کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۲۱

بی‌اعتنایی چین و هند به تحریم‌های نفتی

ایرنا| صادرات نفت خام کشورمان به مشتریان اصلی یعنی چین و هند در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) افزایش یافت و تحت تاثیر تحریم‌های امریکا قرار نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس امریکا، آمار پایگاه تحقیقاتی «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» نشان می‌دهد، صادرات نفت کشورمان به چین از 722 هزار و 100 در ماه ژوئن (خرداد - تیر) به 799 هزار و 452میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه رسیده است.هند نیز واردات نفت خام از ایران در ماه میلادی گذشته را با 40 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه ژوئن به 706 هزار و 452 بشکه در روز رساند.این دو مشتری بزرگ آسیایی نفت ایران، پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند که از تحریم‌های امریکا تبعیت نخواهند کرد و واردات نفت خود از ایران را کاهش نخواهند داد.آمار پایگاه تحقیقاتی یاد شده همچنین نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته به 2 میلیون و 320 هزار بشکه در روز رسیده است.دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا 8 مه (18 اردیبهشت) با اعلام خروج از برجام، از کشورهای جهان خواست واردات نفت خام خود از ایران را به صفر کاهش دهند. با این حال، مشتریان اصلی نفت ایران به این درخواست پاس منفی دادند.ژاپن نیز دوشنبه گذشته (15 مرداد) خواستار معافیت از تحریم نفت ایران شد و گفت: پالایشگاه‌های این کشور نیازمند نفت ایران هستند و تحریم‌ها علیه ایران نباید روی واردات نفت این کشور تاثیر منفی بگذارد.

معافیت کریدور گاز جنوبی

از تحریم‌ها

ایسنا| کریدور گاز جنوبی که پروژه‌ای برای انتقال سالانه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دریای خزر به ترکیه و جنوب اروپا است، معافیت از تحریم‌های امریکا علیه مشتریان انرژی ایران را دریافت کرد.

به گزارش پلاتس، شرکت BP درصدد دریافت معافیت برای توسعه میدان فراساحلی شاه دنیز آذربایجان بود که منبع گاز طبیعی کریدور گاز جنوبی است. شرکت ملی نفت ایران در فاز دوم شاه دنیز ۱۰ درصد سهم دارد که احتمالا ممکن بود این پروژه را با تحریم‌های امریکا علیه سرمایه‌گذاری نفتی ایران روبرو کند.تحریم‌های امریکا علیه بخش انرژی ایران در چهارم نوامبر اجرایی می‌شود و اگر شرکتها به همکاری با ایران ادامه دهند، آنها را از دسترسی به سیستم مالی امریکا محروم می‌کند. توافق سال گذشته شرکت BP برای فروش این میدان به شرکت “سریکا انرژی “ مشروط به دریافت معافیت از تحریم‌های امریکا علیه ایران بود. با وجود صدور فرمان ترامپ برای معافیت کریدور گاز جنوبی، برای ناظران بازار نفت همچنان این پرسش بزرگ وجود دارد که آیا ممنوعیت علیه معاملات نفتی ایران شامل میعانات نیز می‌شود؟ یک مشاور تحریم‌های سابق وزارت خارجه امریکا در این باره گفت: دولت احتمالا به دنبال حفظ انعطاف پذیری در خصوص وضعیت میعانات تحت تحریم‌ها است. دستور ترامپ شامل “به استثنای پروژه گاز طبیعی “ است که کریدور گاز جنوبی را بدون ذکر نامش توصیف می‌کند.

افزایش خروجی آب زاینده‌رود

پاون| معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: به منظور آبرسانی به باغات غرب اصفهان از شب گذشته خروجی سد زاینده رود افزایش یافت. حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده‌رود گفت: بر اساس تصمیمی که در جلسه‌ای با نمایندگان صنف کشاورزی گرفته شد، از شب گذشته شانزدهم مرداد ماه خروجی آب از سد زاینده رود افزایش می‌یابد.ساسانی خاطرنشان کرد: آب به مدت 10 روز برای باغات غرب اصفهان افزایش یافته، تا منطقه سد نکوآباد جریان دارد و به محدوده شهر اصفهان نخواهد رسید.گفتنی است بر اساس مصوبات شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود، حجمی معادل 30 میلیون متر مکعب برای آبیاری باغات غرب اصفهان از سد زاینده‌رود رهاسازی خواهد شد. بر این اساس، پهنه زاینده رود در طول شهر اصفهان تا اطلاع ثانوی خشک می‌ماند تا شاید بارش‌های سال آبی 98 - 97 بتواند در نیمه دوم امسال این رودخانه زیبا را دوباره جاری کند.

 

ارسال نظر