کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۱:۳۷
کد خبر: ۱۲۶۵۸۶

 وزیر برق عراق برکنار شد

ایرنا| در ادامه بحران برق در عراق و اعتراضات مردمی، حیدر العبادی، نخست‌وزیر جمهوری عراق، قاسم الفهداوی، وزیر برق عراق را تا اطلاع ثانوی از کار معلق کرد. این تصمیم در پی اوضاع نامناسب برق و عدم بهبود آن و تا زمان تکمیل تحقیقات اتخاذ شد و هنوز به جزییات بیشتر یا جایگزین احتمالی الفهداوی اشاره نشده است. الفهداوی از سال 2014 وزیر برق و بین سال‌های 2003 تا 2013 استاندار الانبار بوده است. این اقدام حیدرالعبادی دو روز پس از هشدار نماینده مرجعیت عالی عراق نسبت به ادامه وضعیت کنونی و تاکید بر ضرورت رفع هر چه زودتر مشکلات مردم صورت گرفت. تظاهرات اعتراضی مردم عراق علیه فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی به ویژه خاموشی‌های طولانی مدت برق، کمی آبی، مشکل اشتغال از اواسط تیرماه ابتدا در شهر بصره درجنوب عراق آغاز و به سرعت به استان‌های مرکزی و جنوبی و از جمله بغداد پایتخت این کشور سرایت کرد. این اعتراضات که به مدت دو هفته ادامه داشت و بعضا به درگیری و خشونت‌هایی نیز انجامید و طی آنها دو نفر کشته و ده‌ها تن از معترضان و نیروهای امنیتی زخمی شدند، اواسط هفته گذشته موقتا متوقف و روز جمعه دوباره از سر گرفته شد. معترضان در بغداد و شهرهای بصره، کربلا، نجف، ذی قار، ناصریه، دیاله و میسان با سردادن شعارهای مختلف خواستار پاسخگویی هر چه زودتر دولت مرکزی و دولت‌های محلی (شوراهای استانی) به خواسته‌های خود در زمینه تامین خدمات ضروری شدند.

 تهاتر نفت و چای با سریلانکا

ایلنا| مقامات سریلانکا هفته آینده برای بررسی طرح‌های پیشنهادی نحوه پرداخت پول نفت به ایران سفر خواهند کرد. یکی از پیشنهادات مطرح شده از سوی طرف سریلانکایی، پرداخت بدهی‌های نفتی با فروش چای به ایران است. به گزارش «ساندی تایمز» سریلانکا، مقامات هیات‌مدیره بخش چای در وزارت بازرگانی سریلانکا قرار است هفته آینده برای مذاکره در خصوص مکانیزم پرداخت هزینه‌های فروش چای به ایران با مقامات ایرانی دیدار داشته باشند. بر اساس این گزارش، پیشنهادهای زیادی درباره نحوه ساختار پرداخت‌ها در در دوران تحریم‌های امریکا بدون ایجاد خلل در این تحریم‌ها مطرح شده است. هیات چای در سریلانکا پیشنهادی را مطرح کرده که طی آن پرداخت‌ها از سوی ایران در ازای خرید چای از سریلانکا با بدهی شرکت «سیلون پترولیوم» که شرکت نفت دولتی این کشور است، برای خرید نفت از ایران به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار تسویه شود. بر اساس این گزارش، هفته گذشته مقررات تحریم‌ها توسط «تیلاک ماراپانا» وزیر خارجه سریلانکا صادر شد. این قانون معاملات مالی خاصی را با ایران ممنوع کرده است.  

 یک دهه کم‌بارشی در ایران

پاون| ایران طی یک دهه اخیر به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است که این شرایط موجب شده ایران در 10 سال گذشته گرفتار کم‌بارشی شدید و کاهش محسوس منابع آبی شود. روزهای گرم تابستان امسال در حالی سپری می‌شود که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 97-96 (ابتدای مهرماه) تاکنون به 168 میلیمتر رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 31 درصد کاهش داشته است. در 50 سال اخیر تنها سال‌های آبی 78-79 با ثبت 149 میلیمتر و سال آبی 86-87 با ثبت 134 میلیمتر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند. در این بین سال آبی 71-72 نیز با ثبت 348 میلیمتر پربارش‌ترین مقطع زمانی کشور طی نیم قرن اخیر بوده است و پس از آن سال آبی 54-55 با ثبت 342 میلیمتر و سال آبی 74-75 با ثبت 339 میلیمتر پربارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر کشور بوده است. میانگین بلندمدت بارش‌های کشور حدود 242 میلیمتر است که بررسی آمار نزولات جوی 50 سال گذشته نشان می‌دهد طی نیم اخیر کشور ما در 23 سال بارندگی‌های فراتر از میانگین بلندمدت و 27 سال بارش‌هایی کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده است. 

 

ارسال نظر