‌های نفتی خود کند. حمید حسینی با اعلام خبر فوق افزود: طرف عراقی علاقه‌مند است از گاز طبیعی برای صنایع و بخش مسکونی خود استفاده کند. البته این مذاکرات در مراحل اولیه خود قرار دارد و هنوز میزان و زمان آن مشخص نیست. وی به این سوال که آیا برای صادرات گاز نیاز به تاسیس خط لوله جدیدی وجود دارد؟ پاسخ داد: این موضوع باید بررسی شود که آیا خط لوله‌های سابق ظرفیت انتقال گاز بیشتری را دارند یا باید خط لوله جدیدی احداث کرد. حسینی درباره طرف‌های عراقی مذاکره‌کننده با ایران اظهار کرد: پیش از این، مذاکرات برای صادرات گاز به عراق با وزارت برق این کشور انجام می‌شد، اما مذاکرات جدید با وزارت نفت عراق انجام می‌شود. پیش‌تر، این عضو صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از موافقت استانداری بغداد برای واردات گاز از ایران خبر داده و گفته بود: وزارت نفت عراق تمایل دارد گاز را جایگزین فرآورده‌های نفتی کند. این قرارداد جدا از قرارداد قبلی صادرات گاز از ایران به عراق است، زیرا قرارداد قبلی با وزارت نیروی عراق بود. همچنین عراقی‌ها از امکانات شرکت گاز ایران نیز بازدید کرده‌اند.

نقش موثر «آی‌پی» در بهبود روابط ایران و پاکستان

شانا| سفیر ایران در اسلام‌آباد با بیان اینکه بر اساس مولفه‌های امنیتی و اقتصادی، قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران-پاکستان با دیگر پروژه‌های مشابه در سطح منطقه قابل مقایسه نیست، گفت: آی‌پی می‌تواند نقشی بسیار موثر در تقویت و بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی کشور همسایه و مسلمان پاکستان ایفا کند. مهدی هنردوست اظهار کرد: اهمیت تقویت و توسعه و سرعت بخشیدن به روند افزایشی کنونی مناسبات تجاری دوجانبه تهران-اسلام‌آباد از سوی هر دو کشور به عنوان یک باور جدی مورد توجه بوده و اراده سیاسی مسوولان ایران و پاکستان پشتوانه تحقق این موضوع است.

هنردوست گفت: البته بدیهی است طرف‌های سوم و کشورهایی که تحکیم مناسبات میان ایران و پاکستان را برخلاف منافع خود می‌بینند از هیچگونه مانع‌تراشی دریغ نکنند، از این رو یکی از عوامل تاثیر‌گذار که مانع اجرای این موضوع تاکنون شده می‌تواند فشارهای بیرونی باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مولفه‌های امنیتی و اقتصادی، پروژه‌های مشابه مطرح در منطقه به هیچ عنوان قابل مقایسه با آی‌پی نیست.

 

 

ارسال نظر