کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۳۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۸۳

مخالفت چین با تحریم‌ها علیه ایران

ایسنا|وزارت خارجه چین در واکنش به تهدید رییس‌جمهور امریکا، اعلام کرد روابط تجاری و انرژی چین با ایران به منافع هیچ کشور دیگری لطمه نمی‌زند. به گزارش رویترز، چین در واکنش به اقدامات خصمانه امریکا علیه ایران، پیش از این نیز از روابط تجاری خود با ایران به عنوان روابط روشن و شفاف دفاع کرده بود. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که در ساعات پایانی روز جمعه منتشر شد، موضع خود در مخالفت با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن را تکرار کرد و گفت: چین و ایران برای مدتی طولانی همکاری تجاری عادی و شفافی در زمینه‌های بازرگانی، کسب و کار و انرژی داشته‌اند که منطقی، منصفانه و قانونی است. این روابط ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد یا تعهدات بین‌المللی چین نبوده و به منافع سایر کشورها لطمه نمی‌زند و باید محترم شمرده شود. در این بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: استفاده از تحریم‌ها به هر بهانه کوچکی یا تهدید کردن هر کسی، مشکل را حل نخواهد کرد. تنها گفت‌وگو و مذاکره راه درست برای حل مسائل است.

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است، حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل ۷ درصد از مجموع واردات این کشور است. ارزش واردات چین از ایران با قیمت فعلی بازار، ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

شرکت‌های انرژی دولتی CNPC و سینوپک چین میلیاردها دلار در میادین نفتی بزرگ ایران مانند یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده و نفت به چین فرستاده‌اند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تهدید کرده شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، حق فعالیت در امریکا را نخواهند داشت. کشورهای اروپایی در تلاش برای حفظ برجام، تلاش کرده‌اند تاثیر تحریم‌های امریکا را کمتر کنند و از شرکت‌های اروپایی خواسته‌اند همکاری با ایران را قطع نکنند.

بازی گازی چین با امریکا

ایرنا| روزنامه سینکو دیاس در گزارشی اشاره کرد که تعرفه چین روی گاز طبیعی مایع امریکا، علاوه بر نفع رسانی به ایران، ریسکی برای خود چین است. سینکو دیاس در این مطلب نوشت: ضربه چین به بخش انرژی امریکا موثر اما خطرناک است. چین  روی گاز طبیعی مایع امریکا که از جمله بخش‌هایی است که در صادرات آن شکوفا شده، تعرفه اعمال می‌کند. در این شرایط گاز ایران می‌تواند جایگزین این خلأ باشد هر چند نقض تحریم‌های امریکا خواهد بود.

تعرفه 25 درصدی روی گاز امریکا بخشی است که موجب ناراحتی ترامپ خواهد شد. چین  روی گندم، ذرت و سویای امریکا نیز تعرفه گذاشته که این امر به کشاورزان که از اصلی‌ترین رای‌دهندگان به ترامپ بودند، لطمه می‌زند.

ترامپ قول داده که امریکا سلطه انرژی به ویژه گاز طبیعی در جهان را در دست بگیرد و در همین راستا سال گذشته دو هزار میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز، یعنی چهار برابر حجم سال 2016 صادر کرد.  چین چهارشنبه گذشته گفت که با وجود تحریم‌ها به معاملات خود با ایران ادامه می‌دهد. در پی تشدید نگرانی از وضعیت اشتغال به خاطر مقابله به مثل چین، نزدیکان ترامپ از وی خواسته‌اند تا تنش‌ها را با پکن کاهش دهد.

خریدهای چین از ایران که شریک اصلی این کشور محسوب می‌شود نه تنها بخشی از تحریم‌های امریکا را جبران می‌کند، بلکه بر روی صنعت ملی انرژی امریکا که ترامپ درصدد تقویت آن است نیز فشار وارد می‌کند.  هر چند در مجموع صادرات نفت و گاز ایران در ماه ژوئن و ژوئیه به خاطر ترس از تحریم‌های امریکا کاهش یافته ولی فروش به چین به میزان 11 درصد افزایش داشته است.  ترامپ هشدار داده که هر کسی با ایران معامله کند با امریکا نمی‌تواند معامله کند. بانک‌ها و شرکت‌های چینی بیم این را دارند که تحریم‌ها، محدودیت‌های صادراتی برای آنها در پی داشته باشد.

نفت «قشم ‌ایر» را واگذار می‌کند

شانا| مسوول کمیته مطالبات وزارت نفت از مذاکره با چند خریدار برای فروش هواپیمایی قشم (اموال بابک زنجانی) خبرداد و گفت: بخش خصوصی اصفهان نیز یکی از خریداران این هواپیمایی است. سید اصغر هندی درباره اینکه آیا هواپیمایی قشم‌ایر به عنوان یکی از اموال بابک زنجانی به بخش خصوصی اصفهان واگذار شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون چند خریدار خواهان خرید این هواپیمایی هستند که مذاکرات با آنها ادامه دارد. وی افزود: بخش خصوصی اصفهان که حمایت استانداری را نیز با خود دارد از جدی‌ترین خریداران این خط هوایی است، اما هنوز مذاکرات با آنها نهایی نشده است. هواپیمایی قشم که در سال ۱۳۸۸ از سوی هلدینگ توسعه سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی خریداری شد، در سال ۱۳۹۳ در ازای بدهی این مجرم نفتی، به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد. این مجرم نفتی که حدود ۲ میلیارد یورو به شرکت ملی نفت ایران بدهکار است، هنوز با وجود وعده‌های متعدد شریکان خارجی‌اش نتوانسته بدهی‌اش را پرداخت کند. وکیل مدافع این مجرم نفتی نیز این روزها به دنبال معکوس جلوه دادن واقعیت است. محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان اما به تازگی از خرید شرکت هواپیمایی قشم خبر داده و گفته موافقتنامه این خرید امضا شده و می‌توانیم بگوییم این شرکت هواپیمایی متعلق به استانداری اصفهان است. وی افزوده است: بر اساس توافقنامه باید مراحل بعدی خرید انجام شود و استانداری قراردادهای آن را امضا کرده است.

 

ارسال نظر