کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۲۷۱

مدیریت چشمگیر مصرف برق شهروندان

پاون| اوج مصرف برق در روز دوشنبه 54 هزار و 241 مگاوات ثبت شد که این رقم نسبت به روز یکشنبه یک هزار و 370 مگاوات کاهش داشته است. براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز دوشنبه (یکم مردادماه) به میزان 54 هزار و 241 مگاوات گزارش شد که در سال گذشته در همین زمان پیک مصرف 53 هزار و 579 مگاوات بوده است. همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز دوشنبه 3 هزار و 627 مگاوات بوده که در مقایسه با روز یکشنبه که میزان آن سه هزار و 821 مگاوات ثبت شده، مصرف برق این بخش قدری کاهش داشته است. گفتنی است، مصرف برق در روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه، یک هزار و 375 مگاوات کاهش داشته است که می‌توان گفت با توجه به هوای گرم این ایام، مدیریت مصرف خوبی از سوی مشترکین انجام شده است و می‌طلبد همچنان این مدیریت ادامه یابد تا روزهای آتی را با خاموشی‌های حداقل و بدون بحران سپری کنیم.

ایران انحصار تولید مرکاپتان را شکست

شانا| فرانسه و روسیه تنها تولیدکنندگان مرکاپتان در جهان، اکنون شاهد ورود ایران به عرصه رقابت در تولید و صادرات این ماده باارزش هستند. حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور تاکنون از طریق واردات تامین می‌شد، اظهار کرد: اکنون با احداث واحد صنعتی تولید این ماده، ایران به عنوان سومین کشور تولیدکننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می‌شود. به گفته وی، این پروژه با پایان پیشرفت فیزیکی آماده راه‌اندازی است که با این اقدام، افزون بر تامین همه نیازهای داخل کشور به ماده بودارکننده، می‌توان بخشی از این فرآورده را به خارج از کشور نیز صادر کرد. تربتی افزود: گاز طبیعی در صورت نشت، می‌تواند خسارت‌های بسیاری به بار آورد، از این رو، نیاز داریم گاز را به نحوی بودار کنیم تا از بروز انفجار و حریق پیشگیری کنیم. مرکاپتان ماده بودارکننده گاز طبیعی و از پایه‌های اساسی ایمنی در صنعت گاز است که با تزریق آن، می‌توان از نشتی گاز مطلع و مانع از خسارت‌های مالی و جانی ناشی از نشت گاز شد. وی ادامه داد: ایران پس از فرانسه و روسیه، با تولید سالانه ۸۰۰ تن از این محصول، به باشگاه جهانی تولیدکنندگان مرکاپتان می‌پیوندد.

سبقت نفتی ایران از عربستان سعودی در زمین هند

ایسنا| وزیر نفت هند اعلام کرد ایران در فاصله آوریل تا ژوئن از عربستان پیش افتاد و دومین تامین‌کننده بزرگ نفت برای پالایشگاه‌های دولتی این کشور شد.  به گزارش رویترز، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ مکتوبی به قانونگذاران این کشور اعلام کرد هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، در سه ماهه نخست سال مالی جاری، 5.67 میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.  پالایشگاه‌های دولتی هند که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت پالایش هند به میزان پنج میلیون بشکه در روز را به خود اختصاص می‌دهند، سال میلادی گذشته در اعتراض به اقدام ایران در واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد بی‌به دیگران، واردات نفت از ایران را محدود کرده بودند.  این پالایشگاه‌ها در سال مالی جاری تصمیم گرفته بودند واردات از ایران را که هزینه حمل رایگان عرضه کرده و مدت اعتبار برای فروش نفت را افزایش داده بود، تقریبا دو برابر افزایش دهند. اما هند و سایر خریداران بزرگ نفت ایران از سوی واشنگتن برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار فزاینده‌یی قرار گرفته‌اند و مجموع واردات نفت هند از ایران در ژوئن حدود ۱۶ درصد نسبت به ماه مه کاهش یافته است.

 

ارسال نظر