پیشنهاد منطقه‌ای وزیر نیرو به یونسکو

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۲۰

 پاون|

مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل و نایب رییس شورای بین‌الدول آب از تاسیس مرکز پایش منطقه‌ای خشکسالی در جنوب‌غرب آسیا خبر داد و گفت: طرح تاسیس این مرکز از سوی وزیر نیرو به یونسکو ارایه شده بود که هم‌اکنون هماهنگی‌ها برای تاسیس این مرکز در ایران در حال انجام است.

فرهاد یزدان‌دوست مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل درباره فعالیت شورای بین‌الدول آب و تاسیس مرکز پایش منطقه‌ای خشکسالی در جنوب‌غرب آسیا اظهار داشت: سازمان یونسکو به عنوان یک مجموعه بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در بیشتر کشورهای دنیا با سابقه فرهنگی و آموزشی شناخته می‌شود و این سازمان از بدو تاسیس در قسمت علوم خود به مسائل ویژه‌ای همچون خشکسالی توجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه سه مسیر اصلی در این سازمان از نیم قرن گذشته آغاز و برای تداوم آن اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: این سه مسیر مربوط به اقیانوس شناسی، بشر و کره مسکون و برنامه آب است که بطور مدام در یونسکو پیگیری و بررسی می‌شود.

مشاور وزیر نیرو افزود: سازمان یونسکو در بخش آب برنامه‌های متنوعی دارد که یکی از آنها در ایران به‌صورت متعارف به عنوان کمیته آب شناسی مطرح است.وی اشاره داشت به شورای کلان آب شناسی یونسکو و بیان داشت: این شورا 32 عضو دارد که در بازده زمانی 2 سال یک مرتبه، نیمی از اعضای آن تغییر پیدا می‌کنند و اعضای جدید برای این شورا انتخاب می‌شوند که ارگان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زیادی به صورت ادواری در این شورا حضور دارند.

یزدان دوست گفت: این شورا تعاملات تنگاتنگی با مجموعه‌های دیگر مرتبط با حوزه آب همچون سازمان هواشناسی جهانی، سازمان خوار و بار جهانی و سازمان بهداشت جهانی دارد و نمایندگان آنها در این شورا حضور دارند که وظیفه اصلی آنها بررسی مسائل مرتبط با حوزه آب در سراسر جهان است.مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با خاطرنشان کردن اینکه ایران از قبل انقلاب اسلامی، عضو فعال یونسکو بوده و در اکثر کمیته‌ها حضوری پررنگ داشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در بخش آب فعالیت‌های شاخصی را در منطقه انجام داده، در دوره اخیر اجلاس 2018 با تایید شورای کلان یونسکو به عضویت شورای بین‌الدول آب انتخاب و در خردادماه جاری به عنوان یک کاندید از منطقه آسیا حضور پیدا کرد و نایب رییس این شورا شد.

وی از برنامه‌های کمیته در حوزه آب گفت و بیان داشت: تقریباً 15 برنامه کلان در زمینه‌های آب‌های زیرزمینی، فناوری‌های پیشرفته در تشخیص منابع آب، هماهنگی و تعامل در خصوص آب‌های مشترک مدیریت منابع و مصرف و... دارد.

یزدان‌دوست از فعالیت مراکز درجه 2 یونسکو در حوزه آب گفت و عنوان داشت: برخی مراکز در گوشه و کنار جهان در زمینه آب نقش فعال دارند که به عنوان مراکز درجه 2 سازمان یونسکو شناخته می‌شوند و ایران از دو دهه پیش برای ایجاد این مراکز اقدام کرده است.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل به دو مرکز ایجاد شده در کشور اشاره کرد و بیان داشت: اولین نهاد، مرکز ملی قنات و سازهای تاریخی آبی در یزد است و دیگری مرکز مدیریت آب شهری است که از مراکز اصلی و مهم یونسکو در ایران به‌شمار می‌رود.

وی گفت: یکی از برنامه‌های مرکز مدیریت آب شهری معرفی برنامه ابتکاری خشکسالی در سطح بین‌المللی بود که در ابتدای راه با استقبال خوبی مواجه شد و در حال حاضر جزو برنامه‌های اصلی یونسکو است.

 

ارسال نظر