تداوم سکوت اوپک در خصوص تحریم عضو پایه‌گذار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۱:۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۷۶۲۳
تداوم سکوت اوپک در خصوص تحریم عضو پایه‌گذار

گروه انرژی|

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، دیروز گزارش ماهانه خود که حاوی آمارهای تولید، تقاضا و قیمت نفت خام کشورهای عضو در ماه جولای است منتشر کرد. طبق این گزارش تولید نفت خام ایران در ماه پیشین میلادی روزانه 50 هزار بشکه کاهش داشته است. اوپک همچنان به سبک چند گزارش قبلی خود در خصوص اثر احتمالی تحریم نفت خام ایران بر بازار نفت سکوت کرده است. مشروح بخش‌های مهم گزارش سازمان را در ادامه می‌خوانید.

 تغییرات قیمت

در ماه جولای، سبد مرجع اوپک به نسبت ماه پیش افزایش جزئی را تجربه کرد و با 5 سنت تغییر به 73 دلار و 27 سنت در هر بشکه رسید. در حالی‌که ذخایر نفتی ایالات متحده به‌خصوص در انبار کاشینگ در ایالت اوکلوهاما، در حال کاهش بودند، اوراق آتی نفت خام در ماه گذشته شاهد نوسانات قیمتی بود. قیمت هر بشکه نفت برنت نسبت به ماه گذشته بطور متوسط 99 سنت کاهش یافت تا در قیمت 74 دلار و 95 سنت بسته شود. نفت خام امریکا، وست تگزاس اینترمدیت اما نسبت به ماه پیش 3 دلار و 26 سنت در هر بشکه افزایش قیمت را تجربه کرد تا به متوسط قیمت 70 دلار و 58 سنت در هر بشکه برسد. قیمت هر بشکه نفت خام دریای شمال از ابتدای سال جاری تا به حال 19 دلار و 53 سنت افزایش یافته و قیمت هر بشکه نفت خام امریکا در مدت مشابه، 16 دلار و 70 سنت افزایش قیمت داشته است.

شکاف میان برنت و وست تگزاس اینترمدییت در ماه جولای به 4 دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید. سفته بازان نیز در این ماه موقعیت خرید کمتری اتحاذ کردند که این امر به‌خصوص درباره برنت بیشتر محسوس بود. قیمت لحظه‌ای نفت دوبی که بیشتر از قیمت آتی بود اندکی به یکدیگر نزدیک شدند. از طرفی، نفت برنت در بازار مالی، وضعیت عادی پیداکرد و قیمت آتی این گرید نفتی از قیمت لحظه‌ای آن بیشتر شد. اوپک پیش‌بینی می‌کند که این وضعیت تا پایان سال بر برنت حاکم بماند. در ایالات متحده، قیمت لحظه‌ای وست‌تگزاس اینترمدییت از قیمت آتی آن برای دومین ماه پیاپی بیشتر شد. در ماه جولای، قیمت نفت ترش نیز به دلیل وجود مازاد آن در بازار نسبت به نفت شیرین کاهش یافت.

 تقاضای جهانی نفت

در سال 2018، پیش‌بینی‌ها از افزایش رشد تقاضا برای نفت و به میزان یک میلیون و640 هزار بشکه در روز حکایت دارد که این میزان 20 هزار بشکه در روز کمتر از تخمین سال گذشته است. این امر به علت انتشار داده‌های تقاضای نفت در فصل دوم 2018 در امریکای لاتین و خاورمیانه بود که مبین کاهش تقاضا به زیر سطح مورد انتظار بود. انتظار می‌رود که کل تقاضا برای نفت به 98 میلیون و830 هزار بشکه در روز برسد.

در سال 2019، برآورد‌ها از افزایش تقاضا برای نفت به میزان یک میلیون و430 هزار بشکه در روز خبر می‌دهد که این رقم 20 هزار بشکه کمتر از ارزیابی ماه گذشته است.

تخمین‌ها گویای این هستند که مصرف کل جهان نیز به 100 میلیون و260 هزار بشکه در روز است. تقاضای کشوهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، OECD، نیز با افزایش روزانه 270 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته، به افزایش تقاضا برای نفت کمک کرده‌اند. با این وجود بار اصلی افزیش تقاضای آتی برای نفت بر دوش کشورهای غیر OECD است که اوپک پیش‌بینی رشد یک میلیون و160 هزار بشکه‌ای تقاضای آنها را برآورد کرده است.

 عرضه نفت جهانی

ارقام مربوط به عرضه نفت غیر اوپک در سال 2018 نسبت به گزارش ماه پیش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، 73 هزار بشکه در روز اصلاح شد تا به رقم جدید 59 میلیون و620 هزار بشکه در روز برسد و بدین سان افزایش سالانه 2 میلیون و 80 هزار بشکه در روز را به ثبت برساند. دلیل اصلی این تجدید‌نظر مثبت در ارقام، تغییر در برآوردها از عرضه نفت چین به‌خصوص افزایش بیش از حد انتظار تولید این کشور در فصل اول سال 2018 بود. اوپک پیش‌بینی می‌کند که عرضه نفت کشورهای غیر اوپک در سال 2019 به میانگین 61 میلیون و750 هزار بشکه در روز خواهد رسید که این امر گویای تجدیدنظر مثبتی به میزان 106 هزار بشکه در روز است. ارزیابی مجدد برآورد تولید نفت خام چین در سال آتی دلیل اصلی این تجدید نظر مثبت در ارقام است. با این همه، به دلیل تجدیدنظر منفی درباره برآورد تولید نفت خام امریکا و استرالیا، رشد سالانه تنها به میزان 34 هزار بشکه در روز به سمت بالا اصلاح شد تا به رقم 2 میلیون و130 هزار بشکه در روز برسد. ایالات متحده، برزیل، کانادا، استرالیا و مالزی کشورهایی هستند که بیشترین سهم را در افزایش تولید دارند. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که مکزیک و نروژ بیشترین کاهش‌ها در تولید را تجربه کنند.

به دلیل وجود عدم قطعیت‌های بسیار در بازار، برآوردها سال 2019 همچنان در معرض تغییر هستند. برآوردها از تولید گاز مایع طبیعی اوپک در سال‌های 2018 و 2019 از افزایش تولید به میزان 120 هزار بشکه و 110 هزار بشکه در روز و رسیدن به 6 میلیون و360 هزار بشکه در روز و 6 میلیون و 470 هزار بشکه در روز خبر می‌دهد. در ماه جولای، تولید اوپک به نقل از منابع ثانویه، 41 هزار بشکه افزایش یافت و به متوسط 32 میلیون و 320 هزار بشکه رسید.

 تغییرات تولید

در ماه جولای تولید نفت خام ایران نسبت به ماه قبل از آن 53 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به 3 میلیون و 737 هزار بشکه در روز افت کرد. طبق آمار منابع ثانویه اوپک، عربستان سعودی نیز در این ماه کاهشی نزدیک به 50 هزار بشکه در روز را تجربه کرد.

در مجموع اوپک در این ماه با افزایش 40 هزار بشکه‌ای در تولید روزانه روبرو بود. عمده این افزایش از کویت و نیجریه ناشی شده است. جدول کامل تولید در صفحه قابل مشاهده است.

 

P-15-new

 

ارسال نظر