هفته‌های نزولی قیمت‌ طلای سیاه

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۳۲:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۴۸۲
هفته‌های نزولی قیمت‌ طلای سیاه

گروه انرژی|

در هفته‌ای که گذشت، فشار تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین از یک سو قیمت نفت خام را رو به پایین هل می‌داد و از سوی دیگر بروز بحران مالی در ترکیه و ایجاد ریسک ژئوپلیتیک حاصل از آن و نیز خطر حذف صادرات ایران از بازار نفت، فشار رو به بالایی را بر قیمت طلای سیاه وارد می‌کرد. در پایان هفته، با اینکه روند قیمتی نفت سیر نزولی را می‌پیمود، قیمت نفت برنت در روز جمعه و در واکنش به مشکلات اقتصادی ترکیه 74 سنت افزایش داشت. همچنین در پایان هفته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نیز منتشر شد که در آن اذعان شده بود در صورت حذف صادرات نفت ایران ،‌احتمال از بین رفتن ظرفیت ذخایر جهانی از بازار وجود دارد و از همین رو این نهاد آرامش آینده بازار را محل تردید دانست. گزارش تعادل را در زیر بخوانید :

 

دقیقا زمانی که بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت در پی افزایش تولید خود بودند، افزایش تنش‌های بین‌المللی تجاری به بزرگ‌ترین تهدید برای تقاضای انرژی بدل شد. در هفته‌ای که گذشت، قیمت نفت خام طولانی‌ترین ماراتن سقوط هفتگی قیمت را پس از 2015 به ثبت رساند.

با این وجود، روز جمعه و در پی بروز بحران مالی در ترکیه، قیمت نفت افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت خام امریکا تحویل سپتامبر، 82 سنت افزایش یافت تا در بازار معاملات تجارتی نیویورک (نایمکس) به قیمت 67 دلار و 63 سنت در هر بشکه به فروش برسد. قیمت‌ها در کل هفته 1.3 درصد کاهش را تجربه کردند. مقدار کل نفت خام معامله شده در هفته گذشته 24 درصد پایین‌تر از میانگین 100 روزه بود.

قیمت نفت برنت نیز در روز جمعه 74 سنت افزایش قیمت یافت و در پایان روز و در بازار مبادلات اوراق آتی اروپا واقع در لندن، در هر بشکه 72 دلار و 81 سنت به فروش رسید. شکاف قیمتی میان برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدییت مانند ماه پیش به متوسط 5 دلار و 87 سنت رسید.

جان کیلداف، از افراد کلیدی در دفتر پوشش ریسک «اگن‌کاپیتال» در نیویورک در این باره به بلومبرگ گفت: «اتفاقات ترکیه برای بازار نفت کمی ترسناک است. بسیاری از دارایی‌های با ارزش از ترکیه می‌گذرد و از همین رو ریسک ژئوپلیتیک افزایش می‌یابد».

سرمایه‌گذاران همچنین اعمال تعرفه‌ها از سوی امریکا و چین را زیرنظر داشتند و از این رو نگران بودند که اختلاف تجاری دو قدرت اقتصادی ممکن است روی رشد اقتصاد جهانی تاثیر نامطلوب به همراه داشته باشد.

در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و چین یکدیگر را به افزایش حجم تعرفه‌ها تهدید‌ می‌کنند و اکنون صحبت از اعمال تعرفه‌ای به ارزش 500 میلیارد دلار بر مجموع تجارت دو طرف در میان است؛ خبری که نگرانی‌ها را در بازار تقویت کرده و رشد اقتصاد جهانی را با علامت سوال‌های زیادی مواجه ساخته است.

طارق ظهیر، مدیر تحقیقات کالا در موسسه‌ «تایکی کاپیتال ادوایزرز» در این باره به بلومبرگ می‌گوید: «من واقعا نمی‌دانم که چه زمانی این جنگ تجاری پایان خواهد یافت. این جنگ بدون شک روی بازار اثر خواهد گذاشت، علی‌الخصوص بر طرف تقاضا».

تاکنون نفت امریکا در فهرست تعرفه‌های انتقام‌جویانه چین قرار نگرفته است. به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی چین بدون توضیح حذف نفت از فهرست کالاهایی که هدف افزایش تعرفه این کشور قرار می‌گیرند، اقدامات امریکا را غیرمنطقی خواند و اعلام کرد چین باید برای دفاع از حقوق مشروع و منافع و سیستم تجارت چندجانبه با آنها مقابله کند. اقدامات تلافی جویانه چین در برابر تعرفه‌های امریکا از ۲۳ اوت اجرایی می‌شود.  در این بین، شرکت خدمات انرژی «بیکرهیوز» روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا در هفته گذشته ۱۰ دکل افزایش یافته و به ۸۶۹ دکل رسیده است، در حالی که در هفته پیش از آن، دو دکل کاهش داشت. مجموع دکل‌های حفاری فعال امریکا شامل دکل‌های نفتی و گازی ۱۳ دکل افزایش یافته و به ۱۰۵۷ دکل رسیده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد ذخایر گاز طبیعی این کشور در هفته منتهی به سوم اوت ۴۶ میلیارد فوت مکعب افزایش یافته و به 2 هزار و 254 میلیارد فوت مکعب رسیده که ۳۷۱ میلیارد فوت مکعب نسبت به سال گذشته کمتر بوده و ۵۷۲ میلیارد فوت مکعب پایین‌تر از متوسط پنج ساله است.

از سوی دیگر ،‌ آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۱.۵ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۹ برآورد کرد. این آژانس اعلام کرد: عرضه جهانی نفت در ماه میلادی گذشته ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت که عمدتا به دلیل تولید بالاتر روسیه و تولید کشورهای عضو اوپک بود.

تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت PVM در این باره به رویترز گفت: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی با بازبینی تقاضا و برآورد بالاتر از رشد آن، بیشتر از اینکه منفی باشد مثبت به حساب می‌آید».

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین در گزارش خود نوشت که نگرانی‌ها درباره‌ منابع محدود نفت با «افزایش تولید عربستان، روسیه، ایالات متحده و حتی لیبی» تا حد زیادی فروکش کرده است. با وجود آنکه گزارش مذکور به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد که منابع نفت خام کافی در دنیا موجود است، آژانس هشدار ماه پیش خود را درباره کاهش تولید نفت در ونزوئلا و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را تکرار کرده و نوشته است که چنین تغییراتی می‌توانند در نهایت عرضه نفت را به میزانی کاهش دهد که منابع جایگزین توان جبران آن را نداشته باشند.

در این گزارش آمده است که بازار نفت وارد یک «دوره کوتاه آرامش شده است، اما احتمالاً در اواخر امسال یعنی زمانی که تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران اجرا شود، بازار دستخوش توفان خواهد شد». گزارش ماهیانه آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید: «تصمیم امریکا برای اعمال تحریم علیه فروش نفت ایران می‌تواند تاثیر مهمی بر عرضه جهانی نفت داشته باشد و ظرفیت مازاد تولید نفت جهان را تحت فشار بیشتری قرار دهد».

آژانس به افق‌های تحریم‌ نفتی ایران نیز اشاره داشته و در این باره اضافه می‌کند: «زمانی که تحریم‌های نفتی علیه ایران اجرا شود، احتمالا همراه با مشکلات تولید و عرضه در سایر مناطق جهان، عرضه و تولید جهانی نفت خام با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد و این مساله به قیمت تحت فشار قرار گرفتن ظرفیت مازاد تولید نفت جهان تمام خواهد شد». آژانس پیش‌بینی می‌کند که نتیجه‌ این روند «از بین رفتن کل ظرفیت تولید ذخیره بازار» خواهد بود و در صورت بروز یک اختلال دیگر در عرضه نفت کشورهایی نظیر لیبی، ونزوئلا یا نیجریه، «بازار ظرفیتی برای پر کردن خلأ بعدی نخواهد داشت». از این رو آژانس بین‌المللی انرژی تصریح می‌کند که «چشم‌انداز بازار نفت به هیچ‌وجه نمی‌تواند همچون وضعیت فعلی آرام باشد».

آژانس بین‌المللی انرژی که وظیفه نظارت بر سیاست‌های انرژی کشورهای صنعتی را دارد در ادامه گزارش جدید خود می‌نویسد: «آرام شدن بازار نفت در هفته‌های اخیر، که با کاهش موقتی تنش‌ها در بخش عرضه نفت همزمان بوده، قیمت‌ها را پایین آورده است، اما کند شدن رشد تقاضا احتمالاً پایدار نخواهد بود».

این گزارش آژانس در شرایطی منتشر شده است که امریکا به تازگی تحریم‌ها علیه ایران را مجددا اعمال کرده و قصد دارد از اوایل نوامبر نیز تحریم‌های نفتی را وضع و اجرا کند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته دولت ترامپ دور نخست تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد که شامل ممنوعیت خرید دلار امریکا، تجارت طلا و سایر فلزات گران‌بها از سوی ایران است. رییس‌جمهور امریکا هشدار داده است ، تحریم‌های نفتی نیز از اوایل نوامبر اجرا خواهد شد.

 

 

ارسال نظر