برای پرداخت بدهی حساب‌ مشترک باز کنید

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۳۸:۱۶
کد خبر: ۱۲۷۰۷۹

ایسنا|

روز یکشنبه، وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی شرکت نفت و وکیل این شرکت که اظهار کرده بودند شماره حساب جهت واریز بدهی بابک زنجانی در اختیار شرکای خارجی وی قرار گرفته است اما هنوز هیچ پولی واریز نشده است، بیان کرد: شرکت محترم ملی نفت ایران خود به خوبی می‌داند که حساب‌های اعلامی مورد ادعا به هیچ‌وجه حساب مشترک نبوده، کاملا خارج از چارچوب توافقات و قرارداد است و هیچ کمکی هم به وصول مطالبات نخواهد کرد.

سخنان رسول کوهپایه‌زاده به این دلیل صورت گرفت که روز شنبه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد در تاریخ ۲۰ تیرماه امسال شماره حساب‌های متعددی را که رونوشت آن در اختیار وکیل بابک زنجانی قرار گرفته برای واریز بدهی به شرکای خارجی بابک زنجانی اعلام کرده است، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رسول کوهپایه زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی در این باره تصریح کرد: در خصوص واکنش شرکت محترم ملی نفت ایران و وکیل محترم‌شان به اظهارات دیروز اینجانب در خصوص انعقاد قرارداد پرداخت بدهی موکل آقای بابک زنجانی و لزوم افتتاح حساب مشترک مربوطه جهت تنویر افکار عمومی و آشکار شدن واقعیت به استحضار می‌رساند:

1ـ برخلاف ادعای وکیل محترم شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تکذیب انعقاد قرارداد با شرکای خارجی موکل؛ قرارداد مذکور در تاریخ 20/10/96، 10 ژانویه 2018، بین طرفین در کشور ثالث و با حضور نماینده محترم مرجع ذیصلاح قضایی امضاء، منعقد و تبادل گردیده است.

 (البته شاید این تکذیب از طرف وکیل محترم شرکت نفت به دلیل عدم اطلاع ایشان باشد چرا که در هیچ یک از جلسات مذاکره در سفرهای خارجی که بیش از یک سال به طول انجامید حضور نداشتند.)

2ـ قرارداد مورخ 20/10/96 در 10 صفحه بطور مشروح و مبسوط و با ذکر جزییات چگونگی و نحوه پرداخت بدهی موکل و تعهدات و وظایف طرفین را مشخص کرده است. بر اساس قرارداد، انتقال وجه و پرداخت بدهی صرفا از طریق افتتاح حساب مشترک در کشور ثالث و مطابق با مفاد و مندرجات قرارداد قابل انجام است و نه حساب‌های اعلامی مورد ادعا.

3ـ به دلیل خودداری بانک خارجی از افتتاح حساب مشترک؛ شرکای خارجی موکل طی نامه رسمی خطاب به شرکت محترم ملی نفت ایران درخواست می‌نمایند چنانچه قادر به جلب رضایت بانک دیگری جهت افتتاح حساب مشترک هستند، اعلام نمایند در غیر این صورت جهت اجرای قرارداد و بازگشایی حساب مشترک در بانک معرفی شده از جانب ایشان حاضر شوند که با وجود پیگیری‌های مکرر این درخواست تاکنون از طرف مقابل اجابت

نشده است.

4ـ ادعای مطرح شده مبنی بر اعلام شماره حساب‌های متعدد در تاریخ 20 تیر ماه 97 به شرکای خارجی نیز منشأ اثر نبوده و مصداق «تجاهل ‌العارف» است.

اولا: شرکت محترم ملی نفت ایران خود به خوبی می‌داند؛ حساب‌های اعلامی مورد ادعا به هیچ‌وجه حساب مشترک نبوده و کاملا خارج از چارچوب توافقات و قرارداد فیمابین است و اساسا خروج موضوعی داشته و امکان عملیاتی شدن و اجرای قرارداد را غیرممکن می‌سازد و هیچ کمکی هم به وصول مطالبات نخواهد کرد.

ثانیا: در یک فقره از همین حساب‌های اعلامی بانک از پذیرش حتی 10 یورو پول خودداری کرد که سند آن موجود است چرا که حساب مذکور صرفا جهت خرید کالا از وجوه حاصل از فروش نفت به همان کشور افتتاح شده بود و اساسا قابلیت دریافت وجه و واریز خارج از این شرایط را نداشت.

5ـ شرکت محترم ملی نفت ایران کاملا آگاه است که نقل و انتقال وجوه آن هم به مبلغ دو میلیارد یورو در نظام بانکی بین‌الملل باید متکی و مستند به قرارداد طرفین و اسناد معتبر و دلیل پرداخت باشد وگرنه هیچ بانکی در عملیات نقل و انتقال آن شرکت نخواهد کرد.

6ـ شرکای خارجی موکل هیچ شرط یا درخواستی خارج از مفاد و مندرجات قرارداد فیمابین نداشته و ندارند.

در شرایط حساس کنونی و با توجه به تشدید تحدیدها و تحریم‌های بانکی بین‌المللی شایسته است با درایت و واقع‌بینی و اولویت قرار دادن منافع ملی از هیچ اقدام و تلاشی جهت مساعدت به استرداد وجوه و استیفای حقوق بیت‌المال مضایقه ننمود و هر امکان و راهکاری را با جدیت و بدون فوت وقت پیگیری کرد.

 

 

ارسال نظر