کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۳۵۰

همبستگی نفت ایران با امنیت انرژی ژاپن

تسنیم| یک مقام دولتی ژاپن بیان کرد که این کشور به‌دنبال یک معافیت اولیه از تحریم‌های امریکا علیه ایران است و با توجه به نیاز پالایشگاه‌های ژاپنی به نفت ایران این جزو اولویت‌دارترین مسائل برای امنیت انرژی این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، ریو مینامی، مدیرکل نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد ژاپن در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن خواهد توانست این معافیت را تا 4 نوامبر کسب کند گفت: «هر چه زودتر بتوانیم این معافیت را بگیریم بهتر است.»

مینامی بیان کرد: «دولت امریکا از ما خواسته تا خرید نفت از ایران را متوقف کنیم، اما ما ایران را یک کشور بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن تلقی می‌کنیم.»

وی همچنین گفت: «با توجه به اینکه ژاپن در نظر دارد واردات نفت از ایران را ادامه دهد، ما قصد داریم این موضع را به امریکا منتقل کنیم و آنها را متوجه این قضیه کنیم.»

آمارهای رسمی نشان می‌دهد، ژاپن در سال مالی 18-2017 (آوریل تا مارس) به‌طور متوسط روزانه 165 هزار و 481 بشکه نفت از ایران خریداری کرده که این رقم نسبت به سال مالی قبل از آن 28 درصد کاهش نشان می‌دهد. ایران 5.2 درصد از نفت وارداتی ژاپن را تامین می‌کند.

پیش از این، تاکاشی تسوکیوکا، رییس اتحادیه نفت ژاپن هم گفته بود، پالایشگاه‌های ژاپنی از دولت این کشور خواسته‌اند تا به دنبال معاف شدن از تحریم‌های امریکا از ایران باشد تا شرکت‌های ژاپنی بتوانند خرید نفت خود از ایران را در سطح فعلی ادامه دهند.

گاز، سوخت 88 درصد نیروگاه‌ها

پاون| مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی بیان کرد: به جز نیروگاه‌های چابهار، کنارک، زرند و سیار نوشهر و بهشهر، تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور به شبکه گاز کشور متصل هستند.

غلامرضا مهرداد افزود: سوخت مصرفی و سوخت تحویلی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب به میزان 6.6 درصد و 3.1درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سوخت اول تمامی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، گازطبیعی و سوخت دوم آنها گازوئیل است، خاطرنشان کرد: مصرف تقریبی روزانه نیروگاه‌های حرارتی در فصل تابستان معادل 280 میلیون مترمکعب و در فصل زمستان معادل 170 میلیون مترمکعب گاز است که در صورت عدم تامین سوخت گاز، به ازای هر مترمکعب گاز تقریبا یک لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود.

مهرداد مهم‌ترین مسائل نیروگاه‌های حرارتی کشور را به خصوص درفصل زمستان تامین سوخت پایدار آنها اعلام و تاکید کرد: در سال گذشته گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به میزان 66.058 میلیون مترمکعب و سوخت مایع مازوت و گازوئیل مصرفی 8300 میلیون لیتربوده که نشان‌دهنده مصرف بیش از 88 درصد سوخت گاز در نیروگاه‌های کشور است.

مهرداد افزود: استهلاک قطعات توربین گاز به ازای یک ساعت کارکرد با سوخت نفت گاز معادل یک ونیم ساعت کارکرد با سوخت گاز طبیعی است و در نیروگاه‌های بخاری نیز مصرف نفت کوره به لحاظ وجود گوگرد و برخی فلزات سنگین در این نوع سوخت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بویلرها را در مقایسه با مصرف گاز طبیعی به‌شدت افزایش می‌دهد.

پیچیدگی‌های حذف ایران از بازار نفت

ایرنا| یک کارشناس انرژی الجزایری با بیان پیچیده بودن بازار نفت، تصریح کرد: با توجه به مساله عرضه و تقاضا و تاثیر آن بر قیمت نفت، حذف ایران از این بازار کار ساده‌یی نیست.

«عبدالرحمن مبتول» مدیر مرکز مطالعات انرژی شرکت نفت الجزایر (سوناتراک) در خصوص تهدیدهای امریکا مبنی‌بر تحریم نفتی ایران گفت: ابتدا باید این مساله را مد نظر داشت که عربستان که امریکایی‌ها بر آن تکیه کرده‌اند، تاچه اندازه می‌تواند جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند.

مبتول در ادامه گفت: مشکلات تولید نفت در ونزوئلا که این روزها با بحران حاد اقتصادی مواجه است، بی‌ثباتی در لیبی و همچنین شرایط حاکم بر نیجریه مسائلی است که بر میزان ورود نفت به بازارهای جهانی تاثیر زیادی دارد و پیش از هرگونه قضاوت در خصوص بازار نفت، باید این عوامل کاهش عرضه را مدنظر قرارداد.

وی عرضه بیشتر نفت در بازارهای جهانی را در شرایط کنونی خطرناک دانست و گفت: اروپا به سمت کاهش مصرف نفت پیش می‌رود و درصدد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که این می‌تواند بر تقاضا برای نفت و در نتیجه قیمت آن تاثیر بگذارد.

مدیرمرکز مطالعات انرژی شرکت نفت الجزایر اظهار کرد: به هر حال نباید فراموش کرد سهم اوپک از بازار نفت جهان 35درصد بیشتر نیست، دستورهای امریکایی‌ها به سعودی‌ها می‌تواند در تولید نفت اوپک تاثیر بگذارد اما نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازار جهانی داشته باشد.

 

ارسال نظر