تهیه طرح آمایش آب‌محور برای استان یزد

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۲۷

پاون|

وزیر نیرو روز پنجشنبه به استان یزد سفر کرد و ضمن بازدید از برخی پروژه‌های در دست اجرای وزارت نیرو در این استان، در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان یزد نیز حضور پیدا کرد و طی سخنانی طرح آمایش آب‌محور برای استان یزد را یکی از اقدامات ضروری برای این استان عنوان کرد.

اردکانیان ابتدا در مراسم افتتاح عملیات ساخت مخزن 10 هزار متر مکعبی آب شرب میبد و پس از آن در آیین افتتاح شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان شرکت کرد.

وی در آیین افتتاح شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب اردکان با بیان اینکه مطمئن‌ترین منبع تامین آب در کشور پساب است، گفت: چهار میلیارد و 300 میلیون متر مکعب پساب در کشور تولید می‌شود که تنها یک چهارم آن تصفیه می‌شود. اردکانیان تاکید کرد که هر چه سریع‌تر باید وضعیت استفاده از پساب بهتر شود و زمینه برای حضور بخش خصوصی در طرح‌های تصفیه فاضلاب به‌طور کامل فراهم شده است.

وزیر نیرو در ادامه سفر روز پنجشنبه خود به استان یزد، پس از افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی پژواک اردکان، در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان یزد حضور یافت و بیان کرد: «هم‌اکنون این وزارتخانه در استان یزد 804 پروژه در بخش آب، برق، فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر در دست اجرا دارد که حدود یک هزار و 840 میلیارد تومان برای پروژه‌های یاد شده در نظر گرفته شده است».

وی افزود: «تاکنون حدود 750 میلیارد تومان از اعتبارات پرداخت شده و هزار و 100 میلیارد تومان آن نیز می‌بایست برای به سرانجام رسیدن طرح‌های صنعت آب و برق در استان تامین شود».

اردکانیان با اشاره به اینکه موضوع تامین درازمدت آب استان یزد در برنامه این دوره وزارت نیرو است، گفت: در کوتاه‌ترین زمان ممکن این بررسی‌ها و جمع‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد نهایی شده و با اطمینان خاطر بیان می‌شود که هیچ جای نگرانی از جهت صدور مجوزات لازم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این امر از جمله سیاست‌های کلی دولت است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد و همین امسال و به همین زودی‌ها جمع‌بندی وزارت نیرو در بخش آب به نتیجه می‌رسد و به مدیران استانی انتقال می‌دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: هر اقدامی که لازم باشد در حوزه جذب بخش خصوصی و اعتبار انجام می‌دهیم که این کار به بهترین نحو ممکن انجام بگیرد تا بحث تامین آب یزد عملیاتی شود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه بحث آب‌های فسیلی هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: در حال حاضر باید چاه ژرف حفر شده در سیستان به نتیجه برسد و بعد از آن به لحاظ کمی و کیفی براساس اقدامات ممکن تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به مسوولیتی که وزارت نیرو دارد، هر نوع اعلام نظر رسمی راجع به عدد و رقم موضوع چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی باید پس از مشخص شدن کامل تمام ابعاد آن رخ دهد.

وزیر نیرو عنوان کرد: حل پایدار مساله آب به

پیش‌نیازهای جدی نیاز دارد که راه تامین منابع جدید آبی تنها یک بخش از این پیش نیازها است و پایبندی‌های اخلاقی لازمه اصلی این موضوع است.

اردکانیان تصریح کرد: جامعه‌یی که از این پایبندی برخوردار نباشد نمی‌تواند مشکلی در این زمینه را رفع کند. وی با بیان اینکه بحمدالله در کشور ما و استان یزد پایبندی اخلاقی در زمینه مصرف صحیح از سطح بسیار زیادی برخوردار است، گفت: این شرایط وجود دارد همانطور که شهر یزد یک شهر جهانی شده، استان یزد در بحث مدیریت مصرف آب به یک مرجع تبدیل شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تهیه طرح آمایش آب محور برای استان یزد یکی از اقداماتی است که باید انجام شود، این موضوع را ما در 40 سال نتوانستیم در عرصه ملی انجام دهیم ولی در عرصه استانی این کار امکان‌پذیر است.

 

ارسال نظر